Test: Mazda 3 Sport 1.6 TX - Kraljica klase

SVEGA dvije godine trebalo je Mazdi da se iz konfekcijskog sivila preobrazi u propulzivnog proizvođača automobila s originalnim stilom.

Nakon što je model 6 napravio pomutnju u srednjoj klasi, a model 2 postavio standarde prostranosti i dakako kvalitete u nižoj klasi, na scenu je stupio RX-8 i pokazao pravo lice Mazde.

Šećer na kraju je Mazda 3, predstavnik kompaktne klase i jedan od onih automobila o kojima će se još dugo pričati.

Trostruki hrvatski automobil godine nam se ovoga puta predstavlja u karoserijskoj izvedbi s pet vrata, koja je punopravni nasljednik modela 323F. Testirana izvedba pokretana 1.6 benzincem od 105 KS i opremljena bogatim TX paketom opreme je vrlo atraktivna kombinacija, koja predstavlja sredinu ponude.

Dizajn

Već na prvi pogled je vidljivo da je Mazda napravila korak od sedam milja. Najbolja reklama za model je reći da sličnosti s modelom 323F nema. Mazdini dizajneri su na najbolji mogući način prenijeli ono najbolje s modela RX8 i 6, a poneki detalj povezuje automobil i sa manjom Mazdom 2.

Posebno dopadljivo je riješen prednji kraj kojim dominira velika peterokutna maska s središnje postavljenim logom marke u kromiranom finišu. Zašiljena dvostruka svjetla s integriranim pokazivačem smjera i trodijelni gabaritni odbojnik s integriranim maglenkama daju modelu sportski nastup. Poklopac motora s uzdignutim dijelom na sredini osigurava ozbiljan nastup i najavljuje moć koja se možebitno krije ispod lima.

Bočne linije pokazuju najveći sličnost s proteklim modelom. Samo u tragovima, jer je staklena površina dobila novu podjelu koja završava zašiljenim trećim staklom. Jedini detalji na boku, bočne zaštitne letvice i kvake vrata su serijski obojene u boju karoserije, baš kao i poveći bočni retrovizori. Nimalo ekstravagantne linije ne izazivaju previše uzbuđenja, što se ne može reći za alu-naplatke promjera 16 inča, koji se savršeno uklapaju u sportski karakter modela.

Preko izbočenih bokova prelazimo na stražnji kraj, kojim dominiraju zamamne obline i ne previše originalan dizajn. Dojam je da su dizajneri tu već polako gubili maštu i odlučili se za kombinaciju već viđenih stilova. Nedovoljno hrabrosti rezultiralo je suviše pitomim nastupom, što nikako ne odgovara zašiljenom i agresivnom licu vozila. Tu nailazimo i na dva detalja, koji su zapeli za naše, ali i oči potencijalnih kupaca. Za svaku pohvalu je vješto skrivanje kvake stražnjih vrata, ali čudi što u Mazdi, kad su se već odlučili za vidljivi završetak ispušnog sustava, nisu istome posvetili veću pažnju. Rješenje je jednostavno, doplatom od 636 kuna zastupnik nudi ukrasni nastavak ispušne cijevi. No to su već nevažne sitnice na koje se ne treba previše obazirati.

Izvana gledano Mazda 3 je dizajnerski uspio automobil i što je važnije djeluje kao da je izlivena iz jednog komada. Minimalna zračnost između dijelova karoserije daje naslutiti da je kvaliteta izrade na najvišoj razini.

Unutrašnjost

Apsolutno nitko ne može ostati ravnodušan na kvalitete koje krase putnički prostor najnovije Mazde. Vrhunski materijali i savršena izrada upadaju odmah u oči, baš kao i sportski nastrojen izgled prednje armature. Ma koga briga što su mjerni instrumenti grupirani u tri duplje kopija Alfinog rješenja, kad sve ukupno djeluje toliko dobro da se u trenutku javlja magnetna privlačnost. Trokraki sportski upravljač obložen kožom savršeno prianja, a ništa lošije mišljenje nemamo ni o ručici mjenjača.

Originalan dizajn središnjeg stupa na kojem se nalaze komande audio sustava i ventilacije posjeduje horizontalno orijentirani LCD zaslon, na kojem se prikazuju informacije vezane uz putni kompjuter, ventilacijski i audio sustav, a moguće je očitati i trenutnu vanjsku temperaturu. Pepeljara minimalnih dimenzija nalazi se u samom dnu i pomalo je nepristupačna, što još jednom pokazuje da automobil više nije mjesto za uživanje nikotina.

Između sjedala dominira dvostruki pretinac čiji donji dio ima kapacitet od čak četiri litre. Kad već spominjemo odlagališta, recimo da se ne sjećamo kada smo vidjeli veći suvozački pretinac. Njegov ukupan volumen iznosi jedanaest litara, a dubina skoro 30 centimetara.

I najzagriženiji oponenti marke morati će se pomiriti s činjenicom, da Mazda uz izvrsnu kvalitetu nudi najprostraniji interijer. Bez obzira da li se radilo o prednjim sjedalima ili stražnjoj klupi komfor je na zavidnoj razini. Nimalo čudno s obzirom da su gabariti modela u odnosu na prethodnika narasli u svim smjerovima i to od pet (visina) do 17 cm (duljina), pa svojom veličinom model kuca na vrata srednje klase. Uostalom, 3-ca  platformu dijeli s Focusom C-Max i novim Volvom S40, čiji međuosovinski razmak iznosi solidnih 2.64 m.

Sjedala su tvrda, ali udobna. Karakteristika prednjih sjedala je da nude poveću dozu bočnog oslonca i oblikom naginju sportskim modelima. Iza se može smjestiti tri putnika, koji će bez većih problema podnijeti i dalja putovanja.

Koliko god Mazdin kompakt bio komforan, najljepše će biti vozaču. Ergonomija je vrlo dobro pogođena zahvaljujući po visini i dubini podesivom upravljaču i sjedalu, a i svi važniji instrumenti su u potpunosti orijentirani prema vozaču.

Kad se sve zbroji i oduzme jedina mana unutrašnjem prostoru se može staviti na račun plitkog prtljažnika koji obujmom od 300 litara neće zadovoljiti potrebe svakog vlasnika. Stvar donekle spašava plastična kadica za sitnice skrivena ispod tepiha, te mogućnost preklapanja sjedala čime tovarni prostor poprima karavanska obilježja.

Najljepši ugođaj u kabini je noću kada do izražaja dolazi crvena osvijetljenost i atraktivni svjetlosni efekti audio sustava. Ukoliko vas jarko crvena boja zasljepljuje Mazda nudi rješenje u obliku mogućnosti smanjenja luminacije putem kružnog prekidača.

Opremljenost

TX je najjači paket opreme u ovoj motornoj kombinaciji, što će reći da posjeduje sve ono što se očekuje od modernog automobila u kompaktnoj klasi. Sve je tu, od 16-inčnih naplataka i svjetala za maglu izvana do potpune elektrifikacije i paketa aktivne i pasivne sigurnosti iznutra.
Automatska klima savršeno radi svoj posao, a već u eco funkciji u kratkom vremenu odmagli sva stakla u jesensko-zimskim uvjetima. Sva stakla posjeduju električne podizače, a električnim putem se podešavaju i bočni retrovizori, koji inače imaju ugrađene grijače.

Sigurnost i dinamička svojstva će s TX paketom biti u potpunosti zadovoljena uz pomoć DSC i TCS sustava, a tu je još šest zračnih jastuka i neizostavni ABS potpomognut EBD i EBA sustavima. 

Iznad svih očekivanja je audio sustav s komandama na upravljaču, koji nas je oduševio kvalitetom i funkcionalnošću (prihvaća 6 CD-a). U Mazdi su mislili na sve pa je i kontakt brava osvijetljena što olakšava noćno korištenje.

Usprkos izdašnom paketu opreme vlasniku na raspolaganju ostaje dugačak popis dodatne opreme. Najatraktivniji je svakako sportski dio, koji podrazumijeva aerodinamički paket spojlera, 17-inčne naplatke, tvrđe i 30 mm niže podvozje, te brojne kromirane detalje.

Motor i vozne osobine

Za razliku od slabijeg 1.4/75 KS i snažnijeg 2.0/150 KS motora, koje potpisuje Ford, 1.6-litreni agregat iz testiranog modela je Mazdin proizvod poznat iz modela 323. Blage izmjene koje uključuju novu elektroniku rezultirale su povećanjem snage koja je u maksimumu skočila na troznamenkasti broj.

Preciznije rečeno, motor razvija pri 6.000 o/min maksimalnu snagu od 77/105 kW/KS, dok se najveći okretni moment od 145 Nm ostvaruje pri 4.000 o/min. Maksimalna brzina (182 km/h) je ostala na razini prethodnika, dok je ubrzanje do 100 km/h popravljeno i sada iznosi okruglih 11 sekundi.

Sredina u motornoj ponudi će zadovoljiti prosječnog vozača, ali i onog sportski nastrojenog. Posljedica je to izvanredne mehanike, od uvjerljivih kočnica, koje osiguravaju zaustavni put manji od 40 metara, pa sve do izravnog upravljača i agilnog podvozja. Očito je konstruktorima bio uzor veća 6-ica, a najbolja reklama je da će istovjetno podvozje koristiti i novi Focus. Sprijeda McPherson, a straga milti-link, uz široki trag kotača drže Mazdu prilijepljenom za podlogu. Ukoliko se pretjera nema razloga za brigu, jer tada nastupa revni DSC sustav protiv proklizavanja.

Već smo prije rekli da automobil vizualno djeluje vrlo čvrsto, što se pokazalo i u vožnji. Vibracije su minimalne, a prelazi preko asimetričnih prepreka pokazuju da je uvijanje karoserije neprimjetno.

Priča za sebe je mjenjač, koji oduševljava svojom preciznošću i kratkim hodom. Izmjena stupnjeva prijenosa se odvija krajnje mekano, a čak i pri bržim izmjenama nema neugodnog zapinjanja i škljocanja.

Lagana i smirena vožnja je jednako ugodna, kada je buka motora minimalna, a podvozje u tišini guta neravnine. Tada je i potrošnja goriva prihvatljiva i drži se u jednoznamenkastim granicama. Svako pretjerivanje skupo se plaća na benzinskoj crpki, jer će motor vrlo rado gutati i 13 litara na stotinu prijeđenih kilometara. Potrošnja se na testu kretala od minimalnih 6.2 l/100 km (otvorena cesta, 90 km/h), pa sve do 11 litara u gradskoj špici. Prosjek testa odrađenog u zimskim uvjetima iznosio je 9.1 l/100 km.

Zaključak

Trica je izvanredan automobil, kojem je gotovo nemoguće naći mane. Mazdi je uspjelo pomiriti dvije suprotstavljene strane i ponudi atraktivno dizajniran kompakt izrazito komfornog interijera, koji voznim svojstvima nadmašuje puno razvikaniju konkurenciju.

Testirana izvedba predstavlja odličan izbor za sve one koji se ne žele odreći bogate opreme u korist dodatnih centimetara, a na prvo mjesto stavljaju dinamička svojstva i kvalitetu izrade. 18.920 eura (145.138 kn), koliko stoji model 1.6 TX će se možda činiti prevelikom cijenom za jedan model niže srednje klase u benzinskoj izvedbi, ali je ustvari riječ o sasvim odabranoj svoti. Ukoliko se obuzdaju apetiti može se proći daleko jeftinije, ulazak u svijet Mazde 3 moguć je za 15.250 eura, koliko stoji izvedba 1.4i CE.

Prvoklasna izrada i sve ostale brojne kvalitete već su prepoznate širom svijeta. Mazda 3 je nakon trostruke hrvatske krune, nagrade osvojila na većini razvijenih tržišta, a u vrijeme pisanja ovog testa stigla je vijest da je i u Kanadi odnijela titulu automobila godine. Bravo Mazda!



Miljenko Nikolić

Pročitajte više