VIDI Top 100 – uvijek ista priča

IAKO smo svjesni da ćemo ovim tekstom pridati preveliku pažnju nečem što toliku pažnju zapravo ne zaslužuje, ipak ne možemo prešutjeti bahatost i šlampavost organizatora "hrvatskog Internet Oscara".

Mnogi se vjerojatno sjećaju skandalozne dodjele dotične nagrade 2002. godine, kad je Internet portal glavnog sponzora nagrade osvojio glavnu nagradu u kategoriji "Vijesti i mediji". Sljedeće godine Index.hr-u dodijeljena je nagrada za najbolji web u kategoriji "Vijesti i mediji", iako smo u razgovoru s organizatorima prije dodjele kategorički odbili nominaciju. Nakon dodjele Vidi je objavio da na dodjelu nagrade nismo došli "zbog zauzetosti", što je najobičnija laž, jer od 2002. odbijamo svaku povezanost s dotičnom nagradom.

Ove godine dodjela nagrada zbog nikad objašnjenih razloga kasnila je tri i pol mjeseca (bila je najavljena za početak srpnja), nominirane su stranice na kojima nedvosmisleno stoji "stranice u izradi". Sve nominirane stranice morale su, prema pravilima natječaja, više od pola godine na naslovnici držati VIDI-jev reklamni banner nemalih dimenzija, a tužno je da su pred takvom ucjenom organizatora natječaja (Vidi i Hrvatska gospodarska komora) popustili i neki etablirane stranice poput www.novilist.hr ili www.denis-latin.com.

Vidijev bahat odnos prema svojim čitateljima možda najbolje opisuje tekst napisan sićušnim slovima u časopisu Vidi: "Vidi također zadržava pravo da na e-mail adrese onih koji su pisali na neku od e-mail adresa s domenom @vidi.hr može slati e-poruke promotivnog karaktera te da iste e-mail adrese može prodavati trećim fizičkim i/ili pravnim osobama." To efektivno znači da, pošaljete li mail s prijavom neke stranice za natječaj, pitanjem, komentarom ili prijedlogom bilo kome u Vidiju, Vidi (ili netko kome Vidi proda vašu e-mail adresu) zadržava "pravo" da napuni vaš Inbox reklamama.

No, vratimo se na samu dodjelu nagrada, koja je održana u petak u zagrebačkom Sheratonu u prisustvu premijera Sanadera te predsjednika HGK Nadana Vidoševića. Iako se Vidi u priopćenju o dodijeljenim nagradama hvali s čak osam "stručnih, neovisnih ocjenjivačkih tijela", naravno da nigdje na Vidijevim stranicama ne možete doći do imena osoba koje sjede u tim tijelima.

Najbolje stranice u kategoriji Vijesti i mediji birao je tako "stručni odbor Hrvatskog novinarskog društva", u kategoriji Turizma i putovanja predstavnici Hrvatske turističke zajednice, u kategoriji Sport i zdravlje djelatnici časopisa Doktor u kući, za kategoriju Korporativne stranice i Financijske institucije ocjene su donosili urednici i novinari poslovnih novina Dnevnik.

Iako nimalo ne ulazimo u stručnost gorenavedenih u svojim područjima, posve smo uvjereni da su nekompetentni za ocjenjivanje kvalitete Internet stranica. Ono što Vidijevcima (samoproglašenim informatičkim stručnjacima) nikad nije bilo jasno jest da je web specifičan medij, web nisu online novine ili televizija, web je medij sa svojim zakonitostima i trendovima koje najbolje poznaju oni koji se svakodnevno bave njegovom izradom – webmasteri, dizajneri, programeri… upravo oni su najkompetentniji za ocjenjivanje kvalitete Internet stranica.

Naravno, dotični nisu visokopozicionirani u organizacijama i medijima bliskima Vladi i samom Vidiju, pa samim time nisu podobni za mjesta u "stručnim i neovisnim ocjenjivačkim tijelima."

Opću neinformiranost ovogodišnjih žirija i organizatora o prirodi i zakonitostima weba najbolje pokazuju dodijeljene nagrade, ali i odabir kategorija.

Tako su u istu kategoriju svrstani Sport i zdravlje (a pobjednik u kategoriji je gastronomski site coolinarika.com!?). U kategoriji "Zabava, moda, glazba" pobjednik su komercijalne stranice www.axe.com.hr, na kojima možete pogledati reklame za Axe u video formatu. Zabavno do bola.

Treba li uopće spominjati da nekih od nagrađenih stranica (pobjednik kategorije "Auto-moto - www.mercedes-benz.hr) uopće nema na popisu nominiranih stranica?

Praksu dodjele "premijerove nagrade" poslije Ivice Račana naslijedio je i Ivo Sanader, što nimalo ne iznenađuje jer će malo koji političar propustiti priliku za samopromociju na dodjeli "hrvatskog Internet Oscara", o kojoj će bez sumnje biti riječi i u udarnoj informativnoj emisiji državne televizije.

Ništa čudno za zemlju u kojoj predstojnik famoznog ureda za internetizaciju (koji nema svoj web site) tvrdi kako je web zastarjela tehnologija, u kojoj glasnogovornica Vlade mrtva-hladna tvrdi kako "građane ionako ne zanima rad Ureda za internetiziju", u kojoj se vijesti s neovisnih portala doslovno prepisuju u vodećim dnevnim novinama (s argumentacijom "pa Internet je besplatan!)", i na kraju krajeva u kojoj šarlatani i neznalice poput Vidijevaca uz pomoć svojih prijatelja dijele nagrade za najbolje web stranice glavnim sponzorima.

Neven Barković

Pročitajte više