Zašto se današnji dan smatra najdepresivnijim danom u godini?

Foto: Press

TREĆI ponedjeljak u siječnju (ove godine 17. siječnja) već se godinama naziva najdepresivnijim danom u godini. 

Teoriju o Blue Mondayu uspostavio je 2004. Cliff Arnall, velški psiholog koji je predavao u večernjoj školi edukacijskog centra Sveučilišta u Cardiffu. Samoprozvani guru u obzir je uzeo niz faktora, uključujući vremenske uvjete, dugove, vrijeme koje je prošlo od Božića te motivaciju. 

Nema znanstveno utemeljenje

No Blue Monday je u principu ideja jedne marketinške tvrtke koja je željela povećati prodaju ljetnih aranžmana. Arnall je jednom prilikom priznao da je jednostavno odabrao datum kad su ga pitali da izračuna najdepresivniji dan u godini. "Prvo su me pitali da dođem do dana za koji mislim da je najbolji za rezerviranje ljetnog odmora."

"Kad sam počeo razmišljati o motivima za bukiranje praznika, prisjećajući se onoga što su mi tisuće ljudi govorile tijekom posla ili radionica, ovi faktori upućivali su na to da je treći ponedjeljak u siječnju posebno depresivan", objasnio je.

Ubrzo je taj pojam postao globalno popularan - do te mjere da pojedini psiholozi upozoravaju na njegov loš utjecaj kod osoba koje se doista bore s depresijom. Iako na prvu izgleda komplicirano i ozbiljno, Arnallova formula za Blue Monday nema znanstveno uporište. Pomnijim uvidom u formulu [W + (Dd)] xTQ / MxNA može se vidjeti da su uključene varijable subjektivne i očito neznanstvene, piše CNN. 

W, na primjer, označava vrijeme. D je dug, a d mjesečna plaća, dok T znači vrijeme od Božića, a Q vrijeme od kada ste odustali od novogodišnje odluke.

Nijedan čimbenik koji je uključio ne može se mjeriti ili uspoređivati ​​istim jedinicama. Formula se ne može adekvatno procijeniti ili provjeriti. Primjerice, ne postoji način za mjerenje prosječnog broja dana otkako su ljudi odustali od svoje novogodišnje odluke. A siječanjsko vrijeme varira među državama i kontinentima.

"Nisam ni slutio da će formula steći popularnost koju ima", rekao je Arnall za CNN. Tvrdi i da je vodio kampanju protiv vlastite ideje o Plavom ponedjeljku. Kampanja se zvala Stop Plavom ponedjeljku. No ispostavilo se da je i to bio marketinški trik - ovaj put u cilju da potakne zimski turizam na Kanarskim otocima.

"Uopće se ne kajem", ipak je zaključio Arnall, koji smatra da je pojmom Blue Mondaya "potaknuo razgovor o psihologiji u medijima". Međutim, struka se s njim baš i ne slaže. "To nije ispravan način za podizanje svijesti o mentalnim problemima", rekao je za CNN dr. Antonis Kousoulis. 

"Kazavši da je taj jedan dan najdepresivniji dan u godini, bez ikakvih dokaza, banaliziramo koliko ozbiljna depresija može biti. Mentalno zdravlje najveći je zdravstveni izazov naše generacije. Trivijaliziranje je potpuno neprihvatljivo", zaključio je.

Pročitajte više