ZIL odlazi u povijest

IKONU Sovjetskog imperija, njegove moći i prevlasti, uskoro bi mogla zadesiti sudbina, slična onoj koju je doživio SSSR.

ZIL-ove krstarice, koje su nekad bile omiljen izbor vladinih dužnosnika, danas se proizvode u količinama nedostojnim spomena, a kupci se mogu nabrojati na prste jedne ruke.

Ukoliko se u bliskoj budućnosti nešto ne promijeni, ZIL će morati bespovratno zatvoriti svoja vrata i ostati postojati tek u srcima nostalgičnih "sovjeta". U ZIL-u je sve koliko toliko funkcioniralo do velikih političkih prevrata. Raspadom SSSR-a, KGB-a ZIL-ovi modeli gube najodaniju klijentelu.

Val mržnje prema svemu što podsjeća na komunizam nije zaobišao ovu marku, koja je u svega nekoliko godina postala omražena. Posljednji udarac zadaje tadašnji predsjednik Boris Jeljcin, koji 1992. odbacuje ZIL-ovo vozilo i mijenja ga Mercedesom. I ostali slijede primjer te se odriču "sovjetskog ponosa".

Išlo se dotle da su se potpuno nova vozila sa svega nekoliko tisuća prijeđenih kilometara otpisivala i mijenjala zapadno-europskim modelima. ZIL se našao u nezavidnoj situaciji. Godišnja proizvodnja pala je na svega nekoliko primjeraka, koji su u iščekivanju kupca trunuli u skladištima.

Slamku spasa donosi današnji predsjednik, Vladimir Putin, koji odustaje od Mercedesovih usluga i naručuje nekoliko novih ZIL-ova. Međutim, osim vladajućih struktura, nitko nije pokazao interes, čak ni taxi služba.

Prije godinu dvije vodstvo ZIL-a najavljuje radikalne promijene. Proizvodnja luksuznih limuzina bi se ukinula, a uz proizvodnju kamiona i autobusa, dio proizvodnih kapaciteta prepustio bi se za sklapanje modela niže klase. ZIL gradski automobil pokretao bi motor snage 53 KS, a proizvodnja bi sa početnih 10.000 do 2005. godine trebala narasti na 100.000 vozila. Kako se do danas ništa nije desilo, a cijeli je projekt pod znakom pitanja, očito je da su ovom poduzeću dani odbrojani.

>>Nastavak: ZIL - uspon i pad sovjetskog imperija

Pročitajte više