Potpišite tu ako želite da vaše dijete dobije bolju informatičku izobrazbu u školama!

Foto: “eSkills for Jobs”

AMBASADORI inicijative “eSkills for Jobs”, uz podršku brojnih strukovnih udruga, uputili su ovih dana otvoreno pismo budućoj predsjednici ili predsjedniku Vlade Republike Hrvatske o nužnosti brzih promjena u informatičkom obrazovanju mladih. 
 
Poznato je naime da je unatoč tehnološkom razvoju svijeta naše školstvo i dalje na niskim stepenicama po pitanju informatičke izobrazbe da ne govorimo o tome da je informatika u osnovnim školama tek izborni predmet i to ne od početka školovanja. O  sustavnom nedostatku informatičke opreme znamo već gotovo sve, baš kao i to da upravo taj razlog političari navode kao kamen spoticanja da se u školama učini nešto više. Tu je i onaj drugi razlog koji svatko može tumačiti kako hoće, a to je da bi uvođenjem informatike kao obveznog predmeta bila znatno povećana satnica te će se u sklopu kurikularne reforme riješiti i to pitanje. 
 
Pitanje je samo kada? Isto kao što svaki laik može postaviti i još jedno pitanje - zašto država ne može otkupiti rabljena računala i laptope koje velike državne i privatne tvrtke svake godine šalju u otpis, iako još uvijek zadovoljavaju svrhu koja bi djeci u školama bila sasvim dovoljna za sat informatike. 
 
Slijedom toga stručnjaci i poslovni ljudi okupljeni u ovu inicijativu sročili su pismo budućem premijeru ili premijerki, da se da na razmatranje, a svatko tko želi svojim potpisom podržati ovu ideju može to učiniti putem obrasca na ovom linku. 
 
Vjerujemo da će se u njoj prepoznati i roditelji čija djeca još ne idu u školu, ali će jednog dana u nju krenuti, nadamo se s informatikom kao obaveznim predmetom.   
 
Poštovani gospodine ili gospođo, budući predsjedniče Vlade,
 
Nezaustavljivi razvoj tehnologije već sada intenzivno utječe, kako na globalnu ekonomiju, tako i na društvo u cjelini.

Mi kao poslodavci, roditelji i odgovorni građani smatramo da Hrvatska nije spremna za ove promjene te zato pozivamo na hitnu akciju!
 
Unaprjeđenje obrazovanja u području STEM-a (Science Technology Engineering Mathematics) je globalni imperativ. Širom svijeta pokreću se akcije kojima se mladima nastoje pružiti upravo one vještine kojima će razumijevati i graditi svijet budućnosti, bitno različit od onoga danas.
Neosporno je kako Hrvatska u nekim područjima uspijeva održati korak – znači da možemo. Hrvatski IT sektor kontinuirano bilježi rast izvoza, domaćastart-up scena uspješna je u svijetu, a ono što posebno veseli su odlični rezultati naše djece na informatičkim natjecanjima širom svijeta. No istovremeno svjedočimo velikom zaostajanju na domaćem tržištu rada. Samo u današnjem trenutku na tržištu nedostaje nekoliko stotina inženjera iz područja informatike. Možda i važnije, digitalna znanja u ostalim strukama slabo se koriste, stoga hrvatska tvrtke postaju nekonkurentne.
Odlični rezultati naših mladih informatičara često su plod rada entuzijastičnih profesora ili informatičkih i robotičarskih klubova. Dakle, imamo uspješan model i trebamo ga raširiti. Model koji počiva samo na entuzijazmu ne može osigurati neophodan doseg i neodrživ je.
 
Vjerujemo da je tema informatičke, i općenito STEM edukacije, izuzetno važna za budućnost naše zemlje. U potpunosti podržavamo cjelovitu kurikularnu reformu u skladu sa Strategijom obrazovanja, znanosti i tehnologije, međutim neprihvatljiva nam je dinamika provedbe iste.
Predlažemo da se programerske vještine kao metoda jačanja logičkog razmišljanja i metoda pojačanja problemskog rješavanja zadataka uključe odmah u školski program, za početak fakultativno, ali s prioritetom u odnosu na druge aktivnosti koje se nude u osnovnim školama.
 
Stoga predlažemo:
 
1. Nastaviti s kurikularnom reformom te osigurati da edukacija u području informatike bude adekvatno zastupljena. Posebno važno je da se logičko razmišljanje i pristup rješavanju problema (eng. problem solving) kroz nastavu programiranja, počne primjenjivati već u nižim razredima osnovne škole.
 
2. Kako je cjelovita kurikularna reforma dugotrajan proces, smatramo da ne možemo čekati. Mnoge škole već danas imaju računala i što je još važnije kvalitetne nastavnike i profesore, te predlažemo da se odmah unutar postojećeg programa dodaju fakultativne radionice programiranja/kodiranja koje će poticati logičko razmišljanje, kod učenika nižih razreda osnovne škole, razvijati se u dosegu i trajati do uvođenja obaveznog programiranja u osnovne škole.

Pri tome je neophodno:
 
Iskoristiti pozitivna iskustva hrvatskih udruga, neformalnih programa, klubova i volontera te ostvariti formalnu suradnju između školskog sustava, udruga i volontera;
 
Otvoriti školske informatičke radionice za realizaciju ovih aktivnosti, počevši odmah od drugog polugodišta ove školske godine;
 
Osigurati organizacijsku, logističku i savjetodavnu potporu od strane ministarstva nadležnog za obrazovanje.
 
Samo u posljednja tri dana obratili su nam se brojni klubovi, udruženja, tvrtke, nastavnici i pojedinci koji već rade sjajne projekte i voljni su pomoći.
 
U Hrvatskoj postoje konkretna znanja i kreativni ljudi i velika pozitivna energija. Želimo vjerovati da uz malo dobre volje od strane obrazovnog sustava možemo napraviti jako puno za budućnost hrvatske djece i hrvatskog gospodarstva.
 
Vedrana Miholić, Toni Milun, Saša Cvetojević i Iva Šulentić,
ambasadori inicijative “eSkills for Jobs”
 
uz podršku: udruge Programerko, udruge hrvatskih nezavisnih izvoznika softvera CISEx, Zagrebačkog inkubatora poduzetništva, HGK – strukovna grupa ICT industrije, HUP – Udruga informatičke i komunikacijske djelatnosti, Hrvatska udruga Java korisnika – HUJAK, Agile Croatia, RODA,organizacijskog odbora hrvatskog ogranka inicijative eSkills for Jobs i ostalih građana koji su do sada potpisali pismo. 

Pročitajte više