1,2 milijarde dolara za mobilno dopisivanje

TRŽIŠTA mobilnog dopisivanja u Središnjoj i Istočnoj Europi, sa oko 45 milijuna korisnika u 2003. godini, još uvijek pokazuju značajan potencijal za rast. Nova studija analitičke kuće IDC pokrila je jedanaest zemalja te regije, i pokazala kako nove usluge kao što su "premium" SMS usluge te MMS nadomještaju tradicionalno tekstualno dopisivanje. Time se doprinosi ne samo porastu broja korisnika već također i povećanju potrošnje, za koju IDC predviđa da će dostići oko 2,9 milijardi dolara u 2008. godini. Prošlogodišnja potrošnja na mobilno dopisivanje u zemljama Središnje i Istočne Europe iznosila je 1,2 milijarde dolara. 

Zamjetne su značajne razlike duž regije. Primjerice, prema studiji "Central and Eastern Europe Mobile Messaging Services 2004-2008 Forecast" (koja ne pokriva Rusiju), uporaba SMS-a je česta u Češkoj Republici i Sloveniji, državama u kojima je penetracija mobilne telefonije blizu razine zasićenja. S druge strane, u Poljskoj je penetracija mobilne telefonije znatno niža, te manje od polovice stanovništva koristi neki oblik SMS-a u 2003. godini. U Rumunjskoj je prosječno korištenje SMS-a po osobi mjesečno ispod trećine uporabe istog u Sloveniji, odnosno petina uporabe u Češkoj Republici, što ostavlja mnogo prostora za rast. "Ali čak u zemljama gdje se čini da je uporaba SMS-a dostigla vrh", kaže Arthur Ludwiczynski, viši analitičar pri IDC Telecommunications Group, "još uvijek ima prostora za proširenje poslovanja za mobilne operatere. SMS glasovanje za reality TV emisije te premium SMS usluge kao što su slikovno dopisivanje i personalizacija mobilnih terminala i dalje stvaraju nove izvore prihoda."

Nasljednik tekstualnom dopisivanju, multimedijsko dopisivanje (MMS) počelo je uzimati maha u Središnjoj i Istočnoj Europi u 2003. godini. Prema istraživanju, broj MMS uređaja još uvijek nije dosegao kritičnu masu potrebnu za široko rasprostranjivanje usluge. Pa ipak, za MMS se očekuje da će uloviti maha tijekom idućih godina, čime će preuzeti više od 40 posto prometa dopisivanja do 2008.

Kao i premium SMS usluge, koje sve više ovise o vanjskim ponuđačima za sav sadržaj, počevši od melodija zvona i sličica do masovnog glasovanja za nagradne igre i reality TV-emisije, porast uporabe MMS-a stvorit će potrebu za odgovarajućim uslugama.

Izvješće analitičke tvrtke IDC "Central and Eastern Europe Mobile Messaging Services 2004-2008 Forecast" analizira i predviđa smjernice tržišta mobilnog dopisivanja u Središnjoj i Istočnoj Europi (Bugarska, Hrvatska, Češka Republika, Estonija, Mađarska, Latvija, Litva, Poljska, Rumunjska, Slovačka te Slovenija). Fokus je na već uhodanim i još uvijek rastućim SMS uslugama, budući da one sačinjavaju sveprisutniji dio zarade u mobilnim komunikacijama. Studija također pokriva i MMS, budući da operateri u regiji bilježe prve naznake kako će masovno tržište reagirati na tu uslugu. Mali dio istraživanja posvećen je MIM (Mobile Instant Messaging – mobilno instant dopisivanje), usluzi koja je dostupna u regiji ali daleko od ostvarivanja značajnijeg utiska na tržište.

Pročitajte više