Frljić odgovara crkvenjacima i desničarima: Lažete, dosta je bilo zlostavljanja

Foto: HNK Ivan pl. Zajc

SVI NAS imaju pravo kritizirati, ali odbijamo prihvatiti laži i kritiku onih koji naše predstave nisu ni gledali, kažu Oliver Frljić i Marin Blažević, redatelj i dramaturg predstave "Hrvatsko glumište".

"Borit ćemo se svim umjetničkim, političkim i pravnim sredstvima protiv onih koji traže zabranu kazališne predstave, dakle umjetničkog čina, pa time i prava na slobodu govora, a posebno protiv onih koji pritom ne zaziru niti od medijskog zlostavljanja maloljetne osobe, u našem slučaju djevojke koja u predstavi 'Hrvatsko glumište' utjelovljuje Aleksandru Zec. Zato smo današnju konferenciju za medije nazvali 'U ime kazališta'!", poručili su Frljić i Blažević na press konferenciji u riječkom HNK i u priopćenju upućenom medijima.

"Laž je da građani Rijeke napuštaju HNK otkad njime upravlja novi tim. Upravo suprotno", tvrde iz riječkog HNK. Napominju da je svih deset izvedbi "Hrvatskog glumišta" bilo rasprodano, a rasprodano je i još 13 predstava iz siječanjskog programa HNK.

Laži su, tvrde Frljić i Blažević, da nova uprava riječkog HNK ne producira predstave, već je rad kazališta svela na "provokacije" i "koncepte". U priopćenju tako navode da su upravo u tijeku pripreme i probe za sedam novih kazališnih, baletnih i opernih predstava. Lažne su i optužbe, kažu Frljić i Blažević, da su glumci pod prijetnjom otkaza bili prisiljeni igrati u "Hrvatskom glumištu"; glumci su također prisustvovali na press konferenciji u riječkom HNK, kako bi se i sami očitovali o ovim optužbama.

"Različite klerikalne organizacije, tradicionalno u sprezi s desnim političkim opcijama, uznemirene su navodnim vrijeđanjem osjećaja vjernika i domoljublja u predstavi 'Hrvatsko glumište'. Poštovani članovi tih organizacija – jedan od ključnih kazališnih postupaka i pojmova je kazališna iluzija", poručuju Frljić i Blažević.

Kako je sve počelo

Dodaju kako bi im upravo Snježana Banović i Slobodan Šnajder, koji su se zadnjih tjedana profilirali kao žestoki Frljićevi kritičari, mogli održati predavanje na tu temu.

"Naša predstava «Hrvatsko glumište» koristi različita sredstva kazališne iluzije upravo kako bi kritički tematizirala zlorabljenje svakih osjećaja, pa tako i vjerskih i domoljubnih, u interesu totalitarne ideologije, u našem slučaju fašizma i hrvatskog totalitarnog nacionalizma. Postoji jednostavan način kako se u to možete uvjeriti – dođite pogledati predstavu. Naš odjel prodaje nudi i posebne popuste za grupne posjete, a rado ćemo nakon izvedbe predstave organizirati raspravu o fašizmu s jedne i humanizmu s druge strane", navodi se u priopćenju.

"Iz donedavno potpuno suprotnih umjetničkih i političkih pozicija i relevantnosti, revnošću koja već graniči s opsesijom, našim radom u Rijeci i predstavom «Hrvatsko glumište» zaokupljena je i groteskna koalicija Slobodana Šnajdera, Snježane Banović, Vitomire Lončar i Nore Krstulović. Njihovom združivanju valjalo bi posvetiti tragikomičnu predstavu za probranu publiku u kojoj klikću Božidar Alić, Krešimir Dolenčić, Jakov Sedlar, Jasen Boko, Zlatko Vitez i Anja Šovagović Despot, no od takve klaunerije naravno da je neusporedivo ozbiljnije medijsko zlostavljanje maloljetne osobe koje predvodi Vitomira Lončar, ravnateljica Male scene, zagrebačkog kazališta koje uglavnom producira upravo predstave za – djecu", tvrde Frljić i Blažević.

Objašnjavaju da je njena kampanja protiv novog vodstva riječkog HNK započela kada su odbili ugovor za gostovanje predstave "Momci na brod" u Rijeci. Taj ugovor Frljić i Blažević opisuju kao ucjenjivački. Još u lipnju prošle godine je, kažu, bilo dogovoreno da će se studentima muzičke akademije pružiti potpora za izvedbu predstave na sceni riječkog HNK. No, Lončar je u studenom, kako kažu Frljić i Blažević, poslala prijedlog ugovora u kojem za gostovanje traži 28.000 kuna.

"Ponavljamo – 28.000 kuna za predstavu u kojoj nastupaju studenti pjevanja i koja u to vrijeme nije bila dovršena, a koju – treba li dodati – režira Snježana Banović. Nakon što smo odbili takvu ucjenu, Vitomira Lončar, dotad pitoma i krotka, kreće u križarski rat protiv HNK u Rijeci, pa kako nikakvu drugu štetu nije mogla učiniti, okomila se na djevojčicu i njezine roditelje", tvrde Frljić i Blažević, te dodaju kako je u studenom Lončar preko svog bloga počela prozivati riječki HNK da u predstavi "Hrvatsko glumište" protuzakonito nastupa maloljetna osoba. Njene roditelje optuživala je da ugrožavaju vlastito dijete, te tražila intervenciju Centra za socijalnu skrb.

U napadima je nije pokolebalo ni mišljenje pravobraniteljica za djecu Ivane Milas Klarić, koja je potvrdila da maloljetna osoba u kazalištu nastupa u potpunosti u skladu sa zakonom i uz roditeljsko odobrenje, tvrde Frljić i Blažević.

Apel pravobraniteljici: Zaustavite zlostavljanje djeteta

"Unatoč tome, Vitiomira Lončar, sada u savezništvu s izvjesnom Vedranom Spadoni Štefanić, na izvedbi predstave 'Hrvatko glumište' u subotu organizira – kako je obrazloženo – 'prikupljanje dokaza'. Tijekom predstave, protivno svim običajima i pravilima, ta Spadoni Štefanić ne fotografira bilo koje dijelove predstave, nego isključivo one u kojima se pojavljuju glumci bez odjeće, a potom u dubini pozornice i trinaestogodišnja djevojčica", tvrde iz riječkog HNK, objašnjavajući da se radi o sceni koja simbolički povezuje prizore iz plinskih komora koncentracijskih logora, ubojstvo Aleksandre Zec i ratne zločine u Srebrenici.

"U okviru kazališne iluzije – riječ je o umjetničkom činu, naravno u kontekstu kritičkog stava cjelokupne predstave. No kada netko neovlašteno fotografira taj prizor za svoju privatnu upotrebu – onda ne može biti riječ ni o čemu drugome nego o pornofiliji", poručuju iz HNK Rijeka, te dodaju da je Frljić intervenirao oduzimanjem fotoaparata Spadoni Štefanić kako bi obranio dignitet kazališnih umjetnika i zaštitio 13-godišnju djevojčicu i njenu obitelj "od daljnjeg medijskog zlostavljanja Vitomire Lončar".

"Na kraju, pozivamo Pravobraniteljicu za djecu da zaštiti trinaestogodišnju djevojčicu od sramotne kampanje koju provodi ravnateljica 'Malih scena' Vitomira Lončar, a roditelje koji dovode djecu u to kazalište da se zapitaju kako bi se oni osjećali kada bi ta ista Vitomira Lončar preko svojeg bloga preispitivala njihova roditeljska prava, njihovu roditeljsku odgovornost i ljubav. Njihovu hrabru djevojčicu koja s trinaest godina zna što je antifašizam i što je humanizam", zaključuje se u priopćenju.

Pročitajte više