Jedinstveno europsko tržište - prilika za hrvatske tvrtke

Foto: Guliver Image/Getty Images

OD SUTRA hrvatske kompanije ravnopravno sudjeluju na najvećem svjetskom jedinstvenom tržištu. Bez ikakvih ograničenja natjecat će se i tražiti potrošače uz bok Nijemcima, Nizozemcima ili Francuzima. Kako su se pripremili za ovaj iskorak?

Jedinstveno tržište predstavlja jedno od najvećih postignuća Europske unije. Zacrtano još Rimskim ugovorima 1957. godine, otvoreno je 1992., tada za 345 milijuna ljudi u 12 zemalja Europske unije. Danas uključuje više od 500 milijuna ljudi u 27, a od sutra 28 zemalja članica. Hrvatske tvrtke nestrpljivo čekaju svoju priliku.

"Mi jedva čekamo ulazak u Europsku uniju", rekao je predsjednik Uprave Plive Tihomir Orešković. Mijenjaju se određeni propisi, ali oni su, tvrdi na to sve odavno spremni. U Europskoj uniji već su prisutni, a ulaskom na jedinstveno tržište očekuju značajno povećanje izvoza. Orešković navodi još jednu veliku prednost članstva Hrvatske u Europskoj uniji, a to je jednostavnija integracija, obrazovanje i usavršavanje kadra. "Veliki plus za Plivu jest da je naš kadar već sada integriran, ne da samo pokriju Hrvatsku i jugoistočnu Europu već su povezani s procesima i glavnim pozicijama u Europu. Tako da veliki plus članstva je i taj komunikacijski i kadrovski", naveo je.

Plivini proizvodi već su članovi EU tržišta. Sumamed je odavno na policama, baš kao i Vegeta. Predsjednik Uprave Podravke Zvonimir Mršić pojašnjava da danas, dan prije članstva, prodaju 900 milijuna kuna na EU tržištu. S dvije proizvodnje, u Češkoj i Poljskoj, te više od 10 predstavništava diljem Europske unije, 1. srpanj neće im biti nikakva nepoznanica. "Ono što očekujemo jest da će ova povećana pozornost na Hrvatsku stvoriti i dodatnu pozornost europskih potrošača na neke od proizvode iz te Hrvatske pa će nam porasti prodaja. S druge strane ipak će se pojednostaviti procedura poslovanja unutar Europske unije pa će se i nama otvoriti mogućnost da na drugačiji način pregovaramo s velikim europskim trgovačkim lancima", kaže Mršić.

Za CEFTA-om, kaže ne treba plakati, iako izlazimo iz neke vrste "zaštićenog tržišta" pa će neki doživjeti šok. No, to je Europa. Ulazimo na veliko, moderno i nadasve konkurentno tržište koje će biti prilika za sposobne, ali sigurno i nemilosrdno za one koji to nisu. Ako pogledamo primjer posljednjeg proširenja, na Bugarsku i Rumunjsku 2007., gotovo 80 posto ukupnog izvoza novih zemalja članica otpadalo je na izvoz u ostatak Unije, dok je istovremeno zabilježen porast stranih ulaganja. Istraživanje Eurobarometra pokazalo je da je čak 71 posto malih i srednjih poduzetnika u novim državama članicama prepoznalo dobrobit od značajnog porasta konkurencije.

Pročitajte više