Kada treba kazniti Todorićev Konzum, u institucijama države nastaje kaos

Foto: Dubrovački dnevnik

OBIČAN novinarski upit o tome hoće li i kako, trgovački lanac u vlasništvu Ivice Todorića biti kažnjen zbog reklamiranja duhanskih proizvoda, pretvorio se u nevjerojatnu avanturu kroz čak tri nadležna ministarstva i jednu agenciju.

Na kraju su nam ipak u Ministarstvu zdravlja potvrdili kako je riječ o evidentnom kršenju zakona koji bi Todorića mogao samo u ovom slučaju stajati 30 do 150 tisuća kuna. No, početak postupka protiv Konzuma morat će se pričekati, jer sanitarna inspekcija još nije izašla na teren.

Kako su nam obećali u ministarstvu Rajka Ostojića učinit će to - uskoro.

Tko kažnjava kad Inspektorata više nema?

Podsjetimo, na fotografiji koja je snimljena u Konzumu u Župi dubrovačkoj vidi se prikrivena reklama za cigarete, što je zakonom zabranjeno. Na fotografiji se vidi kako na stalku iznad blagajne piše "Vrijeme je za Welike stWari": zbog dva W, radi se o reklami za cigarete Walter Wolf Tvornice duhana Rovinj, koja je zapakirana u parolu potpore hrvatskoj nogometnoj reprezentaciji čiji je sponzor upravo Konzum vlasnika Ivice Todorića. Fotografiju se objavio Dubrovački dnevnik.

U početku je bilo sasvim jasno kako se Zakon o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda krši jer članak 9. kaže da je svako reklamiranje cigareta zabranjeno, pa i ono prikriveno. No, problem je nastao u tome što je ostalo nepoznato tko bi to trebao kazniti Todorića nakon što je ukinut Državni inspektorat.


Potrošač na Ministarstvo gospodarstva, a oni na Ministarstvo financija


Prvo smo se obratili Zaštiti potrošača, koji su nas uputili na resorno Ministarstvo gospodarstva. U Ministarstvu gospodarstva potvrdili su nam kako je zabranjena izravna i neizravna promidžba duhanskih proizvoda, a iako smo ih jasno pitali za navedeni slučaj reklamiranja u Konzumu rekli su nam da su za ovakve slučajeve nadležni sanitarni inspektori, zdravstveni inspektori, prosvjetni inspektori, inspektori rada i gospodarski inspektori Državnog inspektorata.

Na kraju su nas za ovaj konkretan slučaj uputili na Ministarstvo financija jer su oni "preuzeli poslove koji se odnose na ograničavanje uporabe duhanskih proizvoda a koji su bili  u nadležnosti gospodarskih inspektora Državnog inspektorata".

No, kada smo ministarstvo financija izvjestili o konkretnom slučaju, rekli su nam kako oni zapravo nisu nadležni.

"Izvješćujemo Vas da je Ministarstvo zdravlja nositelj izrade i tumačenja propisa kojima se regulira ograničenje uporabe duhanskih proizvoda", rekli su nam u vrlo kratkom odgovoru na naš novinarski upit.

Iz Ministarstva financija uputili nas na Ministarstvo zdravlja


Nije nam bilo druge nego na četvrtoj adresi, ovog puta na Ministarstvu zdravlja, pitati je li Konzum prekršio zakon i hoće li biti kažnjen. Od Ministarstva zdravlja dobili smo uopćen odgovor kako će - poslati inspekciju. I to sanitarnu. Uskoro. 

"Nadležni sanitarni inspektori će obaviti nadzor u prodavaonici navedenoj u članku gdje će utvrditi činjenično stanje te će ukoliko utvrde nepravilnosti, postupiti prema Zakonu o sanitarnoj inspekciji i Zakonu o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda. Predviđene novčane kazne za pravnu osobu koja izravno ili neizravno promiče duhanske proizvode su propisane člankom 27. Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda i iznose od 30.000,00 do 150.000,00 kuna", stoji u odgovoru Ministarstva zdravlja.

Utvrdili su da je protivno zakonu pa šalju inspekciju na teren!?


Prema fotografiji koju je dostavio Index, Ministarstvo zdravlja za sada je utvrdilo "da ista prikazuje stalak za duhanske proizvode na čijoj je površini ispisan slogan - Vrijeme je za Welike stWari". Također podsjećaju da "Zakon pod neizravnom promidžbom smatra i vizualne karakteristike koje podsjećaju na duhanski proizvod, što je u ovom predmetu i slučaj".

"Obzirom na mjesto navoda slogana (stalak za duhanske proizvode) i obzirom na činjenicu kako se u standardnom hrvatskom jeziku slovo W ne koristi za pisanje hrvatskog jezika, da se zaključiti da slogan neizravno promiče duhanske proizvode, u ovom slučaju brand Walter Wolf", kažu nam u Ministarstvu zdravlja uz obećanje kako će poslati sanitarnu inspekciju da utvrdi je li to istina.

Revni kod kažnjavanja restorana i kafića

Kamo sreće da jedino Konzum na krajnjem jugu Hrvatske ima ovakvu reklamu, no čisto sumnjamo da će ovaj slučaj potaknuti val kažnjavanja kao što je bilo slučaj kod restorana i kafića kada je promijenjen zakon o pušenju. 

Pročitajte više