Obećavao je milijarde dolara: Predsjedniče, zašto nije ništa ostalo od posjeta Kataru?

Foto: predsjednik.hr 

"PREDSJEDNIK Ivo Josipović ide u Katar po milijarde dolara!", samo je jedan od naslova prorežimskog tiska koji su popratili odlazak predsjednika države i njegove svite u daleki Katar.
Štoviše, predsjednik države iz Katara 11. studenog prošle godine potpirivao je euforiju pa je Hrvatima poručio prvog dana posjeta: 
 
"Ne vraćamo se bez važnih rezultata!". 
 
Euforija je podgrijavana i nakon Josipovićeva povratka u zemlju kad je poručivao "zlobnim novinarima" kako će se rezultati njegove gospodarske diplomacije uskoro vidjeti te da bi upravo njegov posjet mogao biti prekretnica izlaska zemlje iz krize. No, točno godinu dana nakon povratka delegacije iz Katara, kada se razišla magla proizašla s Pantovčaka možemo samo reći: Kakav je to promašaj bio!
 
Možda čak i veći od onog bivšeg premijera Ive Sanadera koji je prije 11 godina također praznih ruku napustio Katar. 
 
Tko je sve išao u Katar
 
Podsjetimo, delegacija je u Katar krenula 11. studenog prošle godine, a posjeta je trajala tri dana. Zajedno s predsjednikom Josipovićem išla je njegova supruga te 6 članova njegova Ureda. U izaslanstvu su bili HNS-ovi ministri u Vladi Radimir Čačić zajedno s tajnicom kabineta, ravnateljem Agencije za investicije Damirom Novinićem i savjetnikom za energetiku Ante Ramljakom te Vesna Pusić sa svojim  pomoćnikom Nebojšom Koharevićem, šefom Kabineta Tomislavom Carom i glasnogovornicom Danijelom Barišić. Bio je tu načelnik Glavnog stožera Drago Lovrić, ravnatelj Agencije Alan Ivica Nekić, dva predstavnika Mešihata islamske zajednice u RH, dva prevoditelja, 3 člana protokola Ureda predsjednika, dva člana osiguranja, službeni fotograf te 45 članova gospodarskog izaslanstva te od predsjednika odabrani predstavnici medija.
 
Samo za let potrošeno četvrt milijuna kuna iz proračuna
 
Iz proračuna je samo za troškove izvanrednog charter leta plaćeno više od 224 tisuće kune. Glavni projekt kojeg je delegacija predstavljala bila je izgradnja LNG terminala na Krku. To je bio primaran cilj odlaska u Katar. No, iako je odmah na početku bilo jasno kako od terminala neće biti ništa, Josipović se u pravilu obrušavao na medije koji bi objavljivali takve informacije.  
 
"To je apsolutna neistina!", rekao je predsjednik 4. prosinca prošle godine kada je po prvi puta objavljena propast delegacije iz Katara te kako ta zemlja nije zainteresirana za posao oko LNG terminala na Krku. 
 
"Nema potrebe lažno izvještavati. To uostalom nije u redu niti prema čitateljima" , govorio je Josipović. Svoju mantru da posao s Katarom i LNG terminalom ide dalje ponovio je i svibnju ove godine No, prema posljednjim informacijama iz listopada ove godine gradnja LNG-a moguća je kao jedan od 250 projekata koje bi mogla financirati EU.Katar više nitko ni ne spominje.  
 
Josipović i danas tvrdi da smo dobro prošli 
 
Kataru smo trebali prodati i poslove izgradnje 14 termocentrala i hidrocentrala, drugu fazu kontejnerskog terminala "Zagrebačka obala" u luci Rijeka, projekte zračnih luka Rijeka i Osijek te luke Vukovar.  Predstavljeni su i hrvatski industrijski potencijali u vojnoj, drvnoj, farmaceutskoj i tekstilnoj industriji te s područja željezničke industrije s naglaskom na proizvodnju i uslugu remonta željezničkih lokomotiva.  Zanimljiva je bila priča i oko uzvratnog posjeta gospodarske delegacije iz Katara koja je bila više puta najavljivana, no do sada se nije dogodila. Prema najavama iz Ureda predsjednika i resornog ministarstva, delegacija iz Katara trebala je biti nazočna otvaranju džamije i Islamskog centra u Rijeci 4. svibnja ove godine. Nisu se pojavili. Spominjala su se i pisma hrvatske diplomacije prema Kataru na koja navodno nitko mjesecima nije odgovarao. 
 
Predsjednik Josipović ni danas nije spreman priznati poraz iz Katara. U srpnju ove godine posljednji je puta spomenuo svoj izlet u Katar kazavši kako su "ostvareni određeni rezultati", dodavši da su  "neke tvrtke već ušle na katarsko tržište". No konkretne rezultate nije spominjao niti je spomenuo neku od tih tvrtki. 
 
Evo kako su Srbi to napravili 
 
"Sada imam namjeru razgovarati s nekim drugim zemljama s istoka. Odlazak u svaku od tih zemalja podrazumijeva koordinaciju s Vladom, Ministarstvom vanjskih poslova i gospodarskom komorom", rekao je Josipović pobjednički. 
 
No, valja naglasiti kako u ovom slučaju osim činjenice da se Josipović sasvim neprimjereno i neopravdano obrušavao na medije koji su se usudili nazvati put u Katar katastrofom, nema olakotnih okolnosti u smislu da je kriza i nepovoljno vrijeme za investiranje.   
 
Naime, u gotovo isto vrijeme Srbija je napravila puno bolji posao. Poslali su svoju delegaciju u Katar i Ujedinjene Arapske Emirate i već imaju rezultate. Arapi su postali strateški partner srpskom nacionalnom avioprijevozniku. Katarska visoka delegacija (koja nikako da dođe u Hrvatsku) posjetila je polovinom godine Beograd te su najavili niz međudržavnih sporazuma sa Srbijom o "ekonomsko-tehničkoj" suradnji. Katarski QEWC najavio je ulazak u Srbiju, a najavljen je niz projekata od gradnje RHE Bistrica i RHE Đerdap 3, a tu su i projekti plinskog cjevovoda između Srbije i Bugarske. Tu su ulaganja u agrar i tvornicu čipova.     
 
Nije sve bilo ni tako crno... 
 
Nažalost ili na sreću, putovanje u Katar "koje je trebalo spasiti Hrvatsku" ipak će se dugo pamtiti. Naime, u povratku prema Zagrebu, u zrakoplovu tadašnji hrvatski potpredsjednik Radimir Čačić saznao je za pravomoćnu presudu mađarskog suda. To je ujedno bio i njegov kraj kao člana Vlade Zorana Milanovića. 

Pročitajte više