Pozitivni rezultati programa "Imam stav" u školama: 28 posto manje alkohola, 23 posto manje kanabisa

Foto: Shutterstock

"IMAM stav" školski je program prevencije korištenja duhana, alkohola i drugih sredstava ovisnosti kod djece i mladih koji se već tri godine uspješno provodi u 34 zagrebačke osnovne škole, a od ove godine i u tri škole u Požegi.

Iz udruge "Pet plus", koja program provodi, navode kako je njegova inovacija u tome da se ne fokusira samo na sprječavanje zlouporabe droge i drugih ovisnosti nego se djecu uči različitim životnim vještinama - kako se zauzeti za sebe, oduprijeti pritisku okoline i ne ugroziti svoje zdravlje rizičnim ponašanjem.

Hrabro "ne" drogi, alkoholu i cigaretama

"Kroz program smo naučili kako rješavati probleme, kako imati svoj stav, pronaći svoje ja, a drogi, alkoholu i cigaretama hrabro reći ne", kazala je Barbara Tokić, 13-godišnja učenica iz Osnovne škole Stenjevec na današnjoj konferenciji u Zagrebu gdje su predstavljeni ciljevi i rezultati programa "Imam stav" namijenjen učenicima-tinejdžerima, učiteljima i nastavnicima te roditeljima.

Svi oni istakli su da u današnje materijalističko doba nije lako odrastati niti odgajati djecu jer roditelji, pritisnuti rješavanjem egzistencijalnih problema, nemaju vremena za razgovor i zagrljaj, a djeca nerijetko odgovore traže u alkoholu, drogi, kocki, cigaretama, internetskim igricama.

U tinejdžerskoj dobi utjecaj vršnjaka je vrlo velik i zato je dobro da se programi provode od 6. do 8. razreda kako bi djeca mogla naučiti kako lakše reći ne lošim navikama i odrasti u zdrave mlade ljude, složile su se nastavnice Branka Radman iz zagrebačke OŠ Ivana Cankara i Kornelija Sabljak iz požeške OŠ Dobriše Cesarića.

Učenici igrokazima iskazali potporu programu

Sličnog su mišljenja i učenici iz tih škola koji su prošli kroz program i zaključili kako je bolje imati zdrave životne izbore, i promicati ih među vršnjacima što su pokazali na svoj način, zanimljivim igrokazima, u kojima ističu da u školi lako odbacuju nekoga tko je različit i neprilagođen, ali da se, isto tako, svatko može izjasniti i vrlo lako reći ne onome što je loše jer će nakraju uvijek dobiti podršku.

"Kad imamo sat razredne zajednice, učenici me dočekaju sa stolicama poredanim u krugu i kad ih pitam: Imamo li stav? Uglas odgovaraju: Imamo!", dodala je Sabljak i rekla da njezini učenici taj program jako vole.

"Program 'Imam stav' je inovativan jer je baziran na razvijanju životnih vještina kod djece. Djeca uče kroz igru razvijati samoupouzdanje i sigurnost te se zauzeti za sebe, razvijati svoje stavove i, što je najvažnije, zavoljeti sebe", kazala je predsjednica udruge "Pet plus" iz Zagreba i voditeljica projekta Mira Davidović. Navela je da udruga, osnovana 2000. godine, unazad tri godine kontinuirano provodi taj program pa je u Zagrebu i Požegi dosad educirano 113 nastavnika i stručnih suradnika, a u 106 razreda obuhvatili su 2.300 djece.

Pellaux: Prevencija je pitanje cijele zajednice

Daniel Pellaux, voditelj i trener programa "Imam stav/Unplugged", koji se provodi u okviru Europskog projekta prevencije ovisnosti o drogi, rekao je da se taj program provodi i u brojnim drugim europskim zemljama te ustvrdio da u prevenciji mora sudjelovati cijela zajednica. "Ako se provodi samo u školama, rezultati su loši", dodao je.

Prema rezultatima u godini dana provođenja projekta, među tinejdžerima je 30 posto smanjeno pušenje, 28 posto pijančevanje, a 23 posto smanjena je i upotreba kanabisa. Taj efekt će se kod 12-13 godišnjaka zadržati godinu-dvije, a što onda?, pita se Pellaux te naglašava važnost nastavka programa, prevenciju i razvijanje pozitivnih vještina u svim drugim životnim okolnostima.

"Bolje je da tinejdžeri uopće ne krenu s pušenjem jer im je poslije puno teže to zabranjivati", smatra i dodaje da za čekanje na prevenciju nema vremena "ni pet minuta" jer se tu puno toga mora napraviti.

Ključan rad u grupama

Zbog toga, program "Imam stav" obuhvaća vodič za implementaciju programa, radne bilježnice za učenike, vježbe za razred, udžbenik i trodnevni trening za učitelje, uz obavezne roditeljski sastanak. "Umjesto tradicionalnog, frontalnog predavanja, treba raditi po grupama jer se tako lakše mogu prepoznati potrebe tinejdžera", poručio je nastavnicima, a roditeljima da promjene uvriježeni način razmišljanja i djelovanja kako bi znali pristupiti i pomoći djeci.

Mara Plaza Leutar iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta (MZOS) podsjetila je kako je u hrvatske škole, uz zdravstveni odgoj, ove godine uveden i građanski odgoj, kao međupredmetni i interdisciplinarni sadržaj, gdje se djeca uče toleranciji, poštivanju i solidarnosti, također važnim životnim vještinama.

Program "Imam stav", osim MZOS i Ministarstva zdravstva koji su program financirali sa 520.000 kuna, podržavaju Ministarstvo unutarnjih poslova, Agencija za odgoj i obrazovanje, Ured za suzbijanje zlouporabe droge RH, akademska zajednica, civilno društvo, škole i francusko veleposlanstvo.

Pročitajte više