Reformisti: Privatizacija Jadroplova je štetna na svim razinama

Foto: Hina

NARODNA STRANKA - reformisti ocijenila je u utorak u Splitu da bi privatizacija i prodaja splitske brodarske tvrtke Jadroplova u ovom trenutku bila štetan gospodarski potez na svim razinama te je u apelu splitskoj i hrvatskoj javnosti pozvala i splitskoga gradonačelnika da se očituje o najavljenome drugom pokušaju privatizacije te tvrtke.

Upozorili su da je sadržaj prvog natječaja bio povoljniji jer se u drugome nisu kvalitetno zaštitili hrvatski interesi.

Saborski zastupnik i potpredsjednik Narodne stranke - reformista Petar Baranović naglasio je na konferenciji za novinare da oni nisu protiv privatizacije kao procesa jer se zauzimaju da se državne tvrtke postupno privatiziraju, ali po načelu dobroga gospodarenja. No, prodaja dionica Jadroplova ili bilo koje druge brodarske tvrtke u jeku pomorske krize i pada vozarina i cijena rabljene flote jednostavno nije dobar gospodarski potez, rekao je.

Jedna od četiri preostale brodarske tvrtke u Hrvatskoj privatizira se u najgoremu mogućem trenutku. Godine 2008., prije recesije, vrijednost dionica te kompanije bila je 1,6 milijarda kuna, a danas do osam puta manje, upozorili su reformisti.

Ukidanje obveza

U prvom su natječaju, objasnili su, dionice imale nominalnu vrijednost 360 kuna, a sada se nude na prodaju po cijeni od 130 kuna, ukida se obveza zadržavanja hrvatskih pomoraca na brodu od pet godina. Ukida se i obveza zadržavanja 60 posto tonaže Jadroplova pod hrvatskom zastavom na rok od pet godina i svodi se na svega tri godine. Ukida se i obveza ukrcaja kadeta i asistenata mladih i školovanih pomoraca, istaknuli su.


Baranović je dodao kako se pogotovo protive reduciranju uvjeta koji su stavljeni za moguće kupce, a koji, među ostalim, isključuju čak i obvezu da primaju hrvatske mlade pomorce na kadeturu.

"Mi tako budući školovani kadar pomoraca dovodimo da u Hrvatskoj ne mogu steći potrebne reference za obavljati taj posao. S druge strane je Jadroplov, gledajući strukturu flote, jedna vrlo solidna flota koja ima osam trgovačkih brodova respektabilne nosivosti, podigli su svoju ukupnu tonažu za nosivost oko 30 posto. Uz to je prosječna starost brodova devet godina, što su relativno novi brodovi. U takvoj situaciji i po dampinškim cijenama prodavati flotu je jednostavno izvan svake pameti", rekao je Baranović.

Dionice ponuditi pomorcima

Na pitanje novinara što predlažu kao rješenje, Baranović je pozvao odgovorne da razmotre ono što je Sindikat pomoraca predložio. Podsjetio je da su takve prijedloge proveli Atlantska plovidba iz Dubrovnika i Tankerska plovidba iz Zadra. Riječ je o prijedlozima da se dio dionica ponudi pomorcima, da se provede model radničkoga dioničarstva i da jedan - znatni dio dionica zadrži država, podsjetio je Baranović. Sve to bi se trebalo odraditi do oporavka sektora, dizanja cijena i dionica brodskih kompanija te cijena prijevoza. Baranović je napomenuo kako će u toj situaciji svoje preostale dionice država moći prodati po višestruko većoj cijeni, što u konačnici donosi stotine milijuna kuna veću cijenu za državni proračun.


Koordinatorica stranke za X. izbornu jedinicu Maja Dvornik upitala je kako Vlada misli prodavati tvrtku oko koje se već 14 godina vodi sudski spor koji još nije riješen. Dodala je kako je riječ o velikim financijskim sredstvima i kaznenim prijavama u sporu između Croatia osiguranja i Jadroplova čiji je bivši direktor poveo spor zbog 1,7 milijarda kuna gubitka iz osnova lažnih šteta.

"Ovo je vrlo čudna situacija, a radi se o jednoj rijetkoj pomorskoj tvrtki koja se zadržala nakon 1991. Imamo 5200 pomoraca koji plove pod stranom zastavom, no problem je kod ukrcaja kadeta jer stranci vole gotove pomorce", upozorila je Dvornik, koju čudi i "anemičan stav grada Splita koji se ni u jednom trenutku nije oglasio".

"Ne znamo je li grad dobio zabranu od centrale da se oglasi, no smatramo kako upravo gradska vlast treba biti višestruko zainteresirana", rekla je Dvornik i pozvala Ivu Baldasara da se očituje kao gradonačelnik pomorskoga grada.

Pročitajte više