Pljuska šerifu Bandiću: Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja napala odluke protiv Ubera

Foto: Hina

AGENCIJA za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) dostavila je Gradu Zagrebu mišljenje na Odluku o izmjenama i dopunama Odluke o autotaksi prijevozu Grada Zagreba, koje su donesene kao odgovor na pojavu usluge Uber na zagrebačkom tržištu.

Prema mišljenju AZTN-a radi se o odlukama koje su nepoželjne sa stajališta tržišnog natjecanja. Naime, izmjenama odluka o taksi prijevozi zabranila se besplatna vožnja, a također ograničilo se izdavanje novih licenci.

"AZTN smatra da dodatno administrativno utvrđivanje cijene od strane Grada Zagreba tako da cijena za početak vožnje ne smije uključivati pravo na vožnju bez naknade, kako je to propisano u članku 3. Odluke, smanjuje mogućnost tržišnog natjecanja između pružatelja usluge autotaksi prijevoza i umanjuje korist za potrošače. Time su promotivne akcije poput, primjerice, startne cijene prijevoza bez naknade, u potpunosti onemogućene", navode iz AZTN-a.

Tržište se može ograničiti samo u iznimnim slučajevima

Što se tiče broja licenci, iz AZTN-a navode da se ograničenja broja poduzetnika koji se bave određenom djelatnošću nepoželjno, te da se takva ograničenja mogu propisivati samo iznimno, ako postoji jasno definiran javni interes.

"Kada je riječ o članku 5. Odluke, AZTN navodi kako je svako zakonsko ili faktično ograničavanje broja poduzetnika koji se bave nekom djelatnošću na određenom tržištu (numerus clausus) načelno nepoželjno sa stajališta tržišnog natjecanja. Takva ograničenja mogu se propisati samo iznimno te, u pravilu, mogu biti učinjena samo u slučaju postojanja nekog jasno definiranog javnog interesa kojim se može opravdati ograničavanje učinkovitog tržišnog natjecanja i, posljedično, smanjivanje koristi za potrošače.

Slijedom toga, kada se propisom broj konkurenata ipak ograničava, trajanje ograničenja mora biti što kraće kako bi se zainteresiranim poduzetnicima što prije omogućio pristup konkretnom mjerodavnom tržištu. Stoga AZTN smatra da bi donošenje propisa kojim se izdavanje dozvola za obavljanje djelatnosti autotaksi prijevoza u potpunosti onemogućuje na relativno dugo razdoblje od četiri godine, moglo predstavljati pravnu zapreku pristupu tržištu", zaključuju iz AZTN-a.

Zakon protiv širenja Ubera

Da podsjetimo, Uber se u Zagrebu pojavio krajem listopada prošle godine. To je izazvalo nezadovoljstvo među postojećim taksistima, a nisu naišli ni na podršku politike.

Prošlog je mjeseca Gradska skupština Grada Zagreba pokrenula izmjene Odluka o autotaksi prijevozu, koje su direktno usmjerene protiv Ubera.

U Članku 3. tako dodan je stavak koji glasi: Cijena za početak vožnje ne smije uključivati pravo na vožnju bez naknade.

S druge strane u članku 5. stoji "Javni poziv za podnošenje zahtjeva za izdavanje dozvola za autotaksi-prijevoz neće se objavljivati do 30. lipnja 2017, nakon čega će se objavljivati svake četiri godine".

Tim je izmjenama najviše oštećen Uber jer im je onemogućeno snažnije širenje s obzirom da Grad neće izdavati dozvole sve do lipnja 2017. Zakon se odnosi na se na sve taksi prijevoznike i one koji se misle baviti tim poslom u Zagrebu, ali upravo će Uber, kao najmlađi igrač na tržištu za kojeg vlada ogromno zanimanje, najviše pogoditi nove zakonske odredbe.

Uber je nudio besplatne vožnje

Spomenuti članak 3. onemogućava Uberu besplatnu vožnju koju je davao svojim korisnicima ako bi pozvali i druge na registraciju.

Naime korisnici Ubera u Zagrebu početak vožnje plaćaju osam kuna, a dodatno se plaća četiri kune po prijeđenom kilometru plus 0,5 kuna po minuti vožnje, a pozivanjem drugih korisnika na registraciju i prvi korisnik kao i oni koje je pozvao imaju pravo na besplatnu vožnju u iznosu od 35 kuna.
 

Pročitajte više