Doznajemo - Frakcijska bitka HDZ-a za Zračnu luku Zagreb: U petak smjena direktora Peovića?

"NIJE tajna da želimo smijeniti direktora Zračne luke Zagreb (ZLZ) Tončija Peovića. Pa to je naša želja već duže vrijeme. Na sjednici Skupštine ZLZ-a potegnut će se i to pitanje, jer, uostalom, sve ono negativno što smo najavljivali, sve se obistinilo. Sve naše crne slutnje. Peović mora na kraju otići", kazao je za Index predsjednik Radničkog savjeta ZLZ-a Mladen Mesić, potvrdujući kako će se još ovaj tjedan zatražiti smjena prvog čovjeka zagrebačkog aerodroma.

> Kalmeta smijenio uspješnog direktora Zračne luke Zagreb, Boška Matkovića

> Natječaj za Zračnu luku Zagreb nije bio toliko pošten?

> IGH će graditi Zračnu luku Zagreb: Zašto su na to svi pukli od smijeha?

Pravo je, međutim, pitanje imaju li sindikati podršku Banskih dvora s obzirom da ne kriju činjenicu da su zaposlenici Zračne luke u posljednje vrijeme intenzivno pregovarali s Vladom. No, kako doznajemo iz neformalnih razgovora, ali i službenim kanalima, iza svega se krije još jedna unutarstranačka bitka u HDZ-u u kojoj je bitno rasporediti svoje ljude i pokazivanje stranačkih "mišiča".

Zračna luka je u domeni ministra prometa Božidara Kalmete, a Peović je dugo vremena figurirao kao njegov čovjek. Dok je Kalmeti navodno bitno da je IGH-u, odnosno Juri Radiću i njegovoj skupini, dobro, suprotnoj frakciji navodno je bitniji utjecaj na aktualni natječaj za odabir koncesionara za izgradnju novog putničkog terminala na Zračnoj luci Zagreb vrijedan 190 milijuna eura.

Svađe u hodnicima HDZ-a

U svjetlu tih događanja valja naglasiti kako je dio vrha sindikata, konkretno Mesić, u rodbinskim odnosima s "mladim lavom" HDZ-a i ministrom kulture Jasenom Mesićom, koji pripada suprotnoj frakciji od one Božidara Kalmeta. Tako je u stranačkim hodnicima HDZ-a vrlo živo.

Jedna strana optužuje drugu za pogodovanje. Jednima se predbacuje građevinska mafija, a drugima da bi se pomicanjem mikrolokacije novog putničkog terminala na državno zemljište stalo na žulj snalažljivim pojedincima koji su kupili upravo parcele na kojima je planirana nova putnička zgrada.

Od takvih se prepucavanja, čini se, jedino potpredsjedniku Vlade Domagoju Miloševiću diže kosa na glavi. On bi u izbornoj godini mogao ostati bez aduta o stranom ulaganju vrijednog gotovo 200 milijuna eura.

Radnici: Peović je došao da nas uništi

No, vratimo se na optužbe sindikata. Sindikalac Mesić u razgovoru za Index kaže kako je Peović u vrlo kratko vrijeme uspio uništiti tvrtku, odnosno dovedeni su "stručnjaci koji su napravili nemoguće", pa su tako poslovali u minusu, što je izravna posljedica, naglašava Mesić, "sumnjivih pogodbi i nagodbi".

"Uostalom, o tim nagodbama direktora Peovića obavijestili smo i USKOK i DORH pa se nadamo da će i oni nešto reći na tu temu", kaže Mesić koji Peoviću osim financijskog poslovanja zamjera kadroviranje u ZLZ-u, kao i to da se Peović od početka oglušuje na Zakon o radu, odnosno o članke 149. i 133. jer Radničko vijeće, odnosno zaposlenike ne obavještava o odlukama ključnim za poslovanje, kao što je davanje ZLZ-a u koncesiju.



Mesić tvrdi kako je Peović doveden po zadatku da uništi Zračnu luku, odnosno da gurne tvrtku u financijski minus te da prikaže koncesiju kao spasonosno rješenje. Peović je kriv, smatraju predstavnici zaposlenika, jer je neobjašnjivo smanjio cjenike za 40 posto, predstavljajući ZL Lučko kao konkurenciju, što je nevjerojatno objašnjenje.

Na pitanje na koga misli kada kaže da je Peović poslan po zadatku, Mesić je bio izravan.

"Peović je štetan i za Zračnu luku, ali i za stranku"

"Pa na građevinsku mafiju! To je jasno svima! Na one u IGH", tvrdi Mesić, obećavajući kako bi za četiri dana moglo biti "svega", kada se "potegne" Peovićeva smjena.

"Štetočinsko poslovanje Peovića ne šteti samo Zračnoj luci Zagreb, nego i samoj Vladi, odnosno državi. Nadam se da je i njima to jasno. Uostalom, Vlada je u veljači donijela odluku o prijenosu 10 posto dionica radnica, a mi bi se na jednoj od sljedećih sjednica Vlade trebali upisati i kao peti suvlasnik. Tada ćemo moći i mijenjati ugovore", kaže Mesić u razgovoru za Index, priznajući da je u tom pogledu bilo i opstruiranja iz same Vlade, pri tom misleći na Ministarstvo prometa Božidara Kalmete i njegove tajnike koji štite Peovića.

U Zračnoj luci Zagreb država ima 55 posto udjela, Grad Zagreb 35 posto te Velika Gorica i Zagrebačka županija po pet posto.  

Pod "razno" točka o smjeni

Podsjetimo kako je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo u veljači obavijest o namjeri davanja koncesije za građenje i upravljanje novim te postojećim putničkim terminalom i pripadajućom infrastrukturom Zračne luke Zagreb. Vrijednost investicije je 190 milijuna eura, a koncesionar mora preuzeti sve radnike i poštivati njihova prava zajamčena Kolektivnim ugovorom još najmanje pet godina. Ako koncesionar to ne ispoštuje, može doći do raskida ugovora, a tada bi izgubio 30 posto uloženih sredstava. U drugi krug natječaja za koncesiju u Zračnoj luci Zagreb ušle su zračne luke München, Pariz, Zürich, Atena, Houston i Incheon.

U Zračnoj luci Zagreb dobili smo službeni odgovor kako nemaju nikakvih službenih saznanja da bi se na Skupštini ovog petka mogla zatražiti smjena direktora Peovića. U dnevnom redu Skupštine ne postoji ta točka, no moguće je da će se ona ubaciti pod "razno".

S obzirom da su sindikati već medijski istupili sa glavnim zamjerkama direktoru Peoviću, dobili smo službeni komentar o tim optužbama.  

Zračna luka posluje s dobiti

"Financijski pokazatelji kažu da je u prvih osam mjeseci ove godine ostvarena dobit 30 posto veća nego prošle godine u istom razdoblju, a zabilježen je i porast broja putnika za 14 posto. Istovremeno su obavljena vrlo značajna investicijska ulaganja u održavanje uzletno-sletne staze, staza za voženje i same platforme", kažu nam iz Zračne luke, posebno se osvrnuvši na zamjerku kako je namjerno spuštena cijena za 40 posto. Naime, i sa spuštenim cijenama, Zračna luka Zagreb i dalje je skuplja od, primjerice, aerodroma u Beču.

"Cjenik za slijetanje metodološki je izrađen u skladu i prema naputcima ICAO Doc 9562 - Airport Economics Manual-a. Ukratko, radi se o tome da cijene moraju biti u korelaciji sa stvarnim troškovima u prihvatu zrakoplova. Za korekciju cjenika - kojeg je na koncu prihvatila Agencija za civilno zrakoplovstvo - napravljena je detaljna studija. U svakom slučaju, ako cjenovni model promatramo kroz uslugu slijetanja za Airbus 320 kao najčešće korištenog, referentnog zrakoplova, vidljivo je da je cijena slijetanja u ZLZ još uvijek viša od iste usluge u Beču, Veneciji, sva tri aerodroma u Parizu, oba aerodroma u Berlinu, Amsterdamu i mnogim drugim zračnim lukama u Europi", napominju u Zračnoj luci Zagreb, dodajući kako su cjenikom ukinute beneficije koje je prošla uprava davala pojedinim zračnim prijevoznicima.

ZL Zagreb: Pa nismo mi birali IGH!?

Upravu Zračne luke Zagreb, čini se, najviše boli optužba da direktno pogoduju IGH-u Jure Radića koji je dobio posao i na Plesu, no napominje se kako Zračna luka Zagreb s izborom projektanta nema nikakve veze i dužna je poštivati prava pobjednika na provedenom natječaju.

Na Indexov upit o svemu, odgovor je stigao i iz ministarstva Božidara Kalmete.

Kalmeta oprezan

"Ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta poručio je da smjena direktora Zračne luke Zagreb Tončija Peovića nije na dnevnom redu Skupštine ZL Zagreb zakazane za petak", stoji u izjavi za Index. Ipak, na pitanje kakav je ministrov stav prema Peoviću i eventualnoj smjeni vrha Zračne luke dok traje više stotina milijuna eura vrijedan natječaj, Kalmeta se nije izjašnjavao.

No, znajući pozadinu priče, to i nije tako čudno. Protivnici Kalmetine struje u HDZ-u tvrde da je on kupio sindikalni mir time što je prešutno odobrio smjenu Peovića te tako odgodio kraj natječaja za koncesiju do instaliranja novog čelnog čovjeka.

Da je ta verzija možda i najbliže istini, svjedoči i izjava sa sastanka sindikata prošlog tjedna kada je rečeno da je od ministara u Vladi zatražena smjena Peovića te da će onda o "svemu moći dogovoriti".

Pročitajte više