Hrvatsko m-payment tržište vodeće u središnjoj i istočnoj Europi

STUDIJA m-payment usluga analitičke kuće Arthur D. Little pokazuje da se m-payment tržište i dalje razvija vrlo dinamičnim tempom. Austrija je ove godine zamijenila Hrvatsku na mjestu europske zemlje s najrazvijenijim m-payment tržištem, dok se u Aziji na vrhu nalaze Koreja, Singapur i Japan.

Ovogodišnja studija zasnovana je na više od stotinu intervjua s stručnjacima koji pokrivaju ovo područje iz 32 zemlje. Predviđa se da će prihod od m-payment transakcija porasti s 3.2 milijarde američkih dolara u 2003. na 37.1 milijarde u 2008.

Najnaprednija m-payment tržišta su Austrija u Europi, te Koreja, Singapur i Japan u Aziji, a Hrvatska se nalazi među vodećima u svijetu. S druge strane Južnoameričke zemlje uglavnom zaostaju za ostatkom svijeta.

Dolazak Austrije na prvo mjesto europskih zemalja po razvijenosti m-payment tržišta može se objasniti širokim rasponom usluga koje su korisnicima u zadnje vrijeme postale dostupne. 

Hrvatska još uvijek ima jedno od najnaprednijih m-payment tržišta u središnjoj i istočnoj Europi. Pružatelji m-payment usluga u Hrvatskoj u zadnje se vrijeme fokusiraju na širenje tržišta i nadogradnju aplikacija za elektroničko bankarstvo.

Hrvatska je jedna od prvih zemalja u svijetu koja je uvela SMS parking uslugu, a koja je danas dostupna u 23 Hrvatska grada putem T-mobile i VIPnet mreže. U većini gradova koji su uveli SMS parking najveći dio prihoda od naplate parkiranja ostvaruje se upravo putem ove usluge. Na vodećem mjestu nalazi se Dubrovnik gdje se 75 posto prihoda od parkiranja ostvaruje putem SMS parkinga, dok je na začelju Zadar gdje ovaj udio iznosi 25 posto.

U Hrvatskoj je M-pay usluga T-Mobilea proširena, omogućivši korisnicima kupovinu pre-paid bonova. Jedna od novih mogućnosti je i uvid u stanja bankovnih računa i kreditnih kartica koje su registrirane za M-pay.

Tržišta susjedne Slovenije i Srbije i Crne Gore također bilježe pozitivne trendove. M-payment usluge, slovenskog mobilnog operatera Mobitel i Nova KBK banke koriste se na više od 3.500 prodajnih mjesta. Patentirani m-payment sustav slovenske tvrtke Ultra, nakon potpisivanja ugovora s Telekomom Srbija postao je dostupan i u ovoj zemlji.

Premda m-payment tržište i dalje bilježi snažan rast, nedostatak internacionalnog standarda ponešto ga koči. Naime, ove je godine sa radom prestala Simpay standardizacijska grupa koju su osnovali Vodafone, T-mobile, Telefonica i Orange, a kojoj je cilj bio stvoriti internacionalni standard za m-payment usluge.

Neuspjeh napora za globalnu standardizaciju m-paymenta usluga doveo je do razvoja rješenja karakterističnih za svako tržište, a najveći dio tržišta još uvijek otpada na micro payment usluge poput m-parkinga ili m-ticketsa.

Većina usluga još uvijek se obavlja putem SMS-a, no u zadnje vrijeme raste interes za RFID tehnologiju (radio frekvencijsku identifikaciju). Dogovor oko internacionalnog standarda razvoj m-payment tržišta u svakom slučaju ubrzao bi razvoj ovog tržišta.

Pročitajte više