Ipak ljudski faktor: Trajekt Tin Ujević ispravan, zapovjednika čeka optužni prijedlog

TRAJEKT Tin Ujević prebačen je u 14 sati u dok vranjičkog škvera na popravak. Tijekom vožnje nisu zamijećene tehničke neispravnosti, tako da, po svemu sudeći, zapovjednika broda Damira Rušinovića očekuje optužni prijedlog u postupku koji vodi splitska Lučka kapetanija.

> Ministarstvo katastrofe Božidara Kalmete

> Ekokatastrofa u Splitu: Pogledajte galeriju fotografija

Sve bi moglo biti poznato već sutra, nakon što stručnjaci zaključe istragu ove pomorske nesreće koja je naftom zagadila splitsku luku, ali i obližnje, nadaleko poznate Bačvice. Sanacija je većim dijelom obavljena tijekom dana.

Ekokatastrofa u Splitu: "Imali smo sreće"

"Nezgodno je to što se dogodilo, ali kada već jest, dobro je da je to bilo u luci. Mislim da je šteta za ekosustav relativno minimalna", komentirao je za Index dr. sc. Grozdan Kušpilić, voditelj laboratorija za plankton i toksičnost školjkaša pri Institutu za oceanografiju i ribarstvo u Splitu.

Navodi kako su meteorološki uvjeti netom prije havarije i sada idealni, odnosno vjetar nije puhao, zbog čega je površina mora ostala mirna. "Možemo reći da smo imali dosta sreće te da su sve službe brzo reagirale. Odmah su postavljene brane, mrlja je posipana apsorbentima, a okolo nje djeluju još tri brodice", istaknuo je Kušpilić koji se upravo vratio iz splitske luke u institut te ističe kako nije u pitanju sirova nafta već pogonsko gorivo koje pliva na površini, širi se i hlapi.

Kako nam je objasnio, od 30 do 40 posto tog pogonskog goriva koje je zagadilo more već je ishlapilo, a ishlapilo bi i više da je danas u Splitu sunčan dan. "U jednom dijelu luke ima jedan tanki film tog goriva, a čuo sam i informaciju da se miris ugljikovodika čuje do Solina", kaže Kušpilić te dodaje kako će se štete za ekosustav tek procjenjivati.

"Dizelsko gorivo djeluje toksično, ali kako pliva na površini, imat će minimalne posljedice. Dio školjaka već je apsorbirao gorivo, ali radi se o tankom filmu pa se nadam da će se školjke same očistiti", kaže nam Kušpilić i dodaje kako je njihov brod jutros isplovio kako bi uzeo uzorak za ispitivanje nastale štete.

Posada nije bila pijana, trajekt je bio ispravan

Radnici tvrtke Cian i vatrogasci i jutros rade na sanaciji štete. Miris nafte tjera Splićane što dalje od luke. Prema posljednjim informacijama iz Splita, posada nije bila pijana, a trajekt je bio ispravan.

Jadrolinijin trajekt Tin Ujević na liniji iz Starog Grada na Hvaru udario je bokom prilikom pristajanja oko 19.26 sati u Gat svetog Petra u splitskoj gradskoj luci. Probijeni su spremnici i u more istječe gorivo pa se postavljaju brane, kazala je Marina Halužan, glasnogovornica Ministarstva mora. U nezgodi nije bilo ozlijeđenih, ali je isteklo oko 35 tona nafte, potvrdio je lučki kapetan Boris Matošić. Na trajektu je bilo 145 putnika, ali srećom nitko nije ozlijeđen. Inspektori Lučke kapetanije Split ispitat će zapovjednika Damira Rušinovića rođenog 1951. godine i 12 članova posade, izvijestilo je Ministarstvo mora. Na trajektu dužine 98 metara nalazilo se i 11 osobnih automobila te 21 teretno vozilo na kojima nema štete.

Kerum i Sanader došli pogledati štetu

Utvrđuje se šteta, koja je i naoko velika. Silovit sraz s obalom napravio je rupu od dva i pol sa tri metra na lijevom boku broda. Djelatnici Lučke kapetanije ispituju posadu i pokušat će ustanoviti zbog čega je došlo do neplaniranog udara o gat. Na licu mjesta su i policija i vatrogasci, a kako stvari stoje došao je provjeriti i splitski gradonačelnik Željko Kerum, i sam vješt moreplovac.

"A dogodi se. Nije čovik sigurno tija. Nije strašno", spustio je loptu Kerum. Zna i on da te brodske makine nisu uvijek najpouzdanije. Ostao je i on nekoliko puta bez pogona sa svojom skupocjenom Maiorom od 33 metra.

U gradskoj luci je bio i župan Ante Sanader, iskusni vatrogasac. Stigla su i dva vatrogasna broda, jedan je nabavljen sredstvima Županije. "Eto kako se isplati svaka kuna uložena u opremu", zadovoljno je konstatirao Sanader, koji se pribojavao da će šteta biti znatno veća. Umirilo ga je viđeno. Čini mu se i da je bilo dosta sreće u nesreći.

Tehnički kvar isključen, je li u pitanju ljudski faktor?

Trajekt Tin Ujević prošli je četvrtak zbog tehničkog kvara iz Starog Grada krenuo za Split sa 30 minuta zakašnjenja. Brod je star osam godina i nabavljen je u Grčkoj. Ispitat će se je li uzrok havarije tehnički kvar ili je do udara došlo zbog ljudske pogreške.

Radnici tvrtke Cian su cijelu noć dežurali uz trajekt, a radovi na sanaciji nastavljaju se i danas. Radnici Lučke kapetanije iz Splita danas će obaviti očevid i pokušati utvrditi zašto je došlo do sudara, a u tome bi im trebali pomoći i razgovori s članovima posade trajekta Tin Ujević. Jučer je zbog mraka bilo teško utvrditi koliko je more onečišćeno te kolika je šteta na trajektu.

Posumnjalo se najprije da je trajektu otkazao pogon, no iduće jutro tehnički kvar gotovo je pa - isključen. Je li onda u pitanju ljudski faktor? "Još je rano za takve zaključke. Sve ćemo podrobno ispitati kad brod bude išao na popravak u vranjički škver", kazao je kapetan Matošić.

Posada nije bila alkoholizirana, a ni preumorna, prvi su nalazi istrage. Vrijeme je bilo idealno, brod tehnički ispravan, prije mjesec dana bio je na redovnom remontu. Zapovjednik Rušinović kazao je kako je prilikom pristajanja krma iznenada krenula ulijevo, a upravitelj stroja, pak, nije primijetio da instrumenti pokazuju neispravnost.

Kalmeta treba podnijeti ostavku!

"Tri teške željezničke nesreće u jednoj godini, željezničari pred općim štrajkom, oprema i pruge u raspadnom stanju, trajekt Jadrolinije zagazio na otok, a remorkeri za odsukavanje nemoćni, turski tanker pred Istrom u plamenu, a naše službe spašavanja nemoćno gledaju, brodske linije s otocima sve rjeđe, a karte im sve skuplje, brodovi sve stariji i slabo održavani jer se štedi na sitnim općim potrebama dok su milijarde isparile u državnim poduzećima Hrvatskih cesta i autocesta. Sada su 33 tone nafte napunile do vrha splitsku luku, najvjerojatnije zbog slabog održavanja motora! Nije prvi put, ali je zato katastrofalno!", stoji u priopćenju Zelene liste koja traži da ministar Božidar Kalmeta zbog svih tih događaja podnese ostavku. "Na njemu je moralna i politička odgovornost", dodaju.

"Hrvatska je premala zemlja, u predubokoj je ekonomskoj i socijalnoj krizi da bi si mogla priuštiti još jednu omašku u Kalmetinu resoru za koju ministar nije znao pa zato valjda ne može biti niti kriv. Ministre, po čemu biste se vi trebali razlikovati od generala? Zapovjedna odgovornost je zapovjedna odgovornost - bio rat ili 'samo' ekonomska kriza", zaključuju iz Zelene liste. 

Kalmeta: Pa nisam ja vozio brod!

Odgovor ministra prometa nije se dugo čekao. Božidar Kalmeta na zahtjev Zelene liste odgovorio je starom mantrom - nije on kriv za sve što se događa u njegovu ministarstvu. "U prometu se događaju nesreće, ne mogu ja biti odgovoran za svaku nesreću koja se dogodi", kaže Kalmeta.

"Bilo bi malo 'too much' da ja podnosim ostavku zbog trajektne nesreće u Splitu. Pa nisam ja vozio brod", kaže Kalmeta kojem očito nije ništa sporno što u njegovu resoru katastrofa prati katastrofu. Kalmeta dodaje kako je Ministarstvo formiralo povjerenstvo koje provodi istragu, a zasad se vode pretpostavkom da se radi o ljudskoj pogrešci.

Naftna mrlja stigla i do Bačvica

Nakon 10 sati stigla je i dojava da je naftna mrlja doplutala do najpopularnijeg splitskog kupališta Bačvice smještenog tik do gradske luke. Cian je tamo odmah uputio brod. Voditelj Drago Tudić tvrdi da nema razloga za zabrinutost. "Radi se o vrlo tankom filmu, koji će disperzanti brzo ukloniti. Ne mogu vam reći o kolikoj se površini radi. To se može jedino vidjeti iz aviona. Kad se iskralo? Pa noću, noću se iskrade i žena iz kreveta, pa kud neće naftna mrlja", bio je dobro raspoložen Tudić.

Kaže da će većinu posla oko saniranja onečišćenja obaviti tijekom dana, no i dalje će biti na oprezu ukoliko se pojavi kakva manja količina nafte u nekoj od splitskih uvala.

Edo Unković, direktor tvrtke Bačvica plaža, sretan je što nije sezona. "Da jest, morao bih odmah spustiti plavu zastavu", kaže Unković. Bačvice imaju potvrdu čistoće mora, a naftna mrlja nikako se ne uklapa u takvu priču. Drži da bi se trebalo bolje reagirati u ovakvim izvanrednim situacijama. Najbolje bi bilo, kaže Unković, kada bi se osiguralo stalno dežurstvo ekobroda.

Pročitajte više