Istraga tragedije u Kaštelima: Retardant na šinama - krivac za nesreću!



TRAGIČNU nesreću u Kaštelima izazvalo je protupožarno kemijsko sredstvo na šinama! Zagrebačka tvrtka Intrade, koja je nabavila dugotrajni tekući retardant, nalazi se pod istragom, a sina vlasnika ispituje policija. Izdat je nalog za pljenidbu dokumentacije vezane uz postupak javne nabave. Uzorci retardanta poslani su na analizu u Centar za kriminalistička vještačenja Ivan Vučetić, a policija češlja i poslovanje HŽ-a, odnosno šefa Službe za ekologiju Ivana Medaka, odgovornog za nabavu sredstva. Medaka je hrvatska javnost nedavno upoznala po pismu Luki Bebiću, kojim traži pomoć u zapošljavanju.

> Član Uprave HŽ-a 2006. godine: Barba Bebiću, kopiram vas, uzor ste mi i želio bih biti menadžer  

> Hrvatska stravičnu željezničku nesreću u ponedjeljak obilježava danom žalosti

> Nagibni vlak kod Kaštela iskočio iz tračnica: Za nesreću krivo protupožarno sredstvo?

Djelatnici tvrtke Intrade jučer su, svega koju minutu prije nailaska nagibnog vlaka iz Zagreba, premazali dionicu od Kaštela do Labina Dalmatinskog. Velike količine retardanta, koji bi trebao spriječiti požar na pragovima od iskrenja vlaka, našle su se na šinama, što se nikako nije smjelo dogoditi! Stručnjaci su bili užasnuti koliko je bjelkaste smjese završilo na tračnicama. Djelovanje je, pojašnjavaju, poput leda na cesti!


Prema prvim, vizualnim pregledima nagibnog vlaka koji je potpuno uništen i neće se popravljati, kočnice su bile ispravne! Zbog ogromnih količina retardanta na šinama, umalo je došlo do još veće tragedije. Ni pružno vozilo, koje je pohitalo u pomoć, na dugoj ravnoj nizbrdici, nije moglo zakočiti!

Na "kontaminiranoj" klizavoj dionici pruge taj dan nikako nije išlo ni nizbrdo, ali ni uzbrdo. Naime, iz Kaštela je u pomoć također upućen vlak, no zbog skliskosti tračnica nije mogao savladati uspon!

Izuzeta crna kutija, rekonstrukcija potvrdila sumnje

Na mjestu nesreće danas je izvršena rekonstrukcija. Šine su opet posute kemijskim sredstvom. Potvrdile su se sumnje, i to pod više-manje identičnim meteo uvjetima.

Vagon iz kojeg je nanošeno sredstvo nalazi se na postaji Labin. Vuklo ga je isto ono protupožarno vozilo koje se nije moglo zaustaviti na dugom ravnom pravcu prije usjeka i mjesta nesreće!

Iz nagibnog vlaka, koji je pretrpio totalnu štetu, izuzeta je crna kutija sa svim potrebnim podacima: brzinom, radom tehnike, komunikacijom...



Drama je trajala pet minuta!

Strojovođa Josip Palinić primijetio je da nešto nije u redu s prugom čim su se kotači vlaka zavrtjeli po skliskom retardantu, odmah iza postaje Labin. Čak pet minuta trajala je drama! Palinić je obavijestio HŽ-ov centar da srljaju u tragediju, kondukteri su pokušali aktivirati kočnice za slučaj opasnost! Ništa nije pomoglo... Vlak smrti neumitno je jurio u propast, bilo je samo pitanje trenutka i mjesta, gdje će izletjeti sa šina.


Dogodilo se to nakon duljeg pravca, strmine, koja se nastavlja na usjek u blagom lijevom zavoju. Na tom mjestu brzina se spušta sa 100 na 60 kilometara sat jer slijede vezani zavoji. Uz hrpu retardanta, kočnice su bile bez ikakvog učinka...

Palinić je i dan poslije u stanju teškog šoka. Iskusni strojovođa našao se u bezizlaznoj situaciji višom silom i tuđim propustom. Zna da je poginulo šestoro putnika i strašno mu je teško. Oporavlja se u KBC-u Split. 

Ljudi su poginuli radi profita, jeftiniji betonski pragovi ne trebaju retardant

U HŽ-u su dugo trajali prijepori oko upotrebe retardanta. Nekoliko godina pruga njime uopće nije tretirana! Tvrtka koja ga je nabavila navodno ima sve potrebne ateste i certifikate, no pitanje je kakva je smjesa zapravo posuta po tračnicama.

Slučaj ima pretpostavke za prvorazredni skandal, jer jeftiniji betonski pragovi uopće ne traže protupožarnu zaštitu, poput skupljih drvenih! A njih je, na jučer zasutoj dionici, bilo tek u dužini od par kilometara. Jučer je novi dobavljač po prvi put izvodio ovaj posao. Jesu li ljudi poginuli radi nečijeg profita?

Tvrtka Intrade obiteljskog je karaktera. Registrirana je za proizvodnju i distribuciju hrane i proizvoda za kućne ljubimce, aditiva za stoku i putnih torbi, a bave se uvozom i zastupanjem stranih poduzeća.  

Pročitajte više