Iz školskih udžbenika u BiH izbačeni nepodobni sadržaji

STRUČNE skupine koje su u proteklih 12 mjeseci provjeravale sadržaj školskih udžbenika koji se koriste u Bosni i Hercegovini okončale su rad eliminiranjem svih sadržaja za koje je utvrđeno da mogu predstavljati uvredu za pripadnike bilo kojega naroda koji živi u toj zemlji.

Dvadeset i četiri nastavnika i profesora iz osnovnih i srednjih škola iz cijele BiH imali su zadaću pregledati udžbenike koji se koriste u nastavi tzv. nacionalne skupine predmeta te identificirati potencijalno prijeporne sadržaje i poruke.

Uz uvrjedljive i nacionalistički obojene tekstove tako su izbačene i sve ilustracije i zemljovidi koji stanje u BiH predstavljaju na način koji bi mogao iritirati bilo koju od nacionalnih zajednica u toj zemlji.

Voditelj odjela za obrazovanje pri misiji OESS-a u BiH Pat Pingel ocijenio je u srijedu u Sarajevu kako je ovaj dio posla veoma uspješno okončan istaknuvši kako je međunarodna zajednica samo pomagala dok su reviziju udžbenika u cijelosti obavili domaći stručnjaci.

Svi učenici u sljedećoj školskoj godini dobit će revidirane udžbenike iz kojih će tiskari morati izbaciti "cenzurirane" sadržaje.

"Moram kazati kako sam bio zapanjen količinom neprimjerenih sadržaja koje su oni identificirali", kazao je Pingel istaknuvši kako je taj problem bio najizraženiji u udžbenicima povijesti. Ti su školski priručnici, kako je pojasnio, u slučaju sve tri etničke skupine promovirali isključivo povijest jednog naroda zanemarujući ostala dva. Pri tom je, kaže on, zajedničko bilo samo to što je kroz lekcije iz povijesti zapravo promoviran koncept nacionalizma i nacionalne države kakav je bio aktualan još u 19. stoljeću.

Ravnatelj Prosvjetno-pedagoškog zavoda Republike Srpske Miloš Milinčić kazao je novinarima kako je nastava povijesti takav problem da je na kraju prevladalo mišljenje po kojemu zbivanja iz povijesti treba jednostavno konstatirati bez ikakve dodatne interpretacije. To se posebice odnosi na zbivanja iz novije povijesti od 1974. godine kada su u bivšoj SFRJ provedene opsežne ustavne promjene.

Uz udžbenike povijesti reviziju su prošli još i oni koji se bave jezikom, književnošću, zemljopisom, prirodom i društvom te vjeronaukom.

Zamjenik ravnatelja Prosvjetno-pedagoškog zavoda Federacije BiH Ismet Krnić upozorio je međutim kako sama revizija udžbenika neće biti dovoljna jer nastavnik opterećen nacionalizmom i najbolji udžbenik može zlonamjerno interpretirati. "Osnovni je problem to što su udžbenici vrlo često sredstvo postizanja političkih ciljeva", kazao je Krnić.

Marijan Kvesić iz Zavoda za školstvo u Mostaru ocijenio je kako će nakon provjere udžbenika učenici sada biti ravnopravni pri čemu će se izrazito poboljšati položaj djece-povratnika. Kvesić međutim također drži kako je riječ samo o prvom koraku jer cjelokupni obrazovni sustav u BiH treba sveobuhvatan preustroj u kojemu će se eliminirati dosadašnje postojanje tri odvojena nastavna plana i programa.


Pročitajte više