Izvozimo, a najskuplji u Europi: Cijene autoplina vinule se "u nebesa"

CIJENA autoplina jučer je bez ikakvih najava skočila na 5.30 kuna i to nakon što je još do prije par mjeseci koštao 4.45 kn po litri. Inače se autoplin još do prije godinu dana držao na 3.35 kuna, a prije svibnja 2009. godine godinama je imao cijenu od 3.05 kuna.

Upitna Isplativost ugradnje spremnika

Vijest o enormnom poskupljenju autoplina za više od 60 posto u godinu i pol dana, manje-više šokirala je sve one koji su izdvojili desetak tisuća kuna za ugradnju spremnika a riječ je od oko 60 tisuća limenih ljubimaca. Ovakav rast cijena pokrenuo je i pitanje isplativosti ugradnje spremnika, a još k tome treba dodati i destimuliranje države koja uzima dodatnih 500 kn kod tehničkog pregleda auta zbog ugrađene plinske instalacije.

Poskupljenje autoplina već je izazvalo tektonske poremećaje na tržištu, a prema izjavi Branimira Palunka, člana Upravnog odbora Udruge za ukapljeni naftni plin (UNP) za Novi list ljudi su prestravljeni novom cijenom, strahuju da će ona uskoro doseći i šest kuna po litri, pa im se ovo gorivo, pored već skuplje registracije i dva potrebna servisa godišnje, više neće isplatiti.

Štoviše autoradionice već su zaprimile oko 30-tak zahtjeva za uklanjanje spremnika dok predstavnici udruge UNP zbog stalnog porasta cijene danas idu na sastanak u Inu.

U BiH jeftiniji, a uvoze iz Hrvatske

Oko autoplina inače je više apsurda jer je ukapljeni naftni plin nusprodukt prerade nafte u rafinerijama, a Hrvatska koja treba oko 180.000 tona, proizvede oko 400.000 tona.

"Mi UNP-a, kojeg trebamo oko 180.000 tona, a proizvedemo 400.000 tona, imamo, očito, u suvišku, te ga izvozimo u susjedne zemlje. U BiH, kud naš UNP odlazi, litra autoplina košta oko četiri kune, u Srbiji, koja 45 posto autoplina uvozi, 4,5 kune, a u Hrvatskoj, koja ga proizvodi u suvišku, 80 lipa više!", ističe Palunko u Novom listu naglašavajući kako je Ina objasnila povećanje cijene temeljem formule odnosno cijeni UNP-a na Mediteranu, tečaju dolara i ostalim parametrima. Zašto se cijena formira na vanjskim parametrima ako imamo i za izvoz - nikome nije jasno.

Ne bi trebalo ići preko 50 posto

Hrvatski je autoplin, napominju u Udruzi za UNP, sada gotovo najskuplji u Europi, a dok se ostale europske zemlje pridržavaju i EU preporuke da cijena autoplina ne premašuje 50 posto cijene najkorištenijeg goriva, u Hrvatskoj to nije tako, jer je cijena autoplina sada dosegla 67 posto cijene Ininog Eurosupera 95, navodi se u Novom listu.

Valja naglasiti na kraju kako je poskupio i ukapljeni naftni plin (UNP) za grijanje poskupio za 31 posto i to s 3,37 na 4,42 kune po litri.

Pročitajte više