FIJASKO S AVIONIMA

Je li ovo napokon Krstičevićev kraj?

Foto: Index/Pixsell/DPA/Matija Habljak/Olivier Douliery/123rf

MINISTAR obrane danas je pred novinarima tvrdio da posao s avionima nije propao. Navečer ga je demantirao njegov šef - premijer Plenković.

>> Je li Krstičević izmislio pismo o avionima ili su Izraelci našli naivčinu?

>> Plenković potvrdio: Vrlo vjerojatno odustajemo od kupnje borbenih aviona

Podsjetimo, ministar obrane Damir Krstičević danas je, nakon što se danima skrivao, izašao pred novinare i pokušao objasniti fijasko s kupnjom izraelskih aviona F-16.

U razgovoru s novinarima, koji je trajao prilično dugo, Krstičević se izvlačio, pozivao na svoju prošlost ratnog zapovjednika i tvrdio da u cijelom fijasku nema njegove odgovornosti pa je tek na kraju, pritisnut novinarskim pitanjima, načelno ustvrdio da je "uvijek spreman otići".

Famozni dokument Izraelaca postao je - tajna (za koju, eto, ne zna ni sam premijer Plenković)

Index je jučer problematizirao postojanje famoznog dokumenta koji Krstičević spominje već mjesecima, ali ga javnosti odbija pokazati. Radi se o dokumentu koji je iz Izraela u Zagreb navodno stigao početkom listopada prošle godine, a koji sadrži odobrenje SAD-a da nam Izrael proda avione F-16 Barak. 

"Država Izrael je imala svu potrebnu dokumentaciju, uključujući i odobrenje od treće strane da može nuditi avion Hrvatskoj. Piše u tom papiru i prodaja", rekao je danas Krstičević.

Novinari su ga potom pitali zašto nije javnosti pokazao taj dokument, na što je Krstičević ustvrdio da se radi o dokumentu koji je, gle čuda, klasificiran odnosno tajan.

Zanimljivo je da ni sam premijer Plenković u velikom autoriziranom božićnom intervjuu nije potvrdio postojanje tog dokumenta.

Čak i ako sporni dokument postoji, to ne znači ništa - evo zašto

Imao ili nemao Krstičević taj papir, on je potpuno bezvrijedan. 

Nepobitno je utvrđeno, i to je sada jasno, da Krstičević u vrijeme dok je trajao natječaj nije imao valjanu američku dozvolu. Valjana američka dozvola je TPT (Third Party Transfer) za prodaju F-16 u izraelskoj konfiguraciji Barak. Takva dozvola je javan dokument, a nikako ne klasificiran kao tajna, kao što je danas Krstičević uvjeravao javnost.  

MORH taj dokument nije imao 2017. godine, a nema ga, kao što je poznato, ni danas. Da takav dokument postoji, kao što tvrdi Krstičević, bio bi objavljen na službenoj stranici State Departmenta kao i tisuće drugih. Pri tome ne stoji ni Krstičevićeva obrana da nije znao i da nije bio upoznat s upozorenjima. Morao je biti ili ih je svjesno ignorirao.   

S druge strane, ako je Krstičević imao bilo kakav drugi papir kao jamstvo, takav "dokument" na jednom ozbiljnom natječaju teškom najmanje pola milijarde dolara nije nikako mogao biti ocijenjen kao vjerodostojan. Ni od strane ministra ni od strane komisije koja je evaluirala ponude.

Dokaz za to je slovačka nabavka F-16 koji su tri mjeseca prije odluke o odabiru zrakoplova imali sve potrebne američke dozvole. Objavljene su na službenim stranicama State Departmenta.

I američki veleposlanik pokopao Krstičevićevu tezu

No nije samo Plenkovićeva izjava otegotna za Krstičevića. Puno je gora po ministra obrane izjava američkog veleposlanika u Hrvatskoj Roberta Kohorsta koji je nedavno i službeno komentirao zastoj s nabavom borbenih zrakoplova F-16.

"Posljednje dvije godine smo objašnjavali proces. Hrvatska je bila svjesna toga, Izrael je bio svjestan toga", rekao je Kohorst odgovarajući na pitanje je li SAD posljednje dvije godine upozoravao Izrael na potrebne tehničke specifikacije aviona te je li Hrvatska bila svjesna problema koji se mogu pojaviti zbog toga. Kohorstova izjava u potpunoj je suprotnosti s onom Krstičevića koji je i danas tvrdio da su pitali američku stranu i da su imali sva odobrenja američke stranke.

"Dvije godine američki veleposlanik upozorava Zagreb na proceduru nabavke aviona. Laže li onda američki veleposlanik ili vi ne govorite istinu?" glasilo je danas jedno od novinarskih pitanja Krstičeviću. On je na to pomalo i uvrijeđeno odgovorio.

"Meni nitko ništa nije rekao!" rekao je ljutito na samom kraju.

Posao je propao, Krstičević i danas tvrdi: "Ništa nije propalo"

Podsjetimo, prvu informaciju o mogućoj propasti posla s Izraelom objavio je Ravid Barak, izraelski novinar koji piše za vjerodostojni američki portal Axios. On je prvo otkrio da je američka strana blokirala posao iz već svima dobro poznatih razloga, a potom je objavio i informaciju iz Izraela prema kojoj su Amerikanci hladno odbili dozvoliti Izraelcima da Hrvatskoj prodaju modificirane F-16.

Nijedna informacija o ovom poslu koju je Axios objavio dosad nije demantirana i sve su se pokazale točnima. I današnji službeni zahtjev MORH-a prema Izraelu, u kojem su im zadali rok do kojeg se moraju očitovati mogu li isporučiti dogovorene avione ili ne, jasno pokazuje da je "posao stoljeća" u ozbiljnim problemima.

No unatoč svemu tome Krstičević i dalje tvrdi da "ništa nije propalo".

"Što se tiče propadanja, ništa nije propalo. Nismo ugrozili interes Hrvatske i njenih građana nijednim svojim postupkom", rekao je danas Krstičević, iako se radi o notornoj neistini.

Naime, ako natječaj bude poništen, a to će se gotovo sigurno dogoditi, mora se raspisati novi natječaj koji će trajati najmanje godinu dana, baš kao i ovaj posljednji. To znači da će Hrvatska tek 2020. znati koje borbene avione želi nabaviti i od koga, a to je ujedno i godina u kojoj su, prema propozicijama dogovorenog posla s Izraelcima, prvi F-16 trebali doći u Hrvatsku.

S obzirom na raspadno stanje hrvatskih MIG-ova, koji mogu učinkovito letjeti još samo godinu ili dvije, to znači da bi Hrvatska u 2020. mogla praktički ostati bez ratnog zrakoplovstva. Ako to nije ugrožavanje interesa Hrvatske i njezine sigurnosti, onoga u što se Krstičević redovito zaklinje, što jest?

Pitali ga o ostavci, Krstičević pričao o svojim ratnim zaslugama

Iako nema nikakve dvojbe o Krstičevićevoj odgovornosti u fijasku s avionima, ministar obrane i dalje odbija to priznati jer ne smatra da je napravio išla loše.

"Što se tiče cijele odgovornosti, ja sam tu. Već sam odlazio s funkcija, ratni sam zapovjednik i itekako znam što je odgovornost. Ne smatram da sam bilo što napravio protiv interesa Hrvatske. Uvijek sam spreman otići ako će moj odlazak pomoći Hrvatskoj", rekao je Krstičević.

Iako tvrdi da je "spreman otići", ničim to ne dokazuje. Ponovimo još jednom, zbog Krstičevićevih propusta Hrvatska bi kroz godinu ili dvije mogla ostati bez ratnog zrakoplovstva. 

Plenković navečer demantirao Krstičevića i praktički potvrdio da je posao propao

Samo nekoliko sati nakon što je Krstičević uvjeravao javnost da "ništa nije propalo", njegov šef, premijer Andrej Plenković, u razgovoru za HRT potvrdio je da je posao vrlo vjerojatno propao i da će vlada odustati od nabave borbenih aviona F-16 Barak od Izraela.

"S obzirom da smo odabrali jedno, a da bismo eventualno mogli u konačnoj verziji dobiti nešto drugo, nemamo nikakvih dilema da bi vlada trebala poništiti takvu odluku, a nakon toga ćemo vidjeti što će biti dalje", rekao je premijer.

Kad će Krstičević biti smijenjen?

Iako su Krstičeviću bliski mediji, a danas i sam ministar, danima uvjeravali javnost da "posao stoljeća" nije propao, sada je sasvim jasno da je istina potpuno suprotna.

S obzirom na to da je nabava borbenih aviona F-16 od Izraela najvažniji projekt ministra Krstičevića, ali i cijele Plenkovićeve vlade, nema nikakve sumnje da će i odgovornost Damira Krstičevića uskoro doći na dnevni red.

Što vi mislite, treba li Krstičević biti smijenjen zbog fijaska s avionima? Recite nam u anketi!

*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa, kako bi smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost Indexovih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima, niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.

Pročitajte više