Kako su nas prevarili: Nijedna hrvatska tvrtka nije dobila posao za NATO

"NIJEDNA hrvatska tvrtka nije dobila natječaj koji je raspisao NATO", porazna je činjenica nakon što smo prije godinu dana ušli u taj vojni savez. No, porazna je istina i da su nas prevarili kada su prije godinu dana govorili o ekonomskoj strani ulaska u NATO, i to prije svega prodorom hrvatskih tvrtki u svijet.

Jandroković organizirao seminare i najavljivao procvat

Tako se sredinom lipnja prošle godine u nacionalnom zanosu, kada je Ivo Sanader objavio da je ostvaren vjekovni san Hrvatske ulaskom u zapadni vojni savez, Ministarstvo vanjskih poslova i europskih integracija trudilo dokazati i pokazati i drugu stranu medalje, a to je da će hrvatsko gospodarstvo procvjetati nakon ulaska u NATO.

Ministar Gordan Jandroković tada je u zagrebačkom hotelu Westin otvorio seminar kako poslovati s NATO-om, najavljujući ekonomski procvat i poentirajući kako su zemlje srednje i istočne Europe koje su se NATO-u pridružile 1999. i 2004. godine doživjele gospodarski zamah. Godinu dana kasnije, nakon 34 objavljena natječaja NATO-a, na gospodarskom planu ucrtana je nula iako je utrošena gomila proračunskog novca za organiziranje raznih seminara, kao i posebnog odjela za poslovanje NATO-a te dizanje internetske stranice i dodatnog zaposlenja ljudi koji će se brinuti o hrvatskim tvrtkama koje se prijave na NATO-ove natječaje.

Jedina konkretna brojka je broj ulazaka na stranicu NATO-a

Kako smo otkrili u našem istraživanju, jedini konkretan rezultat, odnosno statistički podatak koji posjeduje hrvatska birokracija je da je na posebno dizajniranu stranicu za NATO-ove natječaje www.natonatjecaji.hr bilo 6.000 ulaza u godinu dana te 41 dozvola za prikladnost, što je uvjet za natječaj! Tako smo se, zbrajajući pluseve i minuse ulaska Hrvatske u NATO savez, obratili Jandrokovićevu ministarstvu da nam predoči podatke o gospodarskoj razmjeni, no unatoč tome što su prije godinu dana prezentirali projekcije brojaka, danas kažu kako oni nemaju tu evidenciju niti je vode.

"Nemamo tu informaciju. Mi to ne vodimo već u Ministarstvu gospodarstva", odgovoreno nam je u MVPEI-ju. No, kako smo se uvjerili, ni u tom ministarstvu nemaju podatke o "gospodarskom procvatu" hrvatskih tvrtki.

Državni tajnik Ministarstva gospodarstva: Jest politika, ali ima gospodarstva

"Teško je u ovom trenutku reći kakvi su egzaktni gospodarski učinci jednogodišnjeg hrvatskog članstva u NATO-u, pogotovo ima li se u vidu činjenica da ulazak u NATO koincidira s eskalacijom financijske i ekonomske krize", objasnio nam je državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva Ruđer Friganović dodajući da se pristup NATO-ovim nabavnim agencijama dogodio s vremenskim odmakom od nekoliko mjeseci, jer članstvo u NAMSA-i teče od 1. srpnja 2009. godine.

Friganović tvrdi da se proces prijavljivanja na natječaje odvija u direktnoj komunikaciji s nabavnim agencijama i ne postoji način da se operativno prati eventualno sklapanje konkretnih ugovora.

"U svakom slučaju, odluka i činjenica ulaska u NATO jest prije svega politička odluka, ali koja nesumnjivo ima pozitivan gospodarski utjecaj u smislu otklanjanja barijera i otvaranja potpuno novog, dotad nedostupnog tržišta hrvatskim tvrtkama. Osim toga, iako je i to teško egzaktno izmjeriti, nesumnjivo je da članstvo u NATO-u podiže kreditni i sigurnosni rejting zemlje", kaže tajnik Friganović iako je nedavno Svjetska bonitetna kuća Dun&Bradstreet (D&B) u svojem izvješću za travanj Hrvatskoj opet dodijelila rejting DB3d, što nas svrstava u zemlje s blagim rizikom poslovanja.

MORH nema pojma tko se prijavljuje

Ako Ministarstvo gospodarstva ne zna koliko smo zapravo profitirali od NATO-a, to još manje zna Ministarstvo obrane.

"Informacije o kreditnom rejtingu i izravnim ulaganjima nakon ulaska RH u NATO ljubazno vas molimo da zatražite od nadležnog tijela državne uprave zaduženog za financije, a što se tiče trgovinske razmjene, isto možete zatražiti od Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva ili tijela državne uprave koje vodi takve statističke podatke", rekli su nam u Ministarstvu obrane gdje i ne znaju da zapravo nitko ne vodi niti ima takve statističke podatke.

No MORH se zato pohvalio da se vrijednost izvoza vojne industrije u 2009. godini procjenjuje na 660 milijuna kuna, što je za oko 260 milijuna kuna više u odnosu na 2008. godinu, no to se ne može povezati s NATO-om. Isto tako, kažu kako su tvrtke Product, Šestan -Bush i Kroko International ostvarile zapažene rezultate.

Najbolje hrvatske kacige bez NATO-ova natječaja

"Ulaskom u NATO sve tvrtke u Hrvatskoj, pa tako i tvrtka ŠESTAN-BUSCH d.o.o., mogu slobodno konkurirati na javne natječaje u okvirima NAMSE, ukoliko ih ima. Za sada mi još nismo dobili poslove direktno na te natječaje", odgovorili su nam iz te tvrtke koja se može pohvaliti da proizvodi jedne od najboljih kaciga na svijetu koje nose vojske i policije 40-ak zemalja. Njihova kaciga posebna je i po tome što je napravljena bez vijaka, a to su i patentirali.

Pročitajte više