Kampanja i milijuni: "Demokracija košta, ali i nema cijene"

GLOBALNI financijski slom i aktualna kriza potakla nas je da se kod nekolicine stranaka i kandidata za svibanjske lokalne izbore raspitamo o visini financijskih sredstava koja namjeravaju potrošiti u kampanji te o prognozama izbornih rezultata s obzirom na "osiromašenu" kampanju.

Kregar - 1.64 milijuna kuna

Nezavisni kandidat za zagrebačkog gradonačelnika Josip Kregar, odgovor na pitanje o regulaciji troškova u svojoj kampanji započeo je rečenicom kako "demokracija košta, ali treba biti svjestan i da nema cijene".

"Tko god tvrdi drukčije, prodaje demagoške floskule koje nemaju veze s realnošću. Kada bi se vodili logikom smanjenja troškova demokracije, morali bi se vratiti u monarhiju. Jer tamo nema izbora, koji koštaju, nema rada političkih stranaka ili nezavisnih kandidata, koji također koštaju, i nema političke promidžbe, koja također košta", napominje Kregar.

Kregar se u financiranju svoje kampanje među ostalima oslanja na prednosti koje nudi internet i njegovi alati zbog čega će "dio izdataka koji postoje u klasičnim kampanjama biti značajno smanjen". Također, "dio naših podupiratelja spreman je, besplatno ili s velikim diskontom, odraditi dio posla koji je potreban kako bi naš napor završio uspjehom kakav očekujemo", ističe Kregar te obećaje da će njegova kampanja svakih 14 dana objavljivati imena donatora te iznose donacija.

Jučer je tako objavljen proračun Kregarove kampanje koja bi trebala iznositi nešto više od 1.64 milijuna kuna. Međutim, iz Kregarova stožera napominju da će konačna brojka biti poznata tek na kraju kampanje i objavljena u skladu sa zakonskim rokovima.

U pogledu odnosa utrošenih sredstava i izbornih rezultata, iz Kregarova stožera kažu da je "teško reći" hoće li se i kako smanjenje sredstava odraziti na izborni rezultat.

"Činjenica je da se natječemo s jednim kandidatom za koga se može reći da ima neograničene resurse, ali smo isto tako svjesni da ja naša kampanja jedina i prava alternativa sadašnjem gradonačelniku (Milanu Bandiću op.a.), njegovoj ekipi, njihovoj rodbini i prijateljima", napominju u Kregarovom stožeru i zaključuju da građani 17. svibnja "imaju pravu mogućnost izbora" te "nemaju izgovor za neizlazak na izbore", jer "to se ne može kupiti ili platiti nikakvim novcima"

SDP: Troškove ćemo objaviti u zakonskim rokovima

SDP-ov kandidat za gradonačelnika Splita Ranko Ostojić, odgovorio nam je kako će SDP sukladno Zakonu i u propisanim rokovima objaviti podatke o predviđenim troškovima kampanje kao i izvorima financiranja.

Dodao je da su troškovi SDP-ove kampanje u Splitu usmjereni na približavanje programa stranke i podataka o kandidatima prema našim građanima koji odlučuju o tome tko će biti izabran.

Najveći dio novca utrošit će se na predstavljanje programa SDP-a. Ostojić ističe da "u svjetlu krize do koje nas je dovela politika HDZ-ove vladavine", SDP će birati one komunikacijske kanale koji će građanima osigurati najvažniju poruku biračima, a koju SDP "želi poslati s najmanje utroška".

HDZ - ?

Odgovor na ista pitanja koja smo putem maila poslali na službenu mail adresu sada već bivšeg splitskog gradonačelnika Ivana Kureta (HDZ), još uvijek nisu stigli unatoč isteku zakonskog roka od 14 dana za odgovor na službeni novinarski upit.

Podsjetimo da je predsjednik HDZ-a Ivo Sanader prije nepuna dva tjedna u svojstvu premijera rekao da u vrijeme teške financijske krize nema potrebe za provođenjem duge predizborne kampanje.

Unatoč takvom stavu u HDZ-u zasad u javnost ne izlaze s visinom sredstava koja namjeravaju utrošiti u kampanji, a uzme li se u obzir da je financijsko izvješće za 2008. godinu HDZ objavio tek prije dva tjedna, onda je malo vjerojatno da će stranka svoja predviđanja financijskog troška za svibanjske izbore objaviti prije samih izbora.

HSLS: Ne možemo navesti ukupan iznos

U odgovoru glasnogovornice Hrvatske socijalno-liberalne stranke (HSLS) Andreje Latinović, navodi se da središnjica stranke neće direktno financijski sudjelovati na predstojećim lokalnim izborima, osim u dijelu materijalnih troškova za putovanje dužnosnika stranke, a ta sredstva su osigurana iz redovnih prihoda direkcije HSLS-a.

HSLS na predstojeće izbore uglavnom izlazi u koaliciji te svaka niža organizacija planira sredstva za kampanju u okviru svojih jedinica lokalne samouprave i uprave, napominje Latinović i dodaje da su čelnici nižih organizacija po završetku kampanje dužni objaviti troškove i izvore sredstava.

Latinović također kaže da zbog navedenog HSLS ne može navesti ukupan iznos financijskih sredstava, jer će o tome odlučivati lokalni ogranci stranke. Glasnogovornica HSLS-a ističe da je u stranci "i bez recesije i krize" već mjesecima na snazi mjera apsolutne štednje te zaključuje da u stranci vjeruju da će birači na izborima prepoznati HSLS, bez obzira na sredstva utrošena u kampanji.

HSS - 2 milijuna kuna +

Glavni tajnik Hrvatske seljačke stranke (HSS) Nenad Matić, na ista pitanja odgovara da stranka na predstojećim izborima neće voditi centralnu kampanju odnosno neće se oglašavati na nacionalnim medijima, neće organizirati centralne skupove nit će unajmljivati pjevačke ili druge "zvijezde".

Utrošak sredstava središnjice HSS-a neće biti veći od 100.000 kuna, a očekivani utrošak županijskih, općinskih i gradskih organizacija HSS-a, koje će same raditi svoje planove za kampanju, trebao bi se kretati oko dva milijuna kuna.

HSU - 1.2 milijuna kuna

Iz Hrvatske stranke umirovljenika (HSU) odgovaraju da će stranka kao i na dosadašnjim izborima u Hrvatskoj, raspolagati relativno malim iznosom novca koji će se potrošiti u kampanji.

"Naša stranka već se godinama nalazi na dnu ljestvice političkih, a posebice parlamentarnih stranaka s obzirom na troškove predizbornih kampanja. U kampanji ćemo raspolagati sa 1.2 milijuna kuna i taj će novac pokriti najnužnije troškove. HSU već godinama živi kao da je u recesiji, kao što uostalom žive i oni zbog kojih je stranka osnovana - hrvatski umirovljenici", stoji u odgovoru HSU-a koji unatoč siromašnoj kampanji očekuje odlične izborne rezultate, jer "vjeruju da su birači prepoznali HSU kao stranku koja se jedina i nakon izbora nastavlja zalagati za umirovljenička i radnička prava".

IDS - 1.8 milijuna kuna (okvirno)

Predstavnika Istarskog demokratskog sabora (IDS) Duško Kišberi, rekao nam je prije nekoliko dana da stranka još nije donijela finalni budžet, ali je istakao da će on svakako biti definiran sukladno napucima Istarske županije i Hrvatske vlade koji zbog krize idu tragom smanjenja potrošnje novca u kampanji.

Kišberi kaže da se očekuje potrošnja od oko 1.8 milijuna kuna "okvirno", a najveće uštede bit će u oglašavanju na tzv. "jumbo plakatima" te na televizijskim spotovima i zakupima "radijskih i televizijskih minuta". Također će smanjiti broj velikih tribina i nastupa glazbenih bendova.

Osiromašenu kampanju u IDS-u namjeravaju nadomjestiti pojačanim osobnim kontaktom kandidata s biračima što znači da bi IDS-ovi kandidati na svojim predizbornim javnim punktovima tijekom kampanje trebali provesti više vremena nego prijašnjih godina. To konkretno znači znatno zahtjevniji radni tempo za kandidate IDS-a, ali u stranci očekuju da će upravo taj dodatni angažman osigurati dobar rezultat na izborima, možda "čak i bolji nego prije", zaključio je Kišberi.

Ivan Krpan
Foto: Neja Markičević, Joško Ponoš, Drago Sopta, Goran Mehkek / Cropix

Pročitajte više