Komentar Zlatka Galla u Slobodnoj: Severina u čistilištu

U CJELOSTI prenosimo komentar Zlatka Galla iz Slobodne Dalmacije:

Severina u čistilištu

Na reakcije nije trebalo dugo čekati. Poslovično duhovita i zlobna "čaršija" u hipu je Rajićev Dukat preimenovala u Fukat, a Frutissimu — čija se reklama sa Sevom u glavnoj ulozi igrom slučaja baš ovih dana bjesomučno vrti na televizijskim programima — u Fuckissimu.

Naravno, slučaj s "kućnim videom" koji za Severinu nije nimalo šaljiv, dobit će svoju zakonskopravnu i etičku "dogradnju". Možda čak rezultirati i kakvom senzacionalnom tužbom i sudskim procesom, dopunom zakona o medijima i — posebice — ulozi Interneta ili pak raspravama o granici između javnog i privatnog te ulozi samog medija.

Seksualnost kao marketinški adut

Bez obzira na to je li riječ o svima koji su se uhvatili vruće i komercijalne teme ili o portalu Indexa koji je, nota bene, u profesionalnom smislu, posve čist. Jer premda je baš on zakotrljao priču o Sevinu "porniću" i tako posredno "potaknuo" njegovu ilegalnu distribuciju, on je samo prvi glasno upozorio na materijal koji već ilegalnim distribucijskim kanalima "kola" Internetom.

Prozvati Matiju Babića i društvo iz Indexa zato što su prenijeli vijest o postojanju pornomaterijala sa Sevom u glavnoj ulozi te vijest ilustrirali benignim fotografijama koje bi — kao ćudoredne — prošle i u Glasu Koncila, značilo bi uvesti opaki presedan skidanja glave svakom (medijskom) glasniku loših vijesti.

Ipak, i ona "druga" dimenzija "slučaja Severina" jednako je zanimljiva. Naime, prvoga dana afere pokazalo se da, kao i obično, famozna "javnost" u trenutku objavljivanja skandala nema ni mrvu sućuti za zlu kob koja je eto zadesila nacionalnu heroinu te neupitni seks-simbol u Hrvata. Hoće li Severina platiti masni račun zbog pornića koji je, u jedva 24 sata, postao javno dobro, a Severina, ma kako to vulgarno zvučalo, nešto kao "javna površina"? I da i ne.

Trauma koju je doživjela Severina neupitna je. Žrtve voajerskih naleta na vlastitu privatnost, pa i zvijezde uhvaćene kamerom paparazza u kompromitirajućim pozama, tvrdile su da se osjećaju kao da su silovane. Severina je, doduše, svoj uzlet do trona nacionalne estradne zvijezde dugovala i uspješnoj operaciji preseljenja iz prostora estradne konfekcije u drugo semantičko polje: ono seks-simbola.

Svjesna vlastite seksualnosti koja je pretvorene u glavni marketinški adut, Severina je doduše pristala pozirati kao klasičan pin-up, a koncerte i javne nastupe impregnirati seksepilom. No, s druge strane, nikada nije prešla razdjelnicu koju je tako smiono preskakala Madonna.

Jer, unatoč neupitnom statusu nacionalnog seks-simbola, brižno je čuvala vlastitu (seksualnu) privatnost od očiju javnosti, nastojeći i uspijevajući u predodžbi javnosti pomiriti svoja dva formalno suprotstavljena lica: ono tradicionalne "Dalmatinke" kojoj je na srcu "Gospe moja", a u dubokom dekolteu skromni križić — taj nepotrošeni mediteranski simbol djevojačke čednosti — te "male" koja je možda i "dala", a da nije moralno pala.

Za razliku od Madonne koja je ulogu Lolite iz "Like A Virgin" zamijenila eksplicitnim likom muškoždera i seksualno osviještene "aktivistice" koja odvaljuje šamar svakom stereotipu o ženi-majci-kućanici, Severina je držala da uspješno može voziti dvama posve različitim kolosijecima. Famozna Frutissima simbolično je označavala taj na izgled čudni — no za hrvatske prilike zapravo posve normalni — suživot erotike i "nevinosti bez zaštite". Ili, konkretno, "Dalmatinke" i "djevojke sa sela" te, s druge strane, seksepilne Seve-nacionale.

Ipak, je li iskustvo poziranja za erotizirane kalendare i koncertni nastupi s lascivnim aluzijama kao glavnim marketinškim adutom Severinu pripremilo za traumatičnu situaciju u kojoj se našla?

Teško. Naime, za razliku od Madonne koja se čak eksplicitnim seksom koristila kao metodom za iskaz svoje drugačijosti i svjetonazora ili Pam Anderson koja je, vlastitom voljom, oduvijek i bila medijski zanimljiva kao seksualni objekt — Severina nikada do sada nije ulazila u prostor eksplicitnije seksualnosti.

Društvo voli Marije Magdalene

Hoće li stoga skandal s pornićem ugroziti karijeru koja se posljednjih godina pentrala do nebeskih visina? Teško. Jer, nakon prvog vala bešćutnog užitka u prizemljenju "zvijezde" i njezinu sunovratu među smrtnike, Severina ponovno postaje "naša Seve".

Djevojka iz susjedstva, "jedna od nas"; žrtva kojoj je zla sudbina vratila dimenziju opipljive ljudskosti koja, baš zbog svoje ranjivosti, išće sućut, zaštitu, podršku ... Doduše, osim traume koju će posve sigurno Severina imati, iz cijeloga slučaja izići će neokaljana.

Jer, čak da je famozni pornić iz domaće radinosti — valja uvijek napomenuti: zamišljen samo za "kućnu uporabu" — pokazao njezinu sklonost za "kinky sex", teško da bi u društvu koje sukladno katoličkoj moralki voli svoje Marije Magdalene, Seve snosila ikakve loše posljedice.

Istina, njezina "tranzicija" od estradnog seks-simbola do položaja "ozbiljne umjetnice" — na čemu je radila zahvaljujući i riječkoj kazališnoj epizodi — te, s druge strane, najava "ozbiljenja" i privatnog života vjenčanjem za potkoženog poduzetnika, možda budu usporene, no svakako neće biti skandalom prekinute.

Štoviše, kada prođe cijela medijska uzbuna, a snimke — koje su doista postale nacionalno "javno dobro" — izgube draž novoga i postanu, poput nekoć slavnih snimaka Pamele i Tommyja Leeja, "otrcano" i dosadno opće mjesto, cijela će storija s pornićem dobiti neku drugu dimenziju. Možda i kao — eto nas opet na polju katoličke moralke — simboličan "purgatorij" kroz koji "mora" proći nacionalni seks-simbol u tranziciji do "poštene" i, dakako, udane žene.

Zlatko Gall, Slobodna Dalmacija

Pročitajte više