Mještani šibenskih prigradskih naselja protiv južne varijante autoceste

NEZADOVOLJNI planiranom gradnjom buduće autoceste južnom varijantom na dionici od Skradina do Slivnog stanovnici šibenskih prigradskih naselja Dubrave i dijela Bilica poručuju vlastima da im ne oduzimaju budućnost, a na pitanje gdje su bili do sada, odgovaraju da u vrijeme javne rasprave o autocesti u njihovim mjestima nije bilo mjesne samouprave putem koje su mogli i institucionalno iznijeti svoje mišljenje.

Tvrde da će, bude li se cesta gradila po južnoj varijanti morati napuštati svoja sela jer će ih autocesta presijecati na više mjesta, odvojiti ih od polja od kojih žive, a propast će im i prilika za razvoj ekopoljoprivrede i ekoturizma, djelatnosti koje se već dobrano bude.

Od onih koji odlučuju traže da razmotre njihove zahtjeve, odustanu od južne i prihvate sjevernu varijantu koja je, tvrde, kraća, jeftinija, uglavnom prolazi državnim zemljištem i ne presijeca naselja.

Zamolbu da ih podupru uputili su i hrvatskom predsjedniku i premijeru.

I sokolar i pčelari protiv južne varijante

Protiv južne trase je i poznati sokolar Emilio Menđušić. On u Dubravi ima jedinstven sokolarski centar koji ljeti posjećuju i brojni turisti sa šibenske rivijere. Protive se i pčelarska udruga i šibenska tvrtka "Vinoplod-vinarija" koja u razvojnim planovima računa na to vinorodno područje.

Kako sada stvari stoje, buduća autocesta kroz Šibensko-kninsku županiju na dionici od skradinskog mosta do čvorišta u Slivnu gradit će se u tzv. južnoj varijanti, iako stanovnici okolnih mjesta nisu zadovoljni i htjeli bi tzv. sjevernu varijantu.

Direktor Hrvatskih autocesta Stanko Kovač za Hinu je izjavio da je južna varijanta konačna odluka, koju su stručnjaci odabrali kao najpovoljniju. Na temelju Studije utjecaja na okoliš za južnu je varijantu Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja izdalo lokacijsku dozvolu, a projektanti u skladu s njom građevnu dozvolu, rekao je Kovač. Sve je legalno provedeno, javna rasprava održana i Hrvatske autoceste postupile su zakonito.

Sada polemizirati sa Studijom utjecaja na okoliš i odabranom južnom varijantom gradnje prekasno je, tvrdi Kovač. Smatra da je za to bilo vremena na javnoj raspravi kad su stručnjaci razmatrali sve varijante i odlučivali kojom će se trasom graditi autocesta. Gdje su nezadovoljni stanovnici bili tada i zašto se javljaju sada kada je već sve zaključeno, pita Kovač.

Kad bi se sada mijenjala trasa, trebalo bi ponoviti cijeli postupak, poništiti lokacijsku dozvolu, a i zemljište je država već počela otkupljivati, rekao je. Naveo je da je za dionice od Vrpolja do Šibenika otkupljeno 95 posto zemljišta, a za one od Šibenika do Skradina taj postupak još nije počeo.

Svaka varijanta ima prednosti i manjkavosti

Pomoćnik ministra prostornog uređenja Zlatko Uzelac kaže da svaka varijanta autoceste, budući da zadire u prostor, ima svoje prednosti i nedostatke, i da su toga svjesni i sada.

Kaže da je Studija utjecaja na okoliš izrađena 1999./2000. i da su stručnjaci južnu varijantu odabrali kao najpovoljniju zbog više razloga, a najvažnije je da ne ugrožava izvorište pitke vode Jarugu, (Krka), a i bliža je Šibeniku.

Kad bi se sada mijenjala trasa, to bi odgodilo izgradnju te dionice autoceste za najmanje dvije godine. Da bi se promijenila trasa, trebalo bi promijeniti županijski prostorni plan, izraditi novi projekt lokacijske i građevne dozvole te provesti novi otkup zemljišta, tvrdi Uzelac.

Odabrana južna varijanta prolazi vrijednim plodnim kraškim poljima, obradivim njivama, maslinicima, vinogradima, nasadima maraske, oraha i smokve. U mjestu Danilu Birnju autocesta mjestimice prolazi uz obiteljske kuće, a u ostalom dijelu naselja na manje od sto metara, a nekoliko kuća morat će se srušiti.

Zagovornici sjeverne varijante smatraju da će južna izravno ugrožavati i plodno Danilsko polje, arheološko nalazište Rider (iz rimskog razdoblja), mnoge bunare te raritetno kameno selo Rupiće u Dubravi. U Sitnom bi cesta prošla uza staru crkvu sv. Jurja.

Čelnici mjesne samouprave u Dubravi kažu, a to potvrđuju i neki šibenski građevni stručnjaci, među njima i inž. Stipe Mrša, da je južna varijanta duža za 1351 metar i skuplja za oko 20 milijuna dolara, da zahtijeva gradnju čak triju vijadukata od po najmanje 250 metara, cestovnih trupova, zaštitnih zidova, premještanje brojnih dalekovoda, a prelazi i preko magistralnog cjevovoda.

Za dobre odluke nikad nije kasno

Sjeverna trasa, koju zagovaraju, iza novoga mosta na Krki kod Skradina išla bi ravno kroz brdski lanac Trtar i nenaseljeni krš Kraljice. Prolazila bi područjem pretežito u državnom vlasništvu, a južna trasa prolazi zemljištem uglavnom u privatnom vlasništvu. Također tvrde da sjeverna varijanta ne bi ugrožavala izvor pitke vode Jarugu te da i za nju već postoji velik dio projektne dokumentacije.

Istaknuvši kako prihvaćaju činjenicu da je vrijeme za dogovore poprilično odmaknulo, ipak onima koji odlučuju poručuju da za dobre odluke nikada nije kasno.

Pročitajte više