Može li Gredelj do posla od 100 milijuna dolara u Iranu?

Foto: TŽV Gredelj

TVORNICA željezničkih vozila Gredelj imala je uspješan nastup na međunarodnom sajmu Railexpo koji se ovog mjeseca održavao u Teheranu.

Iran je nakon ukidanja dugogodišnjih međunarodnih sankcija postao jedno od najatraktivnijih tržišta. Prema procjenama njihovo gospodarstvo u sljedećih pet godina moglo bi rasti po stopama od 15 do 20 posto.

Hrvatska gospodarska komora objavila je da bi Gredelj mogao dobiti poslove vrijedne čak 100 milijuna dolara. Iako su najave vrlo optimistične, s obzirom da je Gredelj u stečaju, da bi stvarno došlo do realizacije tih poslova, bit će potrebna snažna potpora države.

Pero Hrkać, stečajni upravitelj Gredelja za Index kaže da posljednjih godina intenzivno traže prilike na iranskom tržištu. Gredelj je u visokoj fazi pregovora za potencijalne poslove vrijedne 100 milijuna dolara, a radi se o obnovi lokomotiva i vagona.

Hrkać: U visokoj smo fazi pregovora

"U zadnje dvije godine, Gredelj je intenzivno tražio poslovne prilike na iranskom tržištu, uključujući period trajanja sankcija tijekom kojeg se pripremalo za tržišnu utakmicu za vrijeme nakon ukidanja sankcija.

S najvećim iranskim tvrtkama u željezničkoj industriji (Mapna, Raja, Taamloko, Wagonpars) u visokoj smo fazi dogovora o konkretnim projektima. Poslovi o kojima se pregovaralo s iranskim kompanijama se prvenstveno odnose na popravak i modernizaciju različitih vrsta lokomotiva i putničkih vagona, a ukupna vrijednost potencijalnih poslova iznosi preko 100 milijuna dolara.

S obzirom na činjenicu da je Gredelj u stečaju, a i radi veličine i značaja samog posla, potpisivanje i realizacija ugovora s iranskim partnerima će u velikoj mjeri ovisiti o potpori i razumijevanju poslovne banke i naročito HBOR-a, a u konačnici i od same države", kaže Hrkać.

David Lekaj, direktor Euro-Asian Business Association skeptičan je prema realizaciji tog posla. Kaže da je Gredelj u stečaju a da mu za realizaciju posla trebaju bankovna jamstva. Kao drugu prepreku navodi udaljenost Irana. Lekaj kaže da je Gredelj nastao kako sustav za servis na području bivše Jugoslavije, te da zbog troškova transporta teško može konkurirati na udaljenim tržištima

"Sudjelovanje na Iran Rail Expo je u svakom slučaju dobro za naše izvoznike, ali sumnjam u bombastične najave ministra gospodarstva i HGK vezano za posao stoljeća vrijedan 100 milijuna dolara kojeg je ugovorio Gredelj. Naime, Gredelj je tvrtka u stečaju koja treba dobiti bankovna jamstva upravo od onih koji su najveći vjerovnici Gredelja, a druga prepreka je velika udaljenost Irana što poskupljuje troškove transporta. De facto, tvrtka Gredelj je nastala kao sustav koji može servisirati poslove u bivšoj Jugoslaviji i teško može konkurirati u tako velikim međunarodnim poslovima na području Irana", kaže Lekaj.

Lekaj: "Ključni su odnosi s političkom elitom i vjerskim vođama"

Predstavnici Gredelja bili su još 2013. u Iranu, u sklopu delegacije koju je organiziralo Hrvatsko-iransko društvo prijateljstva, a u kojoj je bio i bivši predsjednik Stjepan Mesić. Lekaj kaže da je lobiranje za velike poslove u Iranu specifično, jer je za zaključenje posla potrebno imati dobre odnose s politikom i vjerskim vođama.

"Općenito govoreći, lobiranje za velike poslove u Iranu je specifično, važno je imati dobre odnose s političkom i poslovnom elitom, ali su ipak ključni odnosi s vjerskim vođama. Naš bivši predsjednik Stjepan Mesić je jedan od najutjecajnijih ljudi u Islamskoj Republici Iran, ali mi to nedovoljno koristimo. No, evo ekskluzivno za Index najavljujem za jesen posjet Iranu naše poslovne delegacije koju će voditi bivši predsjednik Mesić. Pripreme su u tijeku.", kaže Lekaj.

Pročitajte više