Ni božićna šoping groznica neće ublažiti sve veće gubitke hrvatskih trgovaca

PREMA najnovijim podacima koje je objavio Državni zavod za statistiku, ni aktualna praznična šoping groznica neće značajnije ublažiti osjetni pad prometa ukupne trgovine, koji Hrvatska bilježi u prvih devet mjeseci ove godine.

U tom je razdoblju promet u distributivnoj trgovini pao za 15 posto u odnosu na prvih devet mjeseci 2008. godine. U prvih šest mjeseci ove godine pad prometa je dosegao 20 milijardi kuna, iz čega je zaključeno da niti turistička sezona taj silazni trend nije ublažila, jer je od kraja lipnja do kraja rujna zabilježen pad od dodatnih 13 milijardi kuna.

Među onima koji su pretrpjeli najveći pad prometa su trgovci automobila, koji su zbog sve rjeđeg ulaska kupaca u autosalone do kraja rujna zabilježili čak 36,8 posto slabiji promet nego u istom razdoblju 2008. godine. Slične negativne trendove pada prometa od čak 50 posto bilježi i trgovina na malo informatičkom opremom.

Stručnjaci iz tih podataka zaključuju kako se građani u vrijeme krize najlakše odriču luksuzne robe i one za koju zaključe da im nije neophodno potrebna, a to su prije svega automobili, informatička oprema, tehnika, namještaj i slične potrepštine, dok se najteže odriču prehrambenih proizvoda. Dokaz za takav stav je i podatak da su trgovine hrane i pića u prvih devet mjeseci zabilježile lagani rast od dva posto, a lagani rast imaju i knjižare.

Analitičari procjenjuju da će se trend pada prometa nastaviti i u prvoj polovici iduće godine, posebno na njezinom početku, dok se prve naznake oporavka mogu očekivati tek na proljeće. No pritom se upozorava kako bi ključnu ulogu u zaustavljanju trenda pada trebale odigrati snažnije vladine mjere poticanja domaće potrošnje i jačanja gospodarske aktivnosti.

Pročitajte više