Novi kineski nosač aviona krenuo na prvu plovidbu

Foto: Profimedia

Najnoviji, najveći i najnapredniji kineski nosač zrakoplova Fujian napravio je velik korak prema punoj funkcionalnosti i pridruživanju najvećoj svjetskoj ratnoj mornarici kada je u srijedu krenuo iz Šangaja na prvu probnu plovidbu. Očekuje se da će se procjena odvijati u Istočnom kineskom moru, oko 130 kilometara od brodogradilišta Jiangnan, gdje se brod gradio više od šest godina, piše CNN.

"Probne plovidbe prvenstveno će testirati pouzdanost i stabilnost pogona i električnih sustava nosača zrakoplova", stoji u jučerašnjem priopćenju državne novinske agencije Xinhua.

"Ovo je prekretnica za kinesku ratnu mornaricu"

Ovaj ratni brod porinut je 2022. i prošao je testiranje na vezu te radove na opremanju i prilagodbe opreme, objavila je Xinhua. S deplasmanom od 80.000 metričkih tona, Fujian nadmašuje dva aktivna nosača kineske ratne mornarice, Shandong od 66.000 tona i Liaoning od 60.000 tona. Samo ratna mornarica SAD-a ima veće nosače zrakoplova nego što je Fujian.

"Fujianova probna plovidba predstavlja važnu prekretnicu za kinesku ratnu mornaricu, koja je sada ušla u mali klub mornarica s vrhunskim nosačima zrakoplova", rekao je John Bradford, suradnik Vijeća za međunarodne odnose.

Ključna značajka Fujiana je elektromagnetski sustav katapulta, koji će mu omogućiti lansiranje većih i težih zrakoplova nego sa Shandonga i Liaoninga, koji koriste metodu lansiranja u stilu skijaške skakaonice.

Može lansirati veće ratne avione

Analitičari kažu da će sposobnost Fujiana da lansira veće ratne zrakoplove s više streljiva na veće udaljenosti dati nosaču veći borbeni domet od njegovih prethodnika u kineskoj floti, pružajući kineskoj ratnoj mornarici sposobnosti djelovanja na svim svjetskim morima.

"Ova ispitivanja na moru označavaju prvi velik korak u razvoju kineske sposobnosti za korištenje zračnih snaga s mora na otvorenim oceanskim područjima", rekao je Carl Schuster, bivši kapetan američke mornarice i bivši direktor operacija u Zajedničkom obavještajnom centru američkog Pacifičkog zapovjedništva.

Sustav elektromagnetskog katapulta stavlja Fujian u rang s najnovijim nosačem američke mornarice Geraldom Fordom, dosad jedinim aktivnim nosačem na svijetu sa sustavom elektromagnetskog katapulta. Deset starijih nosača američke mornarice klase Nimitz oslanja se na katapulte na parni pogon za lansiranje zrakoplova.

Dvije velike prednosti američkih nosača

Međutim, svi američki nosači zadržat će dvije ključne prednosti u odnosu na Fujian: pogon i veličinu. Američki nosači aviona imaju nuklearni pogon, što im daje mogućnost da ostanu na moru sve dok posada ima što jesti, dok se Fujian pokreće konvencionalnim gorivom, što znači da mora ući u luku ili se sastati s tankerom da napuni gorivo.

Što se tiče prednosti američke mornarice u veličini u odnosu na Fujian, Gerald Ford ima istisninu od 100.000 tona, a 10 brodova klase Nimitz 87.000 metričkih tona. Veći američki brodovi mogu primiti više zrakoplova, oko 75 u usporedbi s očekivanih 60 na Fujianu, prema procjenama Centra za strateške i međunarodne studije (CSIS).

Analitičari su također primijetili da američki nosači imaju više katapulta, dužu pistu i više dizala kako bi se omogućilo brže raspoređivanje zrakoplova iz hangara na palubu.

"Američki nosači su klasa za sebe"

"Američki nosači ipak ostaju klasa za sebe", rekao je Bradford.

Schuster je rekao da bi probna plovidba i ispitivanja Fujiana trebali trajati tri do šest dana i da neće uključivati letačke aktivnosti: "Radari i komunikacijska oprema bit će testirani, ali prva ispitivanja na moru uvijek su usredotočena na integritet trupa, propulziju i inženjering budući da tamošnji problemi sprječavaju da sve ostalo dobro radi."

Analitičari očekuju da će ispitivanja Fujiana trajati najmanje godinu dana, a njegovo puštanje u službu vjerojatno će uslijediti sljedeće godine ili 2026. Na web stranici kineskog ministarstva obrane u siječnju je navedeno da je Liaoning prošao 10 ispitivanja na moru, a Shandong devet prije stupanja u službu.

Kina ima više od 340 ratnih brodova

Kada se pridruži kineskoj floti, Fujian će postati ikona najveće svjetske pomorske sile, koja ima više od 340 ratnih brodova. Istodobno kineska brodogradilišta frenetičnim tempom proizvode nove ratne brodove.

"To će biti najvidljiviji simbol kineske rastuće pomorske moći", rekao je Brian Hart, suradnik projekta China Power pri CSIS-u.

U međuvremenu se očekuje najava i četvrtog nosača aviona u kineskoj floti, objavio je politički komesar kineske ratne mornarice Yuan Huazhi u ožujku. Nagađa se da bi četvrti nosač mogao biti na nuklearni pogon. 

Američka mornarica već ima tri nova nosača aviona klase Ford u izgradnji - John F. Kennedy, Enterprise i Doris Miller.

Pročitajte više