"Ovaj vikend je dokazao da se samo drastičnim kaznama ne može smanjiti broj poginulih u prometu"

TEK NEDAVNO, sredinom lipnja, na snagu je stupio novi zakon o sigurnosti prometa. Javnost se tada utapala u sreći, jer se ukinula omražena odredba o 0,5 promila, iako ni to u punom smislu, ali to je posve druga priča. Novi zakon je uglavnom donio samo drastično povećanje svih mogućih kazni. Tako za prekoračenje brzine, pijanstvo, vožnju bez dozvole i još neke prekršaje možete dobiti kaznu i od 15 tisuća kuna. 

Najstrašniji vikend u povijesti: 17 poginulih na hrvatskim cestama

Stručnjaci su već tada upozoravali da je zakon prerepresivan te da se samo represijom ne može smanjiti broj poginulih u prometu. Da bi se popravila crna statistika, potrebno je poraditi i na ostalim faktorima koji utječu na sigurnost u prometu, poput saniranja crnih točaka, suzbijanja korupcije u prometu te uređivanja sustava naplate kazni. Iz policije su dosad okrivljavali prekršajne sudove na kojima većina kazni odlazi u zastaru.

Na broj stanovnika, 50 posto više poginulih od prosjeka EU

I došao je ovaj vikend. Najkrvaviji vikend u hrvatskoj povijesti što se tiče broja poginulih na cestama. Do trenutka pisanja ovog članka je poginulo 17 osoba, a tko zna što je još moguće do ponoći. 

Najgora je spoznaja što je statistika bila poražavajuća i do početka ovog krvavog ljeta, jer broj mrtvih u prometu stalno raste. Sad smo čak došli i do granice od 14 poginulih na 100.000 stanovnika, što je čak 50 posto više od prosjeka zemalja EU. Početkom primjene novog zakona o sigurnosti na cestama pitanje je bilo je li samo represija dovoljna da se preokrene ovaj negativni trend. Nakon ovog vikenda dobili smo odgovor ispisan imenima svih poginulih.

"Vlada ne poduzima ništa u skladu s Nacionalnim programom za sigurnost na cestama"

Ranko Ostojić, nekadašnji Ravnatelj policije i aktualni predsjednik saborskog Odbora za nacionalnu sigurnost za Index je kazao kako se na žalost pokazalo da je sve bilo istinito što su prigovarali prije donošenja ovog posljednjeg zakona.

"Za komentar ovako crnih brojki bi prije svega trebalo pitati one koji su donijeli ovakav Zakon. Pokazalo se da drastične kazne same po sebi neće polučiti rezultate. Atmosfera je kod nas takva, da kad nema policije možeš raditi što god hoćeš. A policije nema dovoljno na cestama, osobito ne na ovim kritičnim točkama. Ovakvim zakonom se poslala apsolutno pogrešna poruka. Ali policija tu ne snosi sama svu odgovornost. Tu je i pitanje cesta i Vlade koja ne poduzima ništa u skladu s Nacionalnim programom o sigurnosti na cestama", rekao nam je Ostojić.

"Bit će ovakvih vikenda dok god je normalno otvarati ceste bez uporabne dozvole"

Ranko Ostojić kaže da će se ovakvi crni vikendi događati sve dok je u Hrvatskoj normalno otvarati ceste bez uporabne dozvole i bez gotove prometne signalizacije.

"Ovog vikenda smo imali smrt na novoj varaždinskoj obilaznici. Ne kažem da obilaznica nema uporabnu dozvolu, ali nešto očito nije u redu kada vozač usred bijelog dana samo tako prijeđe u drugu traku. Lako je moguće da nije sve u redu sa signalizacijom i vozač može pomisliti da se radi o cesti s dvije trake, a ne jednom. Ja sam još bio u policiji kada se otvorila dionica kod Vukove Gorice bez uporabne dozvole i imali smo 14 mrtvih. nakon toga se taj dio ceste zatvorio i nakon što su do kraja napravljeni svi radovi, više nije bilo mrtvih", upozorava Ostojić.

Sutra počinje školska godina

Najcrnji vikend u prometu u hrvatskoj povijesti dogodio se uoči sutrašnjeg početka školske godine kada će se na hrvatskim cestama naći 600 tisuća školaraca. U MUP-u su najavili da će promet oko osnovnih škola nadzirati policajci koji će najveću pozornost posvetiti poštivanju brzine. U vrijeme početka i završetka nastave će pojačano nadzirati ulice i raskrižja u blizini škola a prvašiće će upoznati s osnovnim pravilima sudjelovanja djece u prometu.

Dario Markas
Foto: ezadar/barkun

Pročitajte više