Bili smo u školi koja od sutra kreće s cjelodnevnom nastavom. Evo detalja

Foto: Index

Osnovna škola Kamešnica u Otoku jedna je od pet splitsko-dalmatinskih škola koja će od sutra krenuti s eksperimentalnim projektom cjelodnevne škole. Tristotinjak učenika u novu školsku godinu ući će s novim predmetima i velikim promjenama. 

Duža nastava za skoro dva sata 

Ovisno o rasporedu, učenici nižih razreda u školi će biti obavezno do 13 sati, odnosno najduže do 14:30, što se odnosi za učenike viših razreda. Osim redovite nastave, u tom će periodu pisati zadaću ili dodatno učiti. Nakon toga djeca su slobodna ostati na izbornim aktivnostima poput učenja, sporta i glazbe. No, to upisuju samo oni učenici čiji roditelji to žele. 

„Učenici nižih razreda s nastavom započinju u 7:45 te nakon prvog sata imaju doručak. Nakon trećeg sata idu na rekreacijsku pauzu od 15 minuta. Ručak je organiziran poslije petog sata te tada slijedi dio u kojem imaju sat potpore iz određenih predmeta ili pišu zadaću te dodatno uče. Obvezni dio četiri dana u tjednu traje do 13:30, a jedan dan zbog rasporeda do 14:20”, objasnio je ravnatelj Miroslav Jukić. 

Eksperimentalnim projektom djeca će u školi boraviti sat i pol vremena više u odnosu na prošle godinu. U tom periodu imat će potporu za učenje i pisanje zadaće te tri duže pauze: dvije za jelo i jednu za rekreacijski odmor. 

Za učenike koji odluče sudjelovati u izvannastavnim aktivnostima, škole su dužne predložiti besplatne programe. To mogu biti razne sportske aktivnosti i učenje vještina. Ravnatelj Jukić kaže kako su ostvarili suradnju s mnogim udrugama i klubovima koje su djeca prije plaćala, a u školi će im ta aktivnost biti besplatna. Tijekom projekta svi učenici će dobiti i vlastite ormariće za držanje osobnih stvari i knjiga. 

Uvode se novi predmeti, a ukidaju se domaći zadaci

Mijenjaju se i predmeti. Umjesto Prirode i društva slušat će Prirodoslovlje dvaput tjedno do šestog razreda te Društvo i zajednicu jedanput tjedno do četvrtog razreda. Doći će do povećanja satnice Hrvatskog jezika i Matematike.  

Ukidaju se domaće zadaće jer će ih učenici odrađivati u školi. Kod kuće su obavezni učiti ako na nastavi nisu svladali teoriju. Tu su i novi predmeti poput Svijet i ja, Informacijske i digitalne kompetencije te Praktične vještine. 

„Roditelji se često žale kako djeca previše vremena provode na mobitelima, stoga smatram kako će predmet Praktične vještine pomoći da se svlada i unaprijedi motorika. Sudjelovat će u pripremi zdravih obroka, izradi plana potrošnje, učit će pružiti prvu pomoć te će svladati jednostavne popravke obuće i odjeće”, rekao je ravnatelj.

Promjenama će se morati prilagoditi nastavnici i profesori koji će zbog eksperimentalnog projekta više raditi, ali to će isto, kaže ravnatelj, osjetiti na plaći. 

„Oni će ovim projektom dobiti bolje uvjete u svojim učionicama jer smo pomoću projekta dobili sredstva za didaktička sredstva i pomagala koja su sami birali. Cilj je bio da se razredi oplemene dodatnom opremom kako bi se prostor što više približio domu učenika s opuštenijom atmosferom u kojem nisu osuđeni na 45 minuta sjedenja u školskoj klupi. 

S druge strane, oni će u prosjeku više raditi. No zbog toga će im rasti i primanja. Recimo da će raditi do 10% više, a plaća će im rasti od 15 do 25%. To je nesrazmjer između povećanja obveze i plaća”, kazao je ravnatelj te dodao kako će zaposliti i dodatni broj prosvjetnih radnika, psihologa te dvije kuharice. 

Nova kuhinja i blagovaonica

U školi su u tijeku pripreme za organizaciju nastave kako bi učenici u ponedjeljak bez brige sjeli u školske klupe. Spremaju se materijali i raspored svih sudionika programa, a čiste se i posljednje učionice nakon radova koji su se izvodili tijekom ljeta. 

Kako bi bili jedna od 60 škola koje će četiri godine biti pod eksperimentalnim projektom u Hrvatskoj, morali su osigurati određene uvjete. Rad u jednoj smjeni nije im nepoznanica, već prednost zbog koje su lakše ostvarili i ostale uvjete. 

Najveći problem je bio osposobljavanje kuhinje i blagovaonice za učenike. Kako bi dobili prostor za kuhinju, morali su je proširiti i spojiti s uredom psihologa kojeg su preselili u drugi dio škole. Kod blagovaonice, veliki prostor su dobili spajanjem tri prijašnja razreda u jednu veliku prostoriju u kojoj će se nalaziti stol, stolice i pult za podjelu hrane koji će biti postavljen do ponedjeljka. 

S obzirom na to da nemaju uvjete sami spremati hranu, školi će državna tvrtka Pleter iz Knina svakog dana u vrijeme ručka dostavljati obrok koji će djelatnici dijeliti učenicima. Ravnatelj se nada kako takav način rada neće dugo trajati jer je u tijeku izrada dokumentacije i prijava na natječaj kako bi izgradnjom kuhinje osigurali sve uvjete za potpuni prelazak na cjelodnevnu nastavu. 

„Paralelno s tim pripremamo se za jedan veliki natječaj za izgradnju školske dvorane i prostora potrebnim školama koje su u eksperimentu. Imamo građevinsku dozvolu za novu sportsku dvoranu i za kuhinju i blagovaonicu kao i popratne prostorije. Trenutno imamo dvoranu, ali prostorno ne zadovoljava potrebe”, rekao je Jukić te dodao kako bi natječaj trebao krenuti krajem kalendarske godine. 

Projekt podjele ručka i marende za ravnatelja i pojedine djelatnike nije velika novost. Još dok su sedamdesetih i sami bili u školskim klupama, dijelio im se obrok s prozora današnje, nešto uređenije kuhinje. Stoga smatraju da uz projekt mogu napredovati.

Otpor roditelja

Uključivanje ove škole u eksperimentalni projekt ministarstva izglasao je Školski odbor, a zeleno svjetlo je dao i osnivač škole, Splitsko-dalmatinska županija. Iako ravnatelj Jukić vidi mnogobrojne prednosti ovog projekta, kaže kako je naišao na veliki otpor od strane roditelja i pojedinih profesora. 

Ravnatelj smatra kako su iz ministarstva izašli u medije nespretno s nazivom cjelodnevna škola prije nego što se razgovaralo s ravnateljima i profesorima koji bi to objasnili roditeljima. Nakon toga, kaže, stekao se krivi dojam kako bi zapravo trebalo sve izgledati. 

„Učenici u školi mogu ostati koliko god žele, zato se i zove cjelodnevna škola. No, ona u javnosti nije shvaćena kao takva. Već se u javnosti shvatilo kako će djeca morati biti cijeli dan u školi. No to nema veze jedno s drugim. Zato je došlo do velikog otpora kod roditelja. Škola će biti otvorena cijeli dan, ali učenici već u 14 sati slobodno mogu napustiti školu.

Zbog projekta ispisali dijete iz škole

Ravnatelj Jukić školom upravlja već 27 godina te kaže kako nije prvi put da teže novim i modernijim sustavima rada. Još 2007. godine istaknuli su se kao prva škola u Hrvatskoj koja je prije uvođenja e-dnevnika imala aplikaciju pomoću koje su unosili ocjene i bilješke koje bi roditelji mogli vidjeti uz prijavu na aplikaciju.

Otpor roditelja i nastavnika oduvijek je postojao, kaže ravnatelj Jukić. No, sada se prvi put desilo da je zbog promjena u školi roditelj ispisao dijete. 

„Dosta roditelja nije zadovoljno uvođenjem cjelodnevne škole jer ne žele da im djeca budu cijeli dan u ovoj ustanovi. Jedan roditelj nam je poslao pismo u kojem stoji kako on ne želi da njegovo dijete odgajaju sekte.

Zbog eksperimentalnog projekta, on je to dijete ispisao iz naše škole. Ovdje sekta nije bila ni prije projekta, a neće ni nakon. Važno je napomenuti kako ovdje već godinama rade isti djelatnici, stoga nisam razumio to objašnjenje.”

Učenici se u svoje školske klupe nakon ljetnih praznika vraćaju u ponedjeljak, kada će školsko zvono zazvoniti u 7:45. Vremenski obavezno trajanje cjelodnevne škole je najkasnije do 14:30, a djeca će, kaže ravnatelj, po želji ostajati u školi na izvannastavnim aktivnostima. 
 

Pročitajte više