Smrt poljskoga predsjednika: Pilot precijenio svoje mogućnosti i skrivio tragediju?

LIJES  s tijelom prve dame Poljske stigao je u Varšavu danas te je položen uz lijes predsjednika Lecha Kaczynskog. Mediji javljaju kako će pokop predsjedničkog para biti sljedeći vikend.

Roditelji pilota: Ne vjerujemo da je naš sin kriv za nesreću

Roditelji pilota koji je upravljao avionom uvjereni su da njihov sin nije krivac za tešku nesreću u kojoj je, uz poljskog predsjednika, poginulo još 97 osoba.

"Znali smo da bi nam nebo moglo uzeti sina, ali nismo imali srca odbiti mu želju da ide u pilotsku školu o kojoj je sanjao", kažu 59-godišnja Lucyna i 60-godišnji Wladyslaw Protasiuka o svojemu sinu, 36-godišnjem Arkadiuszu, koji je iza sebe ostavio suprugu te sedmogodišnjeg sina i trogodišnju kćerku. "Bio je najbolji student. U roku je sve završio i odmah počeo letjeti. Trinaest godina je prevozio poljsku elitu", govore roditelji.

Tko je kriv za pad zrakoplova Lecha Kaczynskog?

Što je konačni razlog zbog kojeg je pilot Tupoljeva Tu-154 odlučio sletjeti u zračnu luku u Smolensku unatoč gustoj magli i pri tome uzrokovao smrt svih 97 putnika u zrakoplovu, među njima i poljskog predsjednika Lecha Kaczynskog? Odgovore na to pitanje trebala bi dati i treća crna kutija, pronađena jučer.

Kako saznaje poljski Fakt, prve su dvije crne kutije još u subotu prevezene u Moskvu. Treća kutija, pronađena jučer, također je poslana na analizu, a pretpostavlja se da bi tek kombinacija podataka iz sva tri uređaja trebala dati jasnu sliku događaja. U međuvremenu, neki su bacili sumnju na ideju da je za nesreću kriva činjenica što se kontrolor leta pilotu obraćao na ruskom.



Zrakoplov u dobrom stanju

Zasad je jasno da je zrakoplov bio u dobrom stanju. Iza sebe je imao 5.004 sata leta, a 2009. je prošao puni servis, pri kojemu se poradilo na motoru. Piloti prije slijetanja nisu imali probleme, a zna se da je posada razumjela upozorenje da su uvjeti za slijetanje iznimno teški. Što se tiče svega ostalog, zasad se radi samo o hipotezama.

Fakt piše kako će se točna slika nesreće dobiti samo kombinirajući izjave svjedoka i podatke iz crnih kutija. Zna se da je sve bilo dobro do 1,5 kilometara pred zračnom lukom. Tada je došlo do problema. Moguće je da je zrakoplov udario u radarski toranj, što mu je probilo trup. To je otežalo manevriranje, jer radi se o zrakoplovu teškom preko 100 tona.

Težak pad

Nagnut, zrakoplov je udario u vrhove drveća, nakon čega je pilot izgubio kontrolu. Počeo je nekontrolirano padati iako je pilot uspio izbjeći betonske zgrade, dvije benzinske postaje i nekoliko kioska. Na kraju, kad je pao na polje, bio je već gotovo potpuno uništen, a snaga pada i požar uzrokovan zapaljivanjem goriva od zrakoplova su napravili smrtnu zamku za sve putnike.


Razlog žurba?

Iako se već nekoliko puta pojavila spekulacije da je za nesreću kriva činjenica što se kontrolor leta pilotu obraćao na ruskom, jedan pilotov kolega rekao je da je to glupost. Pilot ne samo da je znao ruski, nego se često koristio njime pri slijetanju.

Pravi razlog nesreće, pretpostavlja Fakt, mogao bi biti u žurbi. Pilotu nitko nije dao naredbu da požuri sa slijetanjem, ali je moguće da ga je na to natjerao osjećaj dužnosti. Zrakoplov koji je prevozio poljskog predsjednika i druge dužnosnike već je zakasnio 23 minute pri polijetanju,  a da je sletio u Moskvi ili Minsku, Kaczynski bi izgubio nekoliko sati u svom planu. Ako je to razlog, onda se žurba pokazala tragičnom. No, stvarni uzroci nesreće postat će poznati tek nakon što se ispitaju sve mogućnosti.

"Kombinacija vremenskih uvjeta i pilotove odluke uzroci su ove tragedije"

Prema izjavama kontrolora tog kobnog leta, Anatolija Muravljova, izgleda da je pilot tri puta nadletio aerodrom kako bi procijenio situaciju. "Tragedija se dogodila odmah pri prvom pokušaju slijetanja", kazao je kontrolor leta.

Pilot koji je upravljao zrakoplovom bio je 36-godišnji Arkadiusz Protasiuk, a kopliot Robert Grzywna, također 36-godišnjak. Prema pisanju tamošnjih medija, ruski kontrolori leta savjetovali su im slijetanje na zamjenski aerodrom, no oni su ih odbili poslušati. "Komunikacija s posadom vođena je na engleskom i lošem ruskom jeziku. Poljski piloti nisu slijedili uobičajenu proceduru i kontrolni toranj nisu izvještavali o svojim manevrima i visini. Možda upravo zbog jezične barijere", rekao je Muravljov za Komsomolsku Pravdu.

Dodao je da su kombinacija vremenskih uvjeta, greške posade, gubitak visine i pilotova odluka da sleti pod svaku cijenu doveli do ove tragedije. "Pilot je vjerojatno precijenio svoje mogućnosti zbog dužnosnika koji su se nalazili u zrakoplovu. Možda je zbog toga mislio da bi bilo sramotno preusmjeriti zrakoplov na neki drugi aerodrom", rekao je Muravljov.

Pročitajte više