Što štrajk Croatia Airlinesa znači za putnike?

Marko Prpić/Pixsell

CROATIA Airlines već mjesecima grca u problemima, masovno se otkazuju letovi (samo u svibnju su bila otkazana 103 leta), putnici su bijesni zbog kašnjenja, a kaos će biti još veći od ponedjeljka kad radnici krenu u štrajk. Riječ je o djelatnicima operativnog dijela tvrtke, pilotima, stjuardesama i aviomehaničarima, dok se istovremeno Samostalni hrvatski sindikat zaposlenika u zrakoplovstvu (SHSZUZ) protivi štrajku. Taj sindikat okuplja administrativno osoblje tvrtke koje ne podržava štrajk.

>> Kako Croatia Airlines smije štrajkašima smanjiti plaću i oduzeti godišnji?

No što će štrajk značiti za putnike? Sezona je u punom jeku, iznajmljivači se već sad boje kako će im dolaziti gosti, a Index je na uvid dobio odluku o posebnoj arbitraži koja je donijela pravila o poslovima koji se ne smiju prekidati u vrijeme štrajka Croatia Airlinesa.

Prema toj arbitražnoj odluci koja je donesena 2010. i još uvijek je na snazi, zaposlenici CA dužni su odrađivati oko 20 posto letova.

Ovo su letovi koji se moraju održavati tijekom štrajka

Tako se moraju održavati povratni letovi na linijama od Zagreba do Frankfurta, Münchena, Beča, Züricha, Londona te iz Splita i Dubrovnika za Frankfurt. Međutim, treba naglasiti kako se neće odvijati svi letovi CA za primjerice Frankfurt ili Beč ili neki od navedenih gradova, već samo određeni broj letova.

Što se tiče regionalnog prometa, moraju se održavati letovi na relaciji od Zagreba do Skoplja i Sarajeva te domaći letovi iz Zagreba za Split i Dubrovnik. Također ne svi, nego određeni broj letova.

Glasnogovornik Croatia Airlinesa Davor Janušić za Index je rekao da tvrtka priprema izmijenjen red letenja za vrijeme štrajka.

"U skladu s arbitražnom odlukom Pravila o poslovima koji se ne smiju prekidati za vrijeme štrajka, kojom je propisan određeni broj domaćih i međunarodnih linija koje se moraju obaviti, kompanija će pripremiti izmijenjeni red letenja za vrijeme trajanja štrajka. Važno je naglasiti kako će štrajk značiti samo djelomični poremećaj prometa te da će Croatia Airlines nastojati većinu putnika prevesti svojim zrakoplovima prema redu letenja, a ostali dio unajmljenim zrakoplovima. Tvrtka će uložiti sve napore da se posljedice štrajka za putnike i poslovne partnere svedu na najmanju moguću mjeru", rekao nam je Janušić.

Sve informacije o rasporedu letenja na stranicama Croatia Airlinesa

Sve informacije o smanjenom opsegu letenja i točan raspored svih letova, uključujući i popis otkazanih letova, bit će objavljeni na internetskim stranicama www.croatiaairlines.hr, a putnicima i korisnicima usluga su na raspolaganju i Kontakt-centar (+385 – 1) 6676 555 i 072 – 500 505, kao i sva prodajna mjesta kompanije na kojima će se moći dobiti detaljnije informacije o letovima i uvjetima putovanja tijekom štrajka.

Ne zna se koliko će se i koji će se letovi otkazati, a sve će ovisiti o tome koliko će zaposlenika biti dostupno za vrijeme štrajka. Oni koji nisu u štrajku, kaže Janušić, mogu biti na raspolaganju i dostupni. Također sve ovisi i o tome koliko će se zrakoplova moći unajmiti s obzirom na to da je visoka sezona u tijeku pa se ne zna koliko će ih biti dostupno za najam.

"Štrajk će ih više koštati nego da su udovoljili našem prijedlogu"

Predsjednica Sindikata kabinskog osoblja Suzana Artuković Vuksan u razgovoru za Index rekla je kako se još uvijek nada da do štrajka neće doći te da će vlada, odnosno Uprava, odgovoriti na njihove zahtjeve i potpisati kolektivni ugovor koji su predložili zaposlenici.

"Uprava je izračunala da bi ih naš prijedlog KU stajao 32 milijuna kuna i kažu da im je to previše, a već sad poslovanje ove Uprave dovodi do minusa i štrajk koji planiramo stajat će ih još i više", rekla nam je Artuković Vuksan.

Kaže kako su i lani najavili štrajk te da ih je Uprava molila da odustanu i obećala im potpisivanje novog KU nakon sezone. No to se nije dogodilo iako su djelatnici CA tada bili odustali od štrajka.

"Jedino je štrajk način da se izborimo za svoje uvjete. Otkako smo najavili štrajk, Uprava vrši mobing nad radnicima, svima su nam poslali pismo gdje prijete smanjenjem plaća i ukidanjem godišnjeg. Mi koji smo važni za sigurnost leta ne smijemo biti opterećeni pritiscima. Zatražili smo od Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo da spriječe takav mobing", rekla nam je Artuković Vuksan.

Sindikat koji okuplja administrativno osoblje protivi se štrajku, imaju poruku za Plenkovića

Samostalni hrvatski sindikat zaposlenika u zrakoplovstvu (SHSZUZ) danas je poslao priopćenje u kojem ističu da ne podržavaju štrajk.

"Razlozi takvog stava sindikata SHSZUZ proizlaze iz činjenice da bi taj štrajk u Croatia Airlines mogao prouzročiti štetu od koje se Društvo (kompanija) neće moći oporaviti i koji bi mogao značiti njen kraj. Samostalni hrvatski sindikat zaposlenika u zrakoplovstvu podržava svaku borbu za unapređenje prava radnika i sve oblike akcija koje će tome doprinijeti, te koje će skrenuti pažnju na problematiku stanja u društvu pa tako i stanju u Croatia Airlines. No ne možemo podržati akcije koje mogu ugroziti opstojnost kompanije", stoji u priopćenju.

"Obzirom da je sindikat ORCA za potpisivanje Kolektivnog ugovora i odustajanje od štrajka postavio nerealne zahtjeve, sumnjamo u potpunu informiranost članova tog sindikata te dovodimo u pitanje razloge za pokretanje štrajka navedene u njegovoj najavi. Kao najvećeg, no ne i jedinog krivca za nastalu situaciju u Croatia Airlines SHSZUZ drži odgovornom Vladu Republike Hrvatske, koja i nakon višekratnih obećanja nije imenovala Upravu u punom mandatu", napisao je Tomislav Rajković, predsjednik SHSZUZ-a.

Za kraj je još u ime sindikata pozvao premijera Andreja Plenkovića da ih hitno primi na razgovor s ciljem da se hitno imenuje Uprava koja će konačno imati autonomiju pri donošenju odluka i koja će snositi odgovornost za poslovanje Croatia Airlinesa.

"Značaj Croatia Airlines, kao desetog najvećeg izvoznika u državi je ogroman za gospodarstvo Republike Hrvatske, kako za cjelokupnu turističku djelatnost tako i za sve povezane industrije. Mišljenja smo da hrvatska javnost mora znati koje su posljedice nepromišljenih odluka koje se (ne) donose u vezi našeg jedinog zračnog prijevoznika", zaključio je Rajković.

Pročitajte više