Jedini smisao stranice Kretanje cijena je da ima točne cijene. Puno ih je krivo

Foto: Matea Čelebija/Index

NA STRANICU Kretanje cijena, koju je vlada pokrenula sredinom veljače ove godine, prije tjedan dana je uvršteno još sedam trgovačkih lanaca koji su u nekoliko navrata Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja odbili poslati popis artikala čije su cijene trebale biti prikazane na toj stranici.

No vlada je odlučila uzeti stvar u svoje ruke i angažirati, kako je ministar Davor Filipović rekao, "specijaliziranu firmu zaduženu za objavljivanje cijena" da popiše sve artikle i uvrsti ih na stranicu. No o kojoj se firmi radi, iz njegovog ureda Indexu tjedan dana nisu htjeli odgovoriti. Do sada smo poslali nekoliko upita i zvali, ali do odgovora koja firma na teret poreznih obveznika radi ovaj posao nismo uspjeli doći.

Naime, nigdje nema javnog poziva, natječaja ni bilo kakve obavijesti u kojoj bi bilo vidljivo kako i za koji novac bi to trebalo raditi ni koja je tvrtka angažirana za posao. No Filipović je odgovor o tome tko popisuje poslao Novom listu. Iz njegovog Ministarstva ustvrdili su kako su na natječaju izabrali tvrtku 4 Market Research, i to nakon što su proveli postupak jednostavne nabave, procijenjene vrijednosti 26 tisuća eura bez PDV-a, za poslove popisivanja cijena dva puta mjesečno s unaprijed utvrđenog popisa proizvoda, koji se nalaze u sedam trgovačkih lanaca koji ne dostavljaju cijene izravno Ministarstvu za sudjelovanje u projektu Kretanje cijena.

>> Filipović kaže da cijene banana i riže špijunira "specijalizirana firma". Hahahahaha 

Ukupno 60 tisuća eura plaćamo za Kretanje cijena

Kad se zbroji ovih 26 tisuća i 24.100 eura, to je bez PDV-a, dolazimo do cifre od 50 tisuća eura bez PDV, koliko građani plaćaju aplikaciju. A to je više od 60 tisuća eura s PDV-om. A gdje su još ljudi koji unose sve te podatke?

Stranica namijenjena isključivo pregledavanju cijena, a za mnoge proizvode nema ažurirane podatke

Iako je Ministarstvo naziva aplikacijom, radi se zapravo o običnoj internetskoj stranici koja je nepregledna i nespretno napravljena. Uz to, proizvodi su još uvijek postavljeni kao kategorije, s tim da se, primjerice, čips s vrhnjem nalazi u kategoriji čips, ali i u kategoriji vrhnje (?!).

Za nekoliko smo artikala našli različite nazive, a poneki su za iste namirnice negdje navedeni na engleskom, a drugdje na hrvatskom jeziku.

Postavlja se i pitanje ažurnosti. Naime, trgovački lanci svakodnevno mijenjaju cijene pojedinih artikala te ih stavljaju na sniženja pa se postavlja pitanje kakvog smisla ima stranica na kojoj se cijene mijenjaju svaka dva tjedna, a kako se može vidjeti niže u tekstu, čak i par dana nakon unosa novih cijena one se ne podudaraju s onima u trgovini.

Provjerili smo odgovaraju li cijene iskazane na stranici onima u trgovini

S obzirom na to da Konzum i Tommy od početka ovog projekta šalju informacije o cijenama artikala, one su, očekivano, za većinu proizvoda iste na stranici i u trgovini. Ipak, i ondje smo pronašli razlike u cijenama. Primjerice, čokoladica od 100 grama istog proizvođača u Konzumu košta 0.80 eura, dok na stranici piše da košta 1.05 eura. 

Kod trgovačkih lanaca čije je cijene popisivala "specijalizirana tvrtka" iznosi brojnih artikala ne odgovaraju iznosima na stranici.

Primjerice, u Sparu smo naišli na sniženje tikvica koje nije iskazano na stranici Kretanje cijena. Isto tako, u Sparu smo zamijetili najveća odstupanja između cijena na policama i cijena na stranici.

Foto: Screenshot Kretanje cijena

Primjerice, na stranici piše da kilogram riže Zlato polje za domaća jela košta 3.84 eura, dok u trgovini piše da taj isti proizvod košta 3.32 eura. Dakle, radi se o razlici od preko 60 centi. Zamijetili smo i razliku između cijena Zvijezdinog suncokretovog ulja, čajeva, salama…

Foto: Matea Čelebija/Index

I u drugim smo trgovinama naišli na nepravilnosti. Primjerice, u Kauflandu ne odgovaraju cijene pola kile Barillinih penne regatta, koje prema stranici Kretanje cijena u koštaju 1.85 eura, a u samoj trgovini 2.09 eura.

Razliku smo uočili kod još nekoliko proizvoda. Čips Lays u Kauflandu košta 1.79 eura, dok na stranici piše da mu je cijena 1.59 eura. Zamijetili smo i razliku između jednog kilograma banana, koje su na stranici jeftinije za nekoliko centi nego u trgovini. Inače, možda najviše grešaka i nejasnoća ima upravo među cijenama voća i povrća. 

Primjerice, na stranici Kretanje cijena piše da crveni luk u Lidlu košta 1.19 eura. Međutim, u Lidlu ima više pakiranja tog proizvoda po kilogram ili dva potpuno različitih cijena, od kojih se nijedna ne poklapa s onom prikazanom na stranici. Dakle, stranica je u potpunosti nejasna i neažurna za većinu trgovina koje se na njoj nalaze.

Foto: Screenshot Kretanje cijena

Odstupanja od realnih cijena primijetili smo i u ostalim trgovačkim lancima. Sve u svemu, na 20 uspoređenih artikala koje je popisivala "specijalizirana tvrtka" u trgovačkim lancima koji su popis cijena svojih artikala odbili poslati Ministarstvu pronašli smo 12 razlika u cijenama iskazanim na stranici i u trgovini. To je više od 50 posto nepodudarnosti između navedenih cijena pa se nameće pitanje koliko je stranica Kretanje cijena uopće relevantna. 

Foto: Matea Čelebija/Index

Stranica slabo posjećena, ni ne čudi zašto

Vladina stranica Kretanje cijena doživjela je fijasko jer je posjećenost jako loša. Naime, do sada je posjećena svega 400.000 puta, što znači da je građani ne koriste iako joj je to jedina svrha. No to nije spriječilo Filipovića da ponudu stranice proširi cijenama dućana koji su odbili sami slati podatke o cijenama i na teret poreznih obveznika angažira javnosti danima nepoznatu tvrtku koja ubacuje podatke u stranicu i pritom još kiksa.

I sve to platili smo oko 60 tisuća eura.

Pročitajte više