Švedski sindikat zaratio s Muskom i Teslom: "Možemo izdržati 500 godina"

Foto: EPA

Gotovo tri tjedna prošla su od početka štrajka, a švedski sindikat metalskih radnika i Tesla Motor Sweden, podružnica američkog proizvođača električnih vozila, nisu pronašli zajednički jezik oko kolektivnog ugovora za 130 Teslinih zaposlenika u Švedskoj. Nakon višegodišnjih pregovora Industrifacket Metall pokrenuo je 27. listopada štrajk u Teslinim servisima i poslovnicama širom zemlje, no zasad bez konkretnih rezultata.

Zahvaljujući solidarnosti i suradnji s drugim sindikatima, ponajprije transportnih i lučkih radnika, IF Metall uspio je spriječiti isporuku Teslinih vozila u švedske luke, a štrajku se priključio i niz drugih radničkih organizacija čiji su članovi prestali pružati usluge Tesla Motor Swedenu. Međutim, čini se da je vodstvo kompanije uspjelo pronaći način za održavanje poslovanja.

"Pouzdano znamo da je Tesla svoje automobile istovario u Danskoj, a vjerojatno će to pokušati učiniti i u Norveškoj. Blisko surađujemo sa sindikatima u nordijskim zemljama i u svijetu. Jasno je da ćemo saznati kako oni pokušavaju zaobići našu blokadu", rekao je Tommy Wreeth, predsjednik sindikata transportnih radnika, za Dagens Arbete.

Na švedskim cestama vozi oko 50.000 Teslinih auta

Tako su samo prošlog petka u Teslin centar za isporuku u Huddingeu, nedaleko od Stockholma, pristigla 72 nova vozila. Sva su dovezena na kamionima danskih, litavskih i nizozemskih registarskih oznaka. Reporteri Dagens Arbetea nisu zabilježili posebne poremećaje u poslovanju na konkretnoj Teslinoj lokaciji. Kupci su bez zastoja preuzimali svoja vozila. Trenutačno na švedskim cestama prometuje gotovo 50.000 Teslinih automobila.

"Imali smo poteškoća s dobivanjem podrške u velikim gradovima. Drugdje situacija izgleda bolje, ali mnogi zaposlenici u Huddingeu su mladi i boje se odmazde ako pristupe štrajku", kaže predstavnik IF Metalla ispred Teslina centra Arturo Vasquez.

Sindikat metalaca zahtijeva od Tesla Motorsa potpisivanje kolektivnog ugovora, čije pogodnosti uživa 90 posto svih zaposlenika na švedskom tržištu rada. Švedski zakoni kažu da odbijanje poslodavca da potpiše kolektivni ugovor, kojim se dogovaraju radno vrijeme, osiguranje tijekom rada, plaće i uvjeti otkaza ugovora u radu i slično, predstavlja legitimni razlog za štrajk. Isto tako, dok vrijedi kolektivni ugovor, nikakav štrajk nije dopušten.

Musk se bori protiv sindikalnog organiziranja u svojim firmama

Teslina švedska podružnica, pak, ne želi ulaziti u kolektivno pregovaranje. Elon Musk, suvlasnik i direktor Tesle, već godinama onemogućava i suzbija sindikalno organiziranje u svojim kompanijama.

"Žalosno je što je IF Metall poduzeo ove mjere. Tesla slijedi propise švedskog tržišta rada, ali kao i mnoge druge kompanije, nije odlučio sklopiti kolektivni ugovor. Nudimo istovjetne ili bolje ugovore od onih obuhvaćenih kolektivnim pregovorima i ne nalazimo razlog za potpisivanje bilo kojeg drugog ugovora", stoji u odgovoru Tesla Motors Swedena na sindikalne zahtjeve.

Upravo zbog spomenutog kolektivnog ugovora ova je sindikalna bitka važnija od radničkih prava relativno malog broja zaposlenika. Naime, američki sindikati traže slična prava za Tesline zaposlenike u SAD-u i svjesni su da bi imali dodatni adut u pregovorima kad bi kompanija pristala na kolektivni ugovor u drugoj zemlji.

S druge strane, predstavnik udruge poslodavaca u industriji Magnus Lindström u svom komentaru za Dagens industri objašnjava kako postoje opravdani razlozi zbog kojih poslodavci, posebice strane kompanije, ne žele potpisati kolektivni ugovor.

"Ako Tesla uspije bez kolektivnog ugovora, što sprječava druge da naprave isto?"

"Kolektivni ugovori donose opsežnu obvezu informiranja i pregovora sa sindikatom. Sindikatu se daje potpuni uvid u kompaniju, uključujući pristup osjetljivim osobnim podacima i poslovnim tajnama. Nadalje, poslodavca se obvezuje na dogovor sa sindikatom prije nego što donese odluku koju inače ima pravo donijeti samostalno. Osim toga, sindikati dobivaju i svoje predstavnike u upravnim odborima. To se može shvatiti kao intervencija u prava vlasnika", ističe Lindström dodajući kako ljudi koje poslodavci ne poznaju i koje sami nisu odabrali odjednom dobivaju veliku moć u njihovom poduzeću.

"Ako Tesla opstane na tržištu rada bez kolektivnog ugovora, što onda sprječava druge kompanije da učine isto? Dugoročno bi tako bio ugrožen cijeli sustav kolektivnih ugovora i švedski radnopravni model. Zato mislim da Tesla teško može izdržati, pretpostavljam da će na kraju njihovo poslovanje biti zaustavljeno. Vjerujem da će sindikati pobijediti u ovom sporu, nemaju drugog izbora", rekao je za Švedsku nacionalnu televiziju (SVT) Jesper Hamar, profesor makroekonomije i doktor ekonomske povijesti.

Kompanijama u Švedskoj ne ide protiv sindikata

Dosadašnja iskustva sa sličnim industrijskim akcijama idu sindikatima u korist jer nijedna kompanija koja im se posljednjih desetljeća suprotstavila nije uspjela pobijediti. Posljednja je pokleknula Klarna, švedska financijsko-tehnološka kompanija s 5000 zaposlenika koja pruža usluge online plaćanja.

Nakon višegodišnjeg spora s Unionenom, sindikatom zaposlenika privatnih kompanija, Klarna je prije tjedan dana napokon pristala na kolektivni ugovor. Doduše, zaobišla je Unionen i sklopila dogovor sa sindikatom financijskog sektora, no kapitulacija je nedvojbena.

Zato IF Metall gotovo iz dana u dan pojačava pritisak na Teslu. Prvo je nove članove koji su zaposleni kod Tesle oslobodio plaćanja mjesečne članarine od 50 eura, a potom prije tri dana štrajkašima obećao naknadu od 130 posto u odnosu na plaću.

"Možemo izdržati koliko god želimo i nećemo dopustiti da radnici izgube bilo što za vrijeme štrajka. Ovo neće završiti dok Tesla Motor Sweden ne sklopi kolektivni ugovor sa svojim zaposlenicima. Imamo financijske snage da ustrajemo. U štrajkaškom fondu je oko milijardu eura, što je vjerojatno dovoljno za 500 godina. Ali u ovom slučaju nije riječ o novcu", rekao je za Aftonbladet Veli-Pekka Säikkälä, tajnik IF Metalla.

 

 

Pročitajte više