HRVATSKI TURIZAM

Fijasko: Hvalimo se da smo korona free zona, a strani turisti o tome nemaju pojma

Foto: Josip Regovic, Grgo Jelavić/Pixsell/FaH, Privatan album

HRVATSKI je turizam zbog epidemije koronavirusa u iznimno lošoj situaciji, a posebno je teško bilo u travnju, kad je došlo do ogromnog pada turističkih noćenja stranaca u odnosu na isti mjesec prošle godine. Stranih turista tako je u travnju bilo 758 ili 99,9 posto manje, a njihovih noćenja 26.001, što je 99 posto manje nego u travnju 2019.

Ministarstvo turizma i HTZ bi više nego ikad morali raditi na promociji Hrvatske u svijetu, no oni, smatraju turistički eksperti, nikako ne rade svoj posao.

Vijest o tome da Grčka ima jasan i konkretan plan za ponovno pokretanje turizma našla se u mnogim medijima, poput britanskog The Guardiana i BBC-ja, na što je prvi ukazao Paul Bradbury, hrvatsko-britanski pokretač portala Total Croatia News, koji je upozorio i da Hrvatska ne poduzima ništa kako bi pokrenula turizam. Bradbury je jedan od najboljih poznavatelja hrvatskog turizma koji promovira hrvatske ljepote u svijetu, ali je i oštar kritičar onog što ne smatra dobrim, kao što je u ovom slučaju odnos Ministarstva i HTZ-a prema nikad potrebnijoj promociji Hrvatske u svijetu.

Bradbury: Grčka izašla sa snažnom porukom, a Hrvatska šalje jako loše poruke

Index je razgovarao s Paulom Bradburyjem, koji je istaknuo nekoliko problema u hrvatskom turizmu kao i činjenicu da Ministarstvo turizma i HTZ, kojima je posao turistička promocija Hrvatske, svoj posao rade jako loše.

"Grčka je izašla sa snažnom porukom i jasnim planom, a istovremeno kad pogledate strane medije, vidite da Hrvatska šalje jako loše poruke. Kad je objavljeno da Hrvatska otvara granice za 10 zemalja, to je automatski bila poruka svim ostalim zemljama da nisu dobrodošli. Irish Times je pisao o tome da njihovi državljani ne mogu doći u Hrvatsku, što nije istina, ali hrvatska je vlada stvorila tu konfuziju", kazao nam je Bradbury.

Paul Bradbury

Posao HTZ-a radio je - Paul Bradbury

On je, kaže nam, kontaktirao Irish Times i ukazao im na to da i irski turisti mogu doći u Hrvatsku pa su nakon sat vremena promijenili članak. Međutim, to što je Bradbury učinio nije njegov posao, već bi to trebali raditi oni koji su plaćeni za promociju Hrvatske - kao što su djelatnici HTZ-a i njihova brojna predstavništva po svijetu koja bi trebala reagirati na takve napise.

>> Britanac koji živi u Hrvatskoj: Da ukinete sutra HTZ, ne bi došlo manje turista

S druge strane, Ministarstvo turizma, smatra Bradbury, ne bi smjelo davati takve zbunjujuće poruke o tome tko smije, a tko ne smije doći u Hrvatsku.

"Jedan od poslova HTZ-a bi trebao biti da prate europske medije i potom poprave krive informacije jer je osim u irskim, kriva informacija bila objavljena i u belgijskim medijima da njihovi državljani ne mogu ući u Hrvatsku", kazao je za Index Bradbury.

Još je jedan problem u promociji Hrvatske, smatra, a riječ je o targetiranoj kampanji koju je HTZ pokrenuo za samo sedam zemalja.

"Dakle, Hrvatska se promovira samo na njemačkom, austrijskom, mađarskom, češkom, slovačkom, poljskom i slovenskom tržištu. Zašto nisu targetirali i švicarsko tržište te susjedne zemlje?" pita se Bradbury.

"Dok se Hrvatska reklamira u samo 7 zemalja, Grčka šalje poruke svima da su dobro došli"

"Ne znam zašto ne targetiraju Švicarce, koji su dobrostojeći gosti i još smo im mi autodestinacija, ili zašto se kampanja ne provodi u susjednim zemljama kao što su Srbija i BiH, a posebno sad kad nećemo dobiti Amerikance. Dakle, dok se Hrvatska reklamira u samo 7 zemalja, Grčka šalje poruku svim stranim medijima da su apsolutno svi turisti kod njih dobro došli", rekao nam je Bradbury.

>>Grčka ozbiljno pokreće turizam, a što radi Hrvatska?

Turistički radnici nisu nikad više ovisili o Ministarstvu i HTZ-u. Što bi moglo poći po krivu? 

Svi koji rade u turističkom sektoru ove godine više nego ikad ovise upravo o potezima Ministarstva turizma i HTZ-a te o tome kako će oni promovirati Hrvatsku i privući strance. A da se o Hrvatskoj u stranim medijima slabo čuje, potvrdio nam je i Zoran Pejović, vlasnik Paradox Hospitalityja, konzultantske tvrtke za hotelski menadžment.

Zoran Pejović

Pejović je od stranih putničkih agenata saznao da se u svijetu jako malo može čuti o Hrvatskoj, kao i njenoj povoljnoj epidemiološkoj situaciji, koja bi se itekako trebala iskoristiti da se turiste privuče u Hrvatsku. Kaže i da turistički sektor sad više nego ikad ovisi o tome da se Hrvatska svijetu prezentira kao sigurna destinacija.

Pejović je za Index komentirao tijek sezone i ukazao na ogroman problem koji je nastao zato što hrvatska vlada, za razliku od grčke i portugalske, ne poduzima ništa da Hrvatsku reklamira kao sigurnu destinaciju.

Pejović: Gostima je izuzetno važno da znaju da je naša zemlja sigurna

Njegova će tvrtka upravljati novim hotelom s pet zvjezdica na Hvaru, a riječ je o Maslina resortu, drugom hotelu s najvećom kategorizacijom na srednjodalmatinskim otocima koji se prvi put otvara gostima 1. kolovoza.

Iako je interes za hotelom velik, još nema konkretnih rezervacija.

"Vidimo da interes postoji i to za dugoročnim boravkom od mjesec dana, luksuzni segment u turizmu neće patiti ovu sezonu, međutim takvim gostima je izuzetno važno da znaju kako je naša zemlja sigurna. To im je preduvjet za dolazak. Resorti su uvijek mogli biti destinacija za sebe i nisu ovisili o zemlji kao destinaciji, no sad se prvi put događa novost. Velika je promjena u tome što je sad gostima ipak najvažnija destinacija i ključno je da vjeruju kako je Hrvatska sigurna i da ako se nešto dogodi, da imaju siguran zdravstveni sustav na koji se mogu osloniti. Zanima ih gdje im se nalazi najbliža bolnica, kakve mjere provodimo da boravak bude siguran. Dakle, prvi put se sad odlučuju za državu, a onda tek za hotel", rekao je Pejović za Index.

>>Zoran Pejović: Kako će nakon ovoga izgledati naš turizam?

Kaže da zato sada ovise o tome što poduzimaju HTZ, Ministarstvo turizma i HGK kako bi Hrvatska imala dobru reputaciju. Objašnjava da su se prije sami mogli brinuti o reputaciji konkretnog hotela i dovesti goste, privući ih svojom ponudom bez obzira na državu. To im je sada velika novost u odnosu na prijašnje godine.

"Ne radi se organizirano na promociji Hrvatske kao sigurne destinacije"

"Znači mi sad imamo pozitivnu sliku, ljudi doživljavaju Hrvatsku pozitivno, ali se ne radi ni približno dovoljno na promociji. Ustvari ne radi se ništa, čini mi se da se promocija radi samo za interne potrebe, a malo se izlazi s tim informacijama i prezentacijom Hrvatske kao korona free destinacije u stranim medijima, i to ciljano. Dakle, ne radi se organizirano na promociji sigurnosti naše destinacije", kazao je Pejović.

Navodi da stranci ne znaju gotovo ništa o situaciji s koronavirusom u Hrvatskoj.

"Do takvih sam spoznaja došao putem kontakta s putničkim agentima iz EU, a da ne govorim za Ameriku. Oni ili jako malo čuju o Hrvatskoj, ili pak ne čuju ništa u odnosu na Portugal i Grčku, koje imaju jake kampanje. Promocija Hrvatske u svijetu ide jako, jako slabo i to se mora odraditi puno jače. Moramo smisliti teme o Hrvatskoj koje će biti zanimljive stranim medijima da ih prenose. Izuzetno je potrebno da vlada dovede aviokompanije u Hrvatsku, bolje je dati poticaje aviokompanijama da nam osiguraju dovoz gostiju nego samo davati novac kompanijama da zadrže djelatnike", rekao je Pejović.

Navodi kako su vladine mjere nedovoljno ciljane te da ima ljudi koji nisu dobili nikakvu potporu, dok ih s druge strane neke tvrtke zloupotrebljavaju.

"Ministar zdravstva bi sad trebao odigrati ulogu ministra turizma"

"Dovođenje aviokompanija jako puno znači pogotovo za luksuzni segment turizma. Teško nam je jer sad ovisimo o reputaciji države. Iako bi, budući da još uvijek predsjedamo EU, Hrvatska trebala biti stalno na svim naslovnicama europskih medija, ništa se od toga ne događa. Vlada bi trebala prezentirati našu zemlju u svijetu i govoriti o našem zdravstvenom sustavu i da je isti spreman primiti turiste ako im se nešto dogodi, a još nigdje nisam čuo promociju našeg zdravstva u medijima", tumači naš sugovornik.

"Ljude ove godine u odluci gdje će na ljetovanje vode isključivo emocije da je neka zemlja sigurna destinacija, da je sve po kontrolom. Država to treba pokazati strancima, zapravo ministar zdravstva bi sad trebao odigrati ulogu ministra turizma i prezentirati našu dobru zdravstvenu situaciju", zaključuje Pejović.

Pročitajte više