U Dubravi traje lov na liječnicu koja je upozorila na probleme: "To je nedopustivo"

Foto: Boris Ščitar, Luka Stanzl/Pixsell, Screenshot: N1

LIJEČNICI, medicinske sestre i tehničari iz KB-a Dubrava, bolnice koja je još u ožujku postala glavni respiratorni centar borbe protiv koronavirusa odnosno covid-bolnica, na izmaku su snaga. Od početka pandemije otamo je otišlo 50 medicinskih sestara, a nove nisu zapošljavane, a o problemima koji su zbog nedostatka kadra eskalirali u toj bolnici usudila se progovoriti liječnica te bolnice u pismu koje smo jučer objavili.

>> Pismo liječnice iz KB-a Dubrava: Nismo imali kisik za pacijenticu, bio je potrošen

Iako je bilo logično očekivati promptnu reakciju kojom bi se riješili problemi na koje je koje liječnica upozorila u pismu, umjesto toga sinoć smo imali priliku čuti da institucije unutarnjeg nadzora traže - autoricu pisma.

Šefica antestezioologije u KB Dubravi: Institucije unutarnjeg nadzora traže autoricu teksta

>>U KB Dubrava traže autoricu pisma: Sumnjamo na mladu kolegicu

To je izjavila Jasminka Peršec, predstojnica Klinike za anesteziologiju KB-a Dubrava sinoć za N1. Komentirajući pismo liječnice KB-a Dubrava koja tvrdi kako u respiratornom centru nema ni lijekova ni hrane za bolesnike, navela je kako se može dogoditi da se propustio obrok ili je kasnio, ali da ne vjeruje da su lijekovi bili nedostatni, a kazala je i da institucije unutarnjeg nadzora traže autoricu teksta.

"Sumnja se na mladu liječnicu koja radi u respiracijskom centru, vjerujem da će institucije odraditi taj posao", rekla je Peršec.

Jasminka Peršec

Ovakva izjava sablaznila je mnoge, a iz Hrvatske udruge bolničkih liječnika za Index su poručili da će liječnici koja je napisala pismo pružiti svu raspoloživu pomoć.

>>Pismo liječnice iz KB-a Dubrava: Nismo imali kisik za pacijenticu, bio je potrošen

HUBOL: Liječnici koja je napisala pismo pružit ćemo svu moguću pomoć

Ivana Šmit, predsjednica Hrvatske udruge bolničkih liječnika (HUBOL) nada se da se u slučaju KB-a Dubrava ne radi o prijetnjama uprave ili ikoje nadležne službe prema liječnici ili nekom drugom medicinskom djelatniku, autoru pisma.

"Ako postoje problemi, nepravilnosti i poteškoće u radu bolnice, onda se svaka osoba treba imati pravo požaliti nadređenima, upravi i višim instancama. Žalba na neprimjerene, neadekvatne uvjete za rad ne znači da smo automatski nekoga prozvali, potrebni su razgovori o tome kako popraviti uvjete rada u bolnici u kojoj očito postoje problemi jer se ne radi samo o toj jednoj osobi", istaknula je Šmit.

"Svakodnevno od djelatnika bolnice dobivamo poruke da im je posao težak i neprimjeren"

"Mi svakodnevno od djelatnika te bolnice dobivamo poruke da im je posao izrazito težak i neprimjeren. Ovdje se radi o manjku kadra i logično je da u tom slučaju dolazi do pucanja po šavovima, što medicinskog osoblja, što pomoćnog osoblja i postoji potreba da se nekome požale. Ako je itko iz uprave bolnice ovime shvatio da mora proganjati osobu koja se žalila, onda je to vrlo negativan način komunikacije između djelatnika i uprave bolnice", dodala je predsjednica HUBOL-a.

Šmit smatra da su represivne mjere i proganjanje autora pisma nedopustive.

"Druga stvar je što je to dospjelo u medije, to je na onome tko je dao u medije, no ako postoje problemi, treba ih rješavati, a ne skrivati. Obzirom da ne znamo detalje, zasad promatramo ovaj slučaj, no sigurno ćemo stati iza svakog našeg kolege ako dođe do represivnih mjera od strane nadležnih institucija prema tom kolegi, bilo od strane uprave bolnice ili nadređenih, te ćemo toj osobi ponuditi svu svoju raspoloživu pomoć", istaknula je predsjednica HUBOL-a za Index.

IZ HUBOL-a su nam naknadno poslali i priopćenje u kojem su poručili: "Ne lovu na vještice, tražimo više ljudi i opreme u borbi protiv epidemije".

Navode kako HUBOL s dubokom zabrinutošću prati medijske napise iz kojih je vidljiva prijetnja navodnoj autorici, kolegici, bolničkoj liječnici koja je pismom nadležnom tijelu Kliničke bolnice Dubrava ukazala na možebitne propuste u postupanju.

"Ponosni smo na kolegicu koja odgovorno postupa u interesu pacijenata i zdravstvenog osoblja"

"Ponosni na kolegicu koja odgovorno i formalno ispravno postupa u interesu pacijenata i zdravstvenog osoblja ukazujući na rizik pogrešnog postupanja, pozivamo odgovorne na izvide i ispravak krivog i nepotpunog postupanja ukoliko ga utvrde. Isto tako odlučno odbacujemo mogućnost progona potencijalnog autora navedenog teksta te nudimo svu raspoloživu pomoć autorici teksta jer nije važno tko je rekao. S obzirom na otežane uvjete rada u KB Dubrava i razumljiv umor kolegica i kolega, nitko nema pravo činiti dodatni pritisak i progon osoblja koje marljivo i odgovorno sudjeluje u liječenju najtežih pacijenata", istaknuli su u HUBOL-u.

Liječnička komora: Nije trenutak da vodstvo bilo koje bolnice istražuje tko je rekao da je car gol

U Hrvatskoj liječničkoj komori (HLK) za Index su rekli da "usred opasnog jačanja epidemije zasigurno nije trenutak da vodstvo bilo koje bolnice istražuje tko je rekao da je car gol, već bi bilo nužno da umjesto toga provjere navode je li car gol".

HLK očekuje da se provjere navodi iz pisma liječnice i da se što prije otklone eventualni nedostaci u zdravstvenom zbrinjavanju pacijenata, a za sve ostalo će pričekati nalaz zdravstvene inspekcije Ministarstva zdravstva.

Javili smo se i ravnatelju bolnice, odgovora nema

Index je o ovom slučaju poslao i upit ravnatelju KB-a Dubrava. Odgovor još nismo dobili te će ga objaviti kad i ako ga dobijemo.

Pitali smo ga zašto traže liječnicu koja je napisala pismo te što će učiniti kad je pronađu. Tražili smo i da nam komentira navode iz pisma da nema dovoljno lijekova te da neki pacijenti ne dobiju ponekad ni obrok, kao i što planiraju učiniti da bi se poboljšali uvjeti rada za medicinsko i pomoćno osoblje budući da je 50 medicinskih sestara već napustilo bolnicu tijekom pandemije. Tražili smo ravnatelja da nam odgovori i na pitanje što se planira učiniti da bi pacijenti dobili bolju zdravstvenu skrb i njegu.

Šef covid-odjela u KB-u Dubrava šuti

Zanimljivo je i da se dr. Ivica Lukšić, koordinator bolničkog liječenja oboljelih od covida-19 u KB Dubrava, još uvijek nije oglasio na naš upit o problemima u bolnici. Iako se prethodnih mjeseci uvijek oglašavao i odgovarao na novinarska pitanja, jučer i danas nismo uspjeli doći do njegovog komentara na cjelokupnu situaciju. Zvali smo ga i jučer i danas, slali mu SMS, a poslali smo mu i upit mailom. Lukšić nam do objave teksta još uvijek nije odgovorio.

Tražili smo i komentar ministra zdravstva Vilija Beroša, pitali smo ga je li dobio nalaz inspekcije iz Dubrave i što se planira poduzeti da se riješi tamošnja situacija, no odgovor do objave članka nismo dobili.

Što stoji u pismu liječnice iz Dubrave?

Podsjetimo, liječnica KB Dubrava detaljno je opisala stanje u respiratornom centru, a pismo u interesu javnosti još jednom objavljujemo u cijelosti.

"Obavještavam vas službeno nakon osobnog sudjelovanja u radu respiratornog centra nakon tjedne smjene u timu sa specijalizantom. U proteklih 5 radnih dana moje smjene u trajanju od 8 do 16 h ukupno sam preuzela između 30 i 40 bolesnika, od toga sam osobno otpustila 10. Ne prijavljujem umrlih bolesnika tijekom moje službe.

Bez obzira na izniman osobni trud koji sam uložila za zbrinjavanje bolesnika, smatram da isti nisu adekvatno zbrinuti te da istima nije pružena odgovarajuća potrebna skrb koja nije posljedica mog osobnog angažmana i truda.

Naime, tijekom cijele moje službe ponavljali su isti problemi na koje sam u nekoliko navrata apelirala onima za kojima sam u tom trenutku smatrala da su zaduženi za rješavanje navedenih problema, međutim budući da se nije riješio gotovo niti jedan problem koji sam uputila, mogu jedino zaključiti da niti jedna osoba nije odgovorna za navedenu problematiku te da za sve nastale posljedice osobno odgovaram, a ne smatram se krivom.

Ukazala bih na sljedeću problematiku:

"Bolesnici ne dobivaju obroke"

1. Svakodnevno bolesnici ne dobivaju obrok. Na kolicima iz kuhinje ne dođe pladanj s imenom pojedinih bolesnika iz nepoznatog razloga. U nekoliko sam navrata nazvala našu kuhinju te apelirala na problem na što je odgovoreno da će obrok doći. Budući da sam zbog „potrošnje“ opreme morala napustiti prostore RC-a, nazvala sam sestre koje su ostale na Odjelu, međutim istima nije poznato je li bolesnik dobio ili nije dobio ručak. Ja osobno ne poznajem sestre i med. tehničare s kojima sam u smjeni niti postoji adekvatno predstavljanje i raspoznavanje osoblja niti mogu po bolnici tražiti ljude koji bi mi potvrdili jesu li bolesnici jeli.

Sutradan u vizitama bolesnici potvrđuju da obrok nisu dobili, a isto navode i drugi bolesnici po sobama. Bolesnik koji je psihoorganski promijenjen u dobi od 82 godine je nakon što nije dobio ručak, ustao i sam hodao po odjelu te je samo zahvaljujući tehničaru spriječen njegov pad. Bolesniku je izmjeren GUK 3,8. Smatram da nisam odgovorna za potencijalno nastalu ugrozu bolesnika i loš ishod liječenja uzrokovan neadekvatnom prehranom bolesnika na koju ne mogu utjecati niti osjećam da moji individualni apeli nadležnim službama rješavaju ovaj problem na svakodnevnoj razini.

"Nemamo dovoljno lijekova"

2. U RC ne postoji adekvatna količina lijekova. Istaknut ću inhibitore protonske pumpe kao profilaksu ordiniranih kortikosteroida. Ne postoje adekvatni analgetici te je bolesnici s metastatskim karcinom u kosti radi bolova ordiniran Lupocet u dozi 500 mg koji je u tom trenutku bio jedini dostupni analgetik za kojeg smatram da nije adekvatan te ne može kupirati takve bolove. Svakodnevno sam izložena napadima bolesnika i obitelji radi nedostatka terapije, a nemam niti odgovor tko je odgovoran da se bolesnicima vrate njihovi lijekovi koji su donijeli od kuće budući da liječnici obiteljske medicine nisu dužni propisivati bolesnicima lijekove dok se nalazu u bolničkoj skrbi. Konkretno radi se o lijekovima za ulcerozni kolitis koje uzima bolesnik te isti bolesnik smatra da po izlasku iz bolnice neće svoju terapiju za što smatra da sam odgovorna ja kao njegov vodeći liječnik.

"Neadekvatna higijena"

3. Nadalje, svakodnevno primam pritužbe za neadekvatnu higijenu bolesnika (nedostatak sapuna, ručnika za ruke, nedostatak tuševa i broja sanitarnih čvorova) koja narušava stanje bolesnika te također ne nalazim nikoga odgovornog za to osim sebe koja sam potpisana na svim nalazima bolesnika.

"Bolesnica 3 dana bila gola u sobi s bolesnicima"

4. Također, ne postoji odgovorna osoba mimo mene za bolesnike kojima obitelj ne donosi osobne stvari. Bolesnica u dobi od 84 godine dovedena je iz mirovnog doma u pidžami koja je nakon nekoliko dana skinuta s bolesnice jer je bila prljava i bolesnica je tijekom 72 sata provela gola u sobi s još 3 bolesnika i 3 bolesnice izložena stalnim pogledima. Krevet navedene bolesnice nalazi se uz vrata sobe i tijekom 2 dana su se kraj tih vrata izvodili radovi izgradnje novih vrata prema objektu B te je bolesnica neprestano bila izložena vanjskoj temperaturi. Preko 20 telefonskih poziva sam uputila da se bolesnici omogući donirana majica i deka, međutim bolesnica je isto dobila 4. dan hospitalizacije. Kao i u gore navedenim slučajevima, smatram da posljedice istoga nisu moja pravno medicinska odgovornost.

"Nismo imali bocu s kisikom"

5. Prilikom preseljenja bolesnice srednje životne dobi u RIC (radi se bolesnici koja je bez kisika imala saturaciju oko 70%, a na 15 L kisika nije postignuta saturacija veća od 78%) nije bila dostupna boca s prijenosnim kisikom jer je kisik bio potrošen. Nije mi poznato tko je odgovorna osoba za isto. Budući da je bolesnica bila klinički loša, ista je preseljena bez kisika, vidno dispnoična, respiratorno ugrožena.

"Ne mogu čuti zvono zbog opreme"

6. Također, bolesnici se u vizitama žale na moj angažman tijekom boravka u RC jer me zovu i dovikuju i da ja ne dolazim na pozive. S obzirom na to da na sobama ne postoji zvono/alarm, a zbog opreme koju nosim ne mogu dobro čuti, ne čujem bolesnike koji dozivaju te smatram da u slučaju da bolesnik zove u pomoć i da zbog mojeg neodaziva nastupi za njega trajna posljedica, da nisam službeno kriva.

"Bolesnici ne dobiju terapiju"

7. Za kraj, s obzirom na izmjene sestara i tehničara, za razliku od uobičajenih vizita na odjelu, ne postoji uopće vizita sa sestrama (do jučerašnjeg dana 22. 10. 2020.) te ne postoji prijenos informacija o bolesnicima niti potvrda što je bolesnik i je li bolesnik dobio terapiju. Od bolesnika sam obaviještena da nisu dobili terapiju. Isto potvrđuju osobe koje s bolesnicima dijele bolesničke sobe.

"Bolesnicima nije pružena adekvatna skrb"

Zaključno, smatram da u ovim uvjetima rada bolesnicima nije pružena adekvatna medicinska skrb te da su narušena njihova prava. Za isto se ne smatram pravno medicinski odgovornom i u slučaju tužbi od strane obitelji ili samih bolesnika, mislim da nisam pravno zaštićena.

S obzirom da mi je sloboda savjesti zajamčena člankom 18. Opće deklaracije o pravima čovjeka, a po čl. 47. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine, pročišćeni tekst, broj 56/90, 135/97, 8/98, 113/00, 124/00, 28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10, 05/14), imam zajamčeno pravo na priziv savjesti, sukladno Hipokratovoj zakletvi, smatram da bolesnicima zbog tehničkih uvjeta u kojima radim ne pružam potrebnu medicinsku skrb te nisam odgovorna za potencijalno nepoželjne ishode liječenja", napisala je jedna liječnica.

Pročitajte više