MEĐUNARODNO istraživanje znanja matematike i prirodoslovlja (TIMSS), koje je danas predstavljeno u BiH, pokazalo je da su učenici četvrtih razreda osnovnih škola daleko ispod svjetskog prosjeka zbog čega su iz međunarodnih organizacija angažiranih u toj zemlji pozvali na reformu obrazovanja.
Rezultati istraživanja koje provodi Međunarodno udruženje za vrednovanje obrazovnih postignuća (IEA) otkrili su da su učenici četvrtih razreda u BiH na testu iz matematike ostvarili 452 boda, a na testu iz prirodnih znanosti 459 bodova, što je znatno ispod prosjeka koji iznosi 500 bodova. Istodobno, njihovi vršnjaci iz Hrvatske na testiranju iz matematike osvojili su u prosjeku 509 bodova, a iz Srbije 508.
Slično je i s prosječnim postignućima iz prirodnih znanosti jer su učenici iz Hrvatske postigli 524 boda, a iz Srbije 517.
Ispred BiH su i Albanija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija, a jedino slabije plasirana djeca četvrtih razreda su iz Kosova.
Međunarodne organizacije traže hitne reforme
TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i prirodnih znanosti u četvrtom i osmom razredu osnovnog obrazovanja. Prvi put je u svijetu provedeno 1995. godine i od tada se realizira svake četiri godine.
Zbog loših rezultata u obrazovanju, što je kontinuitet u toj zemlji jer su i prošle godine po Međunarodnom istraživanju procjena znanja i vještina (PISA) petnaestogodišnjaci iz BiH pokazali lošija znanja od vršnjaka iz zemalja regije, predstavnici nekoliko međunarodnih organizacija pozvali su na žurne reforme. Veleposlanstvo SAD-a u BiH, Izaslanstva Europske unije u BiH, OESS-a i UNICEF-a upozorili su na pogubne posljedice stanja u obrazovanju.
"Kao što su pokazali rezultati PISA istraživanja za 2018. godinu i danas potvrdili rezultati TIMSS istraživanja, BiH je zapala u krizu u učenju, a to bi, uz pandemiju, moglo dovesti do podrivanja desetljećima stjecanog pomaka i pogoršati već ukorijenjenu nejednakost", rekli su i pozvali na provođenje sveobuhvatnih obrazovnih reformi.
"Zato je sad neophodno da obrazovne vlasti u BiH žurno osmisle i provedu sveobuhvatne obrazovne reforme koje će se zasnivati na nalazima izvedenima iz rezultata velikih međunarodnih istraživanja, jer pružaju iscrpne podatke za donošenje utemeljenih strateških odluka", zaključili su.