Već peti dan ne radi sustav za liječničke uputnice i recepte

Foto: Patrik Macek/Pixsell

VEĆ PETI dan ne radi Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske (CEZIH) pa je nemoguće dobiti uputnicu za specijalistički i kontrolni liječnički pregled ili recept za lijek. Informatički sustav Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO) znao je prije padati, no kako nam kažu liječnici, nikad ovako dugo. 

Neuspješna nadogradnja sustava 

Iz HZZO-a su nam danas rekli da je do pada sustava došlo nakon neuspješne nadogradnje programa prije pet dana, a potpuno otklanjanje problema "očekuje se u narednim danima". Tko je zadužen za održavanje sustava i tko je pokušao nadograditi sustav nakon čega je CEZIH prestao funkcionirati, iz HZZO-a nisu htjeli reći. No, krenimo redom. 

CEZIH je središnji sustav hrvatskog zdravstva u kojem se pohranjuju zdravstveni podaci pacijenata i informacije nužne za standardiziranu obradu na primarnoj, sekundarnoj i tercijarnoj razini zdravstvene zaštite. Dio je sustava u ordinacijama opće, odnosno obiteljske medicine, ljekarnama, laboratorijima primarne zdravstvene zaštite, specijalističko-konzilijarnim ordinacijama i bolničkim jedinicama za centralno naručivanje pacijenata. 

Sustav se izgrađivao 15 godina 

Vlasnik CEZIH-a je Ministarstvo zdravstva, a operator središnjeg dijela tog integralnog informacijskog sustava je HZZO. Moderniziranu okosnicu sustava CEZIH čini skup Oracle proizvoda, no s obzirom na dug period tijekom kojeg se CEZIH izgrađivao, a riječ je o 15 godina i nizu nadogradnji, sastoji se i od niza drugih tijesno isprepletenih tehnologija.

CEZIH je kao centralni sustav u funkciji od 2011. godine i nikad se, kako nam kaže dio liječnika obiteljske medicine, nije dogodilo da je toliko dana izvan upotrebe. Naime, na CEZIH se jednostavno nije moguće priključiti u posljednjih pet dana. 

Gotovo su normalizirali rad

Iz HZZO-a su pokušali objasniti da je problem nastao zbog sigurnosne nadogradnje programa za zaštićeno spajanje na pristupni sustav vanjskih CEZIH korisnika te da proizvođač opreme i tehnička podrška intenzivno rade na otklanjanju problema. 

"Naši inženjeri su zaobilaznim načinima uspjeli gotovo normalizirati rad", stajalo je u obavijesti jučer. No danas, peti dan otkako je pao sustav, rad i dalje nije "normaliziran". 

"Potpuno otklanjanje problema očekuje se u narednim danima čim proizvođač dostavi novu, prilagođenu verziju nadogradnje programa za zaštićeno spajanje vanjskih korisnika. Do tada su dane upute svim informatičkim podrškama zdravstvenih ustanova na kakav način korisnicima omogućiti spajanje na CEZIH sustav", kažu nam iz HZZO-a u odgovoru na upit Indexa kada bi sustav mogao profunkcionirati. 

Kako doznajemo, dok sustav ne proradi, liječnicima se preporučuje rad u papirnatom obliku, odnosno izdavanje uputnica i recepata na papiru.

Pročitajte više