Za vožnju s 1,5 i više promila kazna najmanje 3.000 kuna

ČELNICI Ministarstva unutarnjih poslova (MUP) predstavili su danas prijedlog novog zakona o sigurnosti prometa na cestama kojim se znatno povećavaju kazne za prometne prekršaje te uvodi niz restriktivnih mjera usmjerenih posebno na mlade u prometu i vozače koji učestalo ponavljaju najteže prekršaje.

Unatoč višim kaznama i uvođenju mogućnosti da se one naplaćuju na licu mjesta ovaj prijedlog, po riječima ministra unutarnjih poslova Marijana Mlinarića, u prvom redu nije kazneni već zaštitni akt za sve sudionike u prometu.

Mlinarić je najavio da će MUP zakonski prijedlog u najskorijem roku uputiti Saboru i zatražiti usvajanje po hitnoj proceduru, prije ljetne saborske stanke.

Ocijenio je da se zaoštravanje kaznene politike ne može tumačiti kao udarac na socijalna prava građana ili način punjenja državnog proračuna, već pokušaj da se sudionike u prometu natjera da savjesnije shvaćaju prometne propise.

Višim kaznama, prvenstveno za vožnju pod utjecajem alkohola i vozače koji ponavljaju prekršaje te uvođenjem drugih novina želi se smanjiti broj stradalih na hrvatskim prometnicama, posebno među rizičnim skupinama, mladima, pješacima, motociklistima i biciklistima, kazao je ministar.

Po mišljenju predlagatelja zakona, za veću prometnu sigurnosti od velike je važnosti uvođenje obavezne uporabe svjetala na vozilima bez obzira na vidljivost, te zabrana korištenja mobitela u vožnji. Ako prijedlog bude usvojen promijenit će se i način polaganja vozačkih ispita, nakon kojih će novi vozači dobivati tek privremene vozačke dozvole. Osim dosadašnjeg načina polaganja vozačkih ispita, koji će se proširiti dodatnim satima u "školi sigurne vožnje", mladi vozači moći će iskustvo steći i vozeći s pratnjom, nakon što u auto-školi polože ispite i odvoze 20 sati. Osobe koje takvom načinu polaganja mogu pristupiti tri mjeseca prije nego što napune 17 godina s pratnjom će morati odvoziti najmanje tri tisuće kilometara.

Dok ne dobiju "pravu" vozačku svi novi vozači morat će voziti 10 kilometara na sat sporije od dozvoljene brzine, a u krvi neće smjeti imati niti do sada dozvoljenu količinu alkohola od 0,5 promila. Također neće smjeti voziti automobile jače od 75 kilovata ili motocikle od 25 kilovata.

Motociklisti prve dvije godine nakon polaganja ispita neće smjeti voziti noću, od 23 do 5 sati, dok će novi vozači automobila i nakon izdavanja privremene vozačke dozvole morati voziti u pratnji.

Prijedlog novog zakona "poskupio" je sve prometne prekršaje, a uveo je i kazne za neke do sada neopisane. Primjerice, osim motociklista, koji će vožnju bez kacige morati platiti 700 kuna, kaciga će biti obvezna i za bicikliste, što će ih, ukoliko je nemaju, stajati 300 kuna.

Kazna za vožnju pod utjecajem alkohola, uz oduzimanje dozvole na tri mjeseca i dva kaznena boda, iznosila bi od 500 do 1.500 kuna, dok je za koncentraciju veću od 1,50 promila prijedlog predviđa kaznu od najmanje 3.000 kuna, šest mjeseci bez vozačke i pet kaznenih bodova.

Ukoliko vozač prekršaj ponovi dva ili više puta u razdoblju od dvije godine novčana kazna može mu se zamijeniti i kaznom do 60 dana zatvora, a upravljanje vozilom zabraniti od jedne do dvije godine.

Slično su povišene i kazne za prekoračenje brzine, a u najgorem slučaju, kada vožnja za 100 kilometar na sat prelazi dopuštenu kazna iznosi najmanje 3.000 kuna, pet kaznenih bodova i tri mjeseca bez vozačke.

Svaki vozač koji bi u manje od tri godine sakupi devet ili više kaznenih bodova bio bi upućen na ponavljanje vozačkog ispita kojem nebi mogao pristupiti prvih godinu dana od izricanja kazne. MUP će, kako je najavljeno, nakon toga ići na poseban program namijenjen vozačima sklonim prekomjernom broju premetnih prekršaja.

Pročitajte više