Rusija optužila Kinu za kopiranje dizajna nevidljivog lovca. Zašto?

Foto: Profimedia

NIJE neuobičajeno čuti tvrdnje o kineskoj krađi američkih planova za F-22 i F-35 kao inspiraciju za svoj nevidljivi borbeni lovac J-20, ali sada je i Rusija također izrazila sumnju da je Kina uvelike posuđivala iz jednog od ruskih borbenih aviona koji se više ne proizvodi.

Chengdu J-20 Mighty Dragon prvi je kineski lovac pete generacije, čiji korijeni sežu u nacionalni program J-XX koji je započeo kasnih 90-ih godina, piše Business Insider.

Do 2008., nekih 11 godina nakon prvog leta F-22 Raptora, Chengduov projekt 718 odabran je kao temelj za prvi kineski nevidljivi lovac, iako će odabrani dizajn doživjeti značajne izmjene 2014. prije nego što bude proglašen "spremnim za borbu" i pušten u proizvodnju 2017. godine.

Kakav je to lovac?

Dvomotorni lovac jednosjed ima raspon krila nešto veći od 12.8 metara, malo manje od 13.4 metra kod F-22, te ukupnu duljinu od 21.2 metra, znatno duže od F-22 (19 metara).

Kina je imala poteškoća s razvojem predviđenih motora pete generacije, poznatih kao WS-15, za koje se očekuje da će proizvoditi oko 20.000 kilograma potiska svaki. Kao rezultat toga, današnji J-20 leti s ruskim AL-31 koji mogu proizvesti 15.000 kilograma potiska ili s novijim kineskim ekvivalentom WS-10C.

Najveća brzina zrakoplova procijenjena je na dva maha, s borbenim dometom od 2000 kilometara i radnom gornjom visinom od 20.000 metara. Sposoban je nositi četiri projektila srednjeg ili dugog dometa unutar svog primarnog prostora za korisni teret, kao i dva dodatna projektila zrak-zrak kratkog dometa u malim sekundarnim odjelima s obje strane trupa.

J-20 se često uspoređuje s američkim F-22 Raptorom u zračnoj nadmoći, ali tehnički gledano, prvotno je dizajniran za drugačiju ulogu. Dok je Raptor oduvijek trebao dominirati zračnom borbom, J-20 je izvorno trebao letjeti duboko u neprijateljski teritorij kako bi izvodio napade na ciljeve na zemlji, što je više srodno ulozi F-35.

Međutim, Kina je od tada posvetila znatnu energiju i resurse zatvaranju jaza u sposobnostima zračne borbe, ugrađujući nove sustave poput kontrole vektora potiska u najnovije iteracije kako bi ga učinila dinamičnijim borbenim zrakoplovom.

Iako je Sovjetski Savez nestao 1991. godine, Rusija je do kraja tog desetljeća nastavila raditi na usklađivanju kapaciteta zračne borbe koji je SAD razvijao s F-22 Raptorom.

Iako je Suhoj PAK FA na kraju pobijedio, što je dovelo do razvoja aviona Su-57 Felon, Rusija je razmatrala još najmanje dva potencijalna dizajna nevidljivog borbenog aviona, uključujući Su-47 Berkut i Mikojanov prototip MiG 1.44 koji je trebao rezultirati razvojem lovca MiG 1.42.

MiG 1.44 svijetu je predstavljen 1999. godine, ali se počeo razvijati još 80-ih. Do 1994. prototip MiG-a 1.44 ispitivan je na zemlji, ali Mikojanovi financijski problemi u to vrijeme spriječili su sazrijevanje programa. Na kraju će poletjeti u veljači 2000.

Iako nije tako dramatičan kao Su-47, MiG 1.44 se također razlikuje od dizajna tradicionalnih ruskih lovaca postavljanjem krilca ispred stražnjih krila, stvarajući izgled nevjerojatno sličan kineskom Mighty Dragonu. I nemojte ni na trenutak pomisliti da Rusija nije primijetila sličnosti između ta dva zrakoplova.

U listopadu 2016. Kina je službeno predstavila svoj J-20 na aeromitingu u Pekingu, a za nekoliko dana ruski državni mediji već su prozivali Chengdu.

"Kineski avion je vrlo sličan"

Jedna od najčešće citiranih izjava tih dana došla je od zamjenika glavnog urednika ruskog časopisa Arsenal domovine, Dmitrija Drozdenka: "Mislim da je ova mašina bazirana na ruskom MiG-u 1.44. Taj je avion stvoren da se natječe s PAK FA u fazi preliminarnog dizajna, a svoj je prvi let izveo 2000. godine".

"Kineski avion je vrlo sličan. Iako nije službeno objavljeno, J-20 koristi naš motor AL-31F, koji je razvio Salut, a koji su Kinezi kupili za pola milijarde dolara", dodao je Drozdenko.

Druga medijska kuća u vlasništvu Kremlja, TASS, ubrzo je slijedila primjer sa svojim tvrdnjama, koje je napisao Viktor Litovkin: "U Kini su u stanju kopirati najbolje modele vojne opreme, bez sumnje. Oni znaju kako. Ali moramo znati da je kopija uvijek malo gora od originala."

"Usporedba kineskog J-20 s domaćim MiG-om 1.44 je prirodna. Izgled dva zrakoplova je vrlo sličan. Što se tiče unutarnjih postavki, postavljaju se mnoga pitanja. U kojoj su točno mjeri kopirani instrumenti i oprema?" napisao je Litovkin.

Nisu samo Rusi to primijetili

Ali nisu Rusi bili jedini koji su to primijetili. Douglas Barrie, stručnjak za zračno ratovanje na Međunarodnom institutu za strateške studije sa sjedištem u Londonu, također je istaknuo zapanjujuće sličnosti između J-20 i MiG-a 1.44 u to vrijeme.

"Stražnji dio J-20 užasno podsjeća na 1.44, kao i cjelokupni raspored s delta krilcima. Ako je to slučajnost, onda je zapanjujuća. Rusija je možda pružila tehničku podršku, ali ne postoji ništa značajno što bi to dokazalo. Kina se, međutim, oslanjala na Rusiju za većinu svojih obrambenih nabava kroz desetljeće i pol", rekao je Barrie.

Lažna izjava

Mikojan je zanijekao pružanje bilo kakve podrške kineskom razvoju nevidljivog lovca koji datira mnogo prije službenog predstavljanja J-20. Nakon što su se 2010. godine pojavile neke slike novog kineskog lovca, ruska kompanija je krenula u ofenzivu, navodeći u više ruskih medija da "ne isporučuju nikakvu opremu Kini i nikada nisu isporučivali".

Naravno, ta je izjava bila očito lažna. Mikojan je u prošlosti otvoreno prodavao dijelove, komponente i kompletne MiG-ove 21 Kini koja ih koristi kao Chengdu J-7.

Mikojanove financijske poteškoće u kasnim 90-ima, koje su u konačnici dovele do potpune promjene uprave prije nego što je MiG 1.44 predstavljen javnosti 1999. godine, možda su omogućile upravo takav prijenos dizajna. Ako je kompanija imala problema s novcem, Kina bi bila logično mjesto za početak suradnje, pogotovo nakon što je MiG 1.44 preskočen.

Je li to bilo legalno?

U kolovozu 2011. Thomas Grove je za Reuters intervjuirao neimenovani izvor unutar ruske obrambene industrije. Izvor je rekao da je Mikojan doista pomogao u razvoju J-20, iako nije siguran je li to učinjeno legalno.

"Čini se da su Kinezi dobili pristup dokumentima koji se odnose na Mikojanov zrakoplov koji je rusko ministarstvo obrane preskočilo u svom natječaju za izradu nevidljivog lovca", rekao je Grove. Njegovu priču potvrdio je ruski analitičar Adil Mukašev.

"Kina je kupila tehnologiju za dijelove zrakoplova, uključujući i Mikojanov rep", rekao je Grove.

 

Pročitajte više