Ovo je najopasnija hrvatska cesta. Zašto toliko ljudi umire na njoj?

Foto: Nikica Cutuk, Ivica Galovic, ivica Soban/PIXSELL, Index

U sudaru automobila i teretnog vozila na autocesti A3 između Novske i Okučana danas su poginule, kako se neslužbeno doznaje, dvije starije osobe. Nesreća se dogodila u 7:15. Fotografije s mjesta nesreće prikazuju potpuno uništeni osobni automobil, a velika šteta je nastala i na prednjem dijelu kamiona. Ovdje se radi o još jednoj u nizu teških nesreća na ovoj autocesti između Zagreba i Beograda koja je otvorena 1950. godine i tada nazivana "autocestom bratstva i jedinstva".

Kod Slavonskog Broda život izgubilo desetero ljudi, dvije godine prije poginule curice

>>Policija objavila kako je došlo do nesreće busa u Slavoniji u kojoj je 10 poginulih

Najgora prometna nesreća koja se dogodila na ovoj cesti jest ona kod Slavonskog Broda u srpnju 2021. u kojoj je život izgubilo desetero ljudi. Tada je autobus kosovskih registracija koji je putovao iz Frankfurta za Prištinu oko 6:20 sati skrenuo s ceste na travu i prevrnuo se. Poginulo je deset osoba. Ozlijeđeno ih je preko 40, od čega 15 teško.

>>Poginule dvije učenice (14), išle su na more. Vozač kamiona: Otkazale su kočnice

Tragična nesreća koja se dogodila u lipnju 2019. godine sablaznila je javnost. Na odmorištu autoceste A3, nedaleko od Novske, poginule su dvije djevojčice.

U naletu kamiona koji se zabio u skupinu ljudi koji su odmarali na odmorištu autoceste poginule su učenice Osnovne škole Dalj koje su putovale na mali maturalac u Sveti Filip i Jakov, a nastradale su i dvije djevojke stare 25 i 26 godina koje su putovale automobilom, a koji je oštećen u naletu kamiona.

Poginuli Toše Proeski i Dolores Lambaša

Na ovoj autocesti poginuo je 2007. godine makedonski pjevač Toše Proeski. On je stradao kod Nove Gradiške u 26. godini. Pjevač se s dvoje ljudi vozio u terencu koji se zbog nepridržavanja razmaka sudario s kamionom talijanskih registracija te se zabio u središnju zaštitnu ogradu autoceste i završio u jarku.

Šest godina kasnije, 2013. godine, na autocesti A3 život je izgubila glumica Dolores Lambaša. Glumica se s kolegom Stojanom Matavuljem vraćala iz Beograda. Matavulj, koji je upravljao Nissanom, udario je u stražnji dio VW Pola. Od siline udarca Dolores Lambaša je ispala iz automobila te je s teškim ozljedama prevezena u bolnicu.

Godinu dana nakon, 2014., nešto dalje od mjesta gdje je život izgubila Dolores Lambaša, prometnu nesreću imao je glumac Emir Hadžihafizbegović. U toj nesreći je smrtno stradala Ankica Kuduz (63).

Najprometnija autocesta u Hrvatskoj

Pitali smo Ministarstvo unutarnjih poslova koliko je prometnih nesreća na ovoj autocesti bilo prošle i ove godine. Do zaključenja teksta nismo dobili odgovor. Ono što možemo reći jest da se radi o najprometnijoj autocesti u Hrvatskoj. Prošle godine njome je prošlo 21.917.586 vozila, što je 32.45 posto ukupnog prometa vozila na hrvatskim autocestama.

I krajem siječnja smo pisali kako se na ovoj cesti sudarilo pet vozila, a pri čemu su četiri osobe ozlijeđene. Krajem listopada jedna je osoba poginula, dok je jedna ozlijeđena prilikom slijetanja osobnog automobila s ove autoceste. Nesreća u kojoj je jedna osoba poginula dogodila se i u srpnju prošle godine.

Strašna nesreća dogodila se i u studenom 2022. godine. Tada je poginula 73-godišnja žena, putnica u Volkswagenu. Do nesreće je došlo tako što je autobus naletio na VW te ga odgurao pod kamion. Samo nekoliko mjeseci kasnije također je zabilježena prometna nesreća u kojoj je jedna osoba smrtno stradala.

>>Turkinja spavala na odmorištu na A3, pregazio je kamion. "Mislio sam da je vreća"

Podsjetimo i na slučaj bizarne nesreće u kojoj je kamion pregazio 47-godišnju državljanku Turske koja je ležala na kolniku na odmorištu kod benzinske pumpe. Vozač je izjavio da je mislio kako se radi o vreći.

Husinec za Index: Cesta je ravna, ljudi se opuste

Prometni stručnjak i sudski vještak Goran Husinec jasno naglašava da tu nema ništa nadnaravno.

"Ta cesta povezuje istočnu i zapadnu Europu, jako je ravna, nema zavoja, te ljudi koji dolaze iz dalekih destinacija, bilo da krenu iz istočne ili zapadne Europe, tu dolaze umorni. Cesta je nizinska, ima dosta magle i vlage, što dovodi do slabe vidljivosti i skliskog kolnika.

Kad je cesta tako ravna, ljudi se opuste, voze na tempomatima, pogotovo je to opasno ako su u pitanju neki rani jutarnji sati ili kasni noćni sati, tada vrlo lako dolazi do kratkog pada koncentracije, odnosno kako to u žargonu kažemo, laganog sna i nesreća je neizbježna u kombinaciji s velikom brzinom kojom se tamo automobili kreću", objasnio je.

"Nema tu ništa nadnaravno"

"Legende govore da je ta cesta ukleta, imamo tu razne teorije oko nadnaravnih moći koje se tamo pojavljuju. To je zato što se dosta nesreća grupira na nekoliko kritičnih crnih točaka. Ali to je samo stvar slučajnosti, velikih brojeva. Nema tu ništa nadnaravno, jednostavno ljudski faktor je taj koji napravi malu grešku i posljedice znaju biti jako velike", objasnio je.

Pitamo ga oko moguće prevencije.

"Nažalost, ne mogu se nesreće tamo nikako prevenirati, osim na način da se ljudi više odmaraju i da ne kreću umorni. To jest, bilo bi dobro da se na dionici između Zagreba i Bajakova sagrade barem dva motela i luksuzna parkirališta za teretna vozila gdje bi vozači mogli spavati, otuširati se, pojesti...

Tako bi bili svježi u vožnji. A svim amaterima bih savjetovao da ne voze noću ako baš ne moraju. Pogotovo ne zimi kad je slabija vidljivost", objasnio je za Index Husinec.

Više je opasnih točaka u cestovnoj mreži

Priroda ove ceste tematizirala se i nakon strašne nesreće autobusa koju smo spominjali. Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a, gostujući u Dnevniku Nove TV, tada je rekao kako je "cesta na ravnici, svi znamo da je autocesta monotona, i onda vozači znaju zaspati".

>>Zašto su na A3 tolike teške nesreće? Evo što kažu šef prometne policije i stručnjak

Predstojnik Zavoda za cestovni promet Rajko Horvat za RTL Danas govorio je o istoj temi. Odgovorio je na pitanje zašto baš tu godinama zbrajaju poginule u najtežim nesrećama i može li se nešto učiniti da se to promijeni.

"Kada bismo analizirali cjelokupnu cestovnu mrežu, mogli bismo naći par takvih točaka. Ovakva tragedija dogodila se nažalost na tom dijelu ceste na kojoj je već stradao veći broj sudionika prometa, ali cjelokupna cestovna mreža u RH mora se promatrati s osnove opasnih mjesta.

Iako, autoceste su jedan od najsigurnijih prometnih objekata, a nažalost nemamo sustav nadzora od strane MUP-a, sustav nadzora i od Ministarstva prometa... Pa čak i HAC bi trebao odraditi da se prateći uslužni objekti opreme svim onim što treba ovakvoj vrsti prometa", zaključio je Horvat.

Pročitajte više