Novi dizelski motor za Saab 9-3
KAKO bi se što bolje nosio sa konkurencijom u zahtjevnom premium segmentu Saabov model 9-3 dobiva dizelski motor moderne konstrukcije koji će biti dostupan u dva nivoa snage.
Opće je poznato da su dizelske izvedbe na europskom tržištu sve popularnije i to bez obzira radi li se o malim gradskim automobilima ili prestižnim sportskim limuzinama srednje klase kao što je model 9-3. Godinama zapostavljen dizelski segment Saab konačno obnavlja uz pomoć ostalih članova GM-a i odjednom predstavlja dvije nove motorne izvedbe. 1.9 TiD motor raspolaže najmodernijom tehnologijom, a u obje izvedbe udovoljava Euro 4 standardu o kakvoći ispušnih plinova koji na snagu stupa 1. siječnja 2006. godine.
1.9-litreni common-rail dizelaš s direktnim višestupanjskim ubrizgavanjem je dostupan u izvedbi od 120 i 150 KS. Oba motora isporučuju se s 6-stupanjskim ručnim mjenjačem što doprinosi vrlo povoljnoj vanjskoj karakteristici.
Primjera radi, više od 90 % maksimalnog okretnog momenta dostupno je u rasponu od 1.750 do 3.250 o/min, što čini vožnju iznimno ugodnom. Također, novost u ponudi je 6-stupanjski automatski mjenjač (Aisin AW) dostupan za snažniju izvedbu, što je prvi slučaj u ovoj automobilskoj klasi.
Kao što smo već rekli snažnija izvedba raspolaže s 150 KS što ju čini dostojnim nasljednikom dosadašnje 2.2 TiD dizelske izvedbe. U usporedbi s njime, novi 16-ventilac razvija 20 % veću snagu i 12.5 % više okretnog momenta (315 Nm).
Istovremeno je smanjena potrošnja goriva, a time i količina ugljičnog-dioksida u ispušnim plinovima.
Slabija izvedba (120 KS, 280 Nm) opremljena 8-ventilskom tehnologijom je namijenjena vozačima kojima je potrošnja goriva na prvom mjestu. Tek 5.8 l/100 km prosječne potrošnje je oko 12 % manje od dosadašnje 2.2 TiD izvedbe, dok je količina CO2 reducirana za 11 %.
Obje izvedbe se temelje na jednakom četiri-cilindarskom motoru na čijem razvoju je radio najveći dizelski majstor u GM grupi, talijanski Fiat. Motor je opremljen elektronski nadziranim EGR ventilom za kontroliranu recirkulaciju ispušnih plinova.
Common-rail tehnologija dopušta tlak ubrizgavanja goriva do 1.600 bara, dok se ubrizgavanje može odvijati u dva do pet stupnjeva u jednom ciklusu čime su energetski gubici pri izgaranju goriva svedeni na minimum. Smanjena potrošnja goriva i čišći ispuh su tek neke od prednosti motora.
Naime, motor se ističe rafiniranim radom i minimalnim vibracijama, pa je karakteristikama vrlo blizak benzinskoj koncepciji. Za to je zaslužna, između ostalog, i Boschova elektronika koja neprekidno podešava broj, učestalost i veličinu ubrizgavanja goriva, i to u ovisnosti o tri parametara: broju okretaja motora, pritisku pedale gasa i temperaturi motora. Da je riječ o vrlo preciznoj tehnologiji, dovoljno govori podatak da je minimalni raspon između taktova ubrizgavanja 150 milisekundi, te da je u jednom taktu moguće ubrizgati minimalno jedan kubični milimetar goriva.
U skladu sa Saabovom filozofijom, motor je opremljen Garett turbinom nazivnog tlaka 1.35 bara. Optimalan odziv ostvaren je korištenjem zakretnih krila turbine čime je anuliran efekt turbo-rupe pri manjem broju okretaja motora.
Niskoj potrošnji goriva doprinosi ugradnja elektro-hidrauličkog servo uređaja, dok je optimalan komfor ostvaren preradom prednjeg ovjesa.
Servisni interval nove generacije Saabovog dizelaša je 25.000 kilometara, a model će se u prodaji diljem Europe pojaviti u rujnu ove godine.
Miljenko Nikolić
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati