Opel Astra - najmodernija tehnologija ovjesa u klasi

Opel Astra - najmodernija tehnologija ovjesa u klasi

NOVA Opel Astra donosi mnoštvo novosti na scenu i predstavlja se kao najozbiljniji kandidat za predvodnika klase. Ispod sportski nastrojenog odijela krije se prilagodljiv sustav podvozja  opremljen sustavima dosada rezerviranim za luksuzne i sportske automobile.

Astra u svojem trećem izdanju postavlja standarde u klasi, barem kad je u pitanju ovjes. Naime, Opelov kompakt je prvi model u segmentu koji nudi nadzirani sustav podvozja. Uz neizostavni ABS, mrežu nadzora čini ESPPlus, te CDC (Continuous Damping Control) kontinuirani nadzor amortizera, koji je osnovni dio IDSPlus (Interactive Driving System) sustava.

Posebno interesantno je što će vozači nove Astre imati na raspolaganju opciju sportskog moda, koji se aktivira pritiskom na prekidač.  Na taj se način odabire podešenost ovjesa za sportsku vožnju, prilagođava se odziv volana i papučice gasa, a s automatskim i Easytronic mjenjačem, mijenjaju se parametri stupnjeva prijenosa.

Brojna unapređenja prednjeg ovjesa

Ciljevi razvoja IDS ovjesa na novoj Astri su bili maksimalna agilnost i visoka razina sigurnosti.  Ovjes prednjih kotača McPherson koncepcije je dorađen, a poprečne vodilice su vezane za prednji hidrooblikovani podokvir. Konstrukcija nosača amortizera je također nova čime je smanjena buka i vibracije. Krutost opruga je prilagođena različitim opterećenjima što je rezultiralo konstantnom vlastitom frekvencijom prednje osovine. Naime, kako se u Astru ugrađuje široka paleta motora, opterećenje prednje osovine oscilira do 200 kg.

Opel na novom modelu nudi dvije duljine letve volana. Kod modela sa sportskim podvozjem (15 mm niže) upravljač je direktniji, prijenosno odnos je smanjen s 15:1 na 14 :1.

EHPS sustav (Elektro hidraulički pojačivač upravljanja)  štedi gorivo te je nadziran. Promjenom brzine vozila mijenja se brzina zakretanja volana, tj. pomoć pri zakretanju.

Posebnosti stražnjeg ovjesa

Straga nova Astra ima posebno prilagođenu torzionu osovinu s dvostrukom stjenkom u obliku slova U. Konstrukcija objedinjuje prednosti torzione osovine (minimalni gabariti) s malom masom i visokom krutošću. 

Posebnost konstrukcije je “magnetic-arc” proces zavarivanja kojim je izvršeno spajanje osovine i uzdužnog nosača. Tehnologija omogućava različite debljine stjenke torzione osovine i različite kutove poprečnog presjeka torzione osovine što daje bolju upravljivost i efekt samostabilizacije.

Proširenjem traga kotača za 32 mm i izdašnim međuosovinskim razmakom od 2.614 mm  dobiven je  veći prostor u unutrašnjosti. Kompaktne dimenzije konstrukcije omogućile su niže smještanje rezervoara goriva, što je rezultiralo nižom sjedećom pozicijom straga.

Princip rada IDSPlus sustava podvozja

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prilagodljivi sustav ovjesa nudi se kao opcija, a uključuje elektronski kontinuirani nadzor amortizera (CDC) i integriranu mrežu nadzora nad podvozjem (ICC). Osnovu komunikacijske mreže između kontrolnih jedinica čini elektronička arhitektura s tri CANBUS (Controler Area Network) sustava, gdje se brzi prijenos podataka (500 kbita u sekundi) koristi za izrazito osjetljiv nadzor motora i podvozja.

CDC-sustav u novoj Astri čini četiri hidraulička amortizera kojima se upravlja preko magnetskih ventila, a kontinuirano se prilagođavaju stanju kotača, podlozi i stilu vožnje. Cilj je održati automobil stabilnim neprekidno smanjujući naginjanje, poniranje ili vertikalno kretanje. Zajedno sa senzorom za  bočno ubrzanje i dodatnim podacima iz CANBUS-a, tri senzora u karoseriji i dva senzora za ubrzanje u kotačima šalju sve informacije potrebne za odabir najboljeg mogućeg prigušenja.

Koristeći matricu, kalkulira se potrebna sila prigušenja za svaki kotač te se šalju odgovarajući elektronički signali u četiri magnetska ventila koji nadziru protok ulja i prigušne karakteristike svakog amortizera. Trajanje cjelokupnog procesa mjeri se u milisekundama.

Pri ulasku u zavoj pri većim brzinama, ESPPlus povećava stabilnost u dva koraka. Prvo, kada se automobil približi ESP limitu, sustav prilagođava silu prigušenja na svakom kotaču. Ukoliko je potrebno, u drugom koraku će ESP primjeniti silu kočenja na jedan ili više kotača kako bi vratio automobil pod nadzor.

Tu su još i dodatne funkcije:

• Understeer Control Logic (UCL): ukoliko dođe do podupravljivosti, brzina vozila se prvo smanjuje zatvaranjem zaklopke usisa motora (smanjuje snagu motora) i nakon toga kočenjem oba prednja kotača. Kad je postignuta kontrola ESP sustava, sila kočenja na vanjskim prednjem kotaču se smanjuje i paralelno se povećava na unutarnjem stražnjem kotaču sve dok automobil ne počne slijediti željeni pravac kretanja.

• Hill-Start Assistant (HSA): ovaj sustav omogućava udoban početak vožnje na usponima. Nakon otpuštanja papučice kočnice, pritisak u sustavu se zadržava 1.5 sekundu, dajući tako vozaču dovoljno vremena da odabere stupanj prijenosa i pritisne papučicu gasa. Čim se automobil pokrenuo prema naprijed, otpušta se pritisak kočnice.

• Trailer Stability Program (TSP): pri vučenju prikolice ovaj sustav nadzire uzdužne oscilacije vozila i prikolice. Ukoliko se prijeđe granična vrijednost oscilacija sustava vozilo/prikolica, brzina kretanja automobila s prikolicom se smanjuje zatvaranjem zaklopke usisa motora i kočenjem kotača sve dok se automobil i prikolica ne ustabile. 

• Deflation Detection System (DDS): uz pomoć signala koje šalju senzori brzine na kotačima, upozoravajuća lampica govori vozaču ukoliko je pao pritisak zraka u pneumaticima. Upozoravajući signal se uključuje ukoliko je tlak 30 % manji nego u ostalim kotačima.


Kliknite na sliku kako biste vidjeli veću

Miljenko Nikolić

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara