Hrvatska kao Bangladeš: Ne smijemo uspostaviti zračnu liniju sa SAD-om jer Vlada ne može platiti stručnjake
AMERIČKE zračne vlasti, odnosno Federal Aviation Administration (FAA), danas su na svojim internetskim stranicama objavile kako Hrvatska ne udovoljava svjetskim sigurnosnim standardima Međunarodne organizacije civilnog zrakoplovstva (ICAO).
Nadzor je proveden u siječnju ove godine, nakon što je Croatia Airlines 2007. godine potpisao ugovor s američkim United Airlinesom o zajedničkom "code shareu" što bi omogućivalo da putnici iz Hrvatske u SAD lete preko sedam europskih gradova sa samo jednim zaustavljanjem te bi te dvije kompanije zajedno nastupile na američkom tržištu.
Hrvatski zrakoplovi ne smiju uspostaviti izravnu zračnu liniju sa SAD-om
Hrvatska je tako svrstana u kategoriju 2 koja znači da se naše civilno zrakoplovstvo ne poklapa s međunarodnim sigurnosnim standardima ICAO-a te da naši zrakoplovi ne smiju uspostaviti izravnu zračnu liniju sa SAD-om niti sletjeti u tu zemlju. Kategorija znači da ili nemamo odgovarajuće zakone i propise potrebne za prekooceanske letove po međunarodnim standardima ili da nam je osoblje civilnog zrakoplovstva deficitarno u nekom od područja poput tehničke stručnosti, izobrazbe osoblja, čuvanju podataka i procedurama inspekcije.
Ova ocjena znači i da Uprava zračnog prometa trenutačno ne licencira i ne nadgleda zrakoplovne kompanije u Hrvatskoj prema međunarodnim standardima.
Dobivši ocjenu 2 svrstani smo u kategoriju država poput: Obale Bjelokosti, Gambije, Zimbabvea, Swazilanda, Gvajane i Bangladeša. No, u Ministarstvu prometa se tješe činjenicom da su i Bugarska i Rumunjska kada su kategorizirane dobile ocjenu 2, a sada su ipak članice Europske unije. Glasnogovornica Ministarstva prometa Halužan za Index je istaknula da smo mi sami tražili kategorizaciju te da ne bi ni dobivali ocjenu da nismo sami tražili.
Hrvatska nedovoljno stručno i kvalitetno nadzire i licencira vlastite zrakoplovne kompanije
Problem je već od prije poznat, a radi se o nedostatku u strukturi i organizaciji tijela nadležnih za nadzor sigurnosti civilnog zrakoplovstva. Ocjena 2 od strane FAA govori da hrvatske zračne vlasti nedovoljno stručno i kvalitetno nadziru i licenciraju vlastite zrakoplovne kompanije, zrakoplove i zaposlenike u zračnom prometu, što ukazuje na to da su mogući propusti u primjeni tehničkih i sigurnosnih mjera i međunarodnih standarda zračnog prometa.
"Ova ocjena ne znači da nije sigurno letjeti hrvatskim zrakoplovima, tako nam je danas priopćilo i američko veleposlanstvo, nego da jednostavno ne udovoljavamo svim propisima koji su potrebni za pokretanje zračne linije sa SAD-om. Problem će se riješiti formiranjem Agencije za civilno zrakoplovstvo, jer trenutno nemamo mogućnosti zaposliti dovoljan broj stručnih ljudi u nadzoru civilnog zrakoplovstva jer se sad nalazi u sklopu Ministarstva, a državnim plaćama ne može privući potrebne ljude", rekla je Halužan.
Vlada niti nakon godinu i pol nije formirala Agenciju za civilno zrakoplovstvo
U tom pogledu je Vlada totalno zakazala, jer je ministar Božidar Kalmeta još 29. ožujka 2007. na sjednici Vlade najavio osnivanje Agencije za civilni nadzor zrakoplovstva. Zatim je Vlada u saborsku proceduru uputila izmjene i dopune Zakona o zračnom prometu, što je usvojeno 25. travnja 2007. i nakon toga se stalo s njegovom primjenom, tako da gotovo godinu i pol od njegovog donošenja još nemamo Agenciju pa smo zato dobili ovakvu ocjenu FAA kakvu smo dobili.
Agencija za civilno zrakoplovstvo će se financirati od naknada u zračnim lukama i od preleta te se očekuje da će tako ostvariti potreban budžet za zapošljavanje dovoljnog broja traženih stručnjaka. Halužan je kazala kako je sigurno i da ćemo i dalje morati usklađivati našu zakonsku regulativu vezanu za civilno zrakoplovstvo.
D.M.
Foto: I.K.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati