Često putujete avionom? Vjerojatno niste ni znali da imate ova prava
Foto: 123rf
KOLIKO god voljeli kukati o nabujaloj EU birokraciji i suludim pravilima koja se donose u briselskim kancelarijama (svi znamo priču o savršenim mjerama krastavaca i rajčica), Europska unija je donijela i neke propise koji ljudima mogu zapravo olakšati život.
Postoji cijela lista prava koja imaju putnici u zračnom prometu, a možete je vidjeti na stranici o pravima putnika portala europa.eu. Temeljno pravilo kaže da vam se pri kupnji karte ne smije naplatiti veća cijena zbog nacionalne pripadnosti ili mjesta gdje kupujete kartu.
Povrat novca ili zamjenski prijevoz
Ako vam je uskraćeno ukrcavanje, ako je vaš let otkazan ili je odobreno previše rezervacija, imate pravo na prijevoz do konačnog odredišta odgovarajućim zamjenskim sredstvom ili povrat novca za kartu i, u nekim slučajevima, besplatan povratak do mjesta polaska.
Pravo na povrat novca imate i ako vaš let kasni 5 sati ili više, no ako prihvatite povrat, zrakoplovna kompanija više nema obvezu omogućiti vam nastavak putovanja ili pružiti pomoć.
Vaša zrakoplovna kompanija mora vas obavijestiti o vašim pravima i o razlogu zbog kojega vam je uskraćeno ukrcavanje ili je došlo do otkazivanja ili velikog kašnjenja dužeg od 2 sata, odnosno, u slučaju letova dužih od 3.500 km, i do 4 sata.
Ovisno o duljini leta i trajanju kašnjenja, možete imati pravo i na manji ili veći obrok, mogućnost komuniciranja (primjerice besplatan telefonski poziv) te po potrebi i noćenje.
Pravila o povratu novca ili zamjenskom prijevozu primjenjuju se ako putujete iz bilo koje zračne luke u EU-u, ili dolazite u EU s prijevoznikom iz EU-a ili prijevoznikom iz Islanda, Norveške ili Švicarske.
Pravo na novčanu naknadu
Ako vam je uskraćeno ukrcavanje, ako je vaš let otkazan ili kasni do konačnog odredišta navedenog na vašoj karti s više od 3 sata, možda imate pravo na financijsku odštetu u iznosu od 250 do 600 eura. Visina odštete ovisi o dužini leta.
Ako putujete unutar EU, za put od 1 500 km ili manje možete dobiti 250 eura, a za više od 1 500 km 400 eura.
Ako polazite iz zračne luke unutar EU-a, a putujete u zračnu luku izvan EU-a, možete dobiti 250 eura za put do 1500 km, 400 eura za put dužine 1.500 - 3.500 km, i 600 eura za destinacije dalje od 3.500 km.
Imajte na umu da se odšteta može smanjiti za 50 % ako vam je prijevoznik ponudio zamjenski let sa sličnim redom letenja.
U slučaju otkazanih letova nemate pravo na odštetu ako je do otkazivanja došlo zbog izvanrednih okolnosti, poput zbog lošeg vremena; ako ste o tome obaviješteni 2 tjedna prije zakazanog datuma leta, ili ako vam je ponuđen drugi let za istu relaciju s redom letenja sličnim onom izvornom.
Ako je vaš let otkazan zbog izvanrednih okolnosti možda nemate pravo na odštetu, no prijevoznik vam i dalje mora osigurati povrat novca za kartu, i to puni iznos ili samo za neiskorišteni dio; zamjenski način prijevoza do konačnog odredišta prvom sljedećom prilikom; ili novu rezervaciju za kasniji datum po vašem izboru (ovisno o broju slobodnih mjesta).
Čak i u izvanrednim okolnostima, zrakoplovne kompanije moraju vam osigurati pomoć ako vam je potrebna dok čekate zamjenski prijevoz.
Kako dobiti povrat ili naknadu
Svojoj zrakoplovnoj kompaniji pošaljite popunjeni obrazac za pritužbe na prava putnika u zračnom prometu EU-a, koji ćete pronaći na stranici o pravima putnika u zračnom prometu EU.
Ako vam zrakoplovna kompanije ne odgovori ili niste zadovoljni odgovorom, možete se žaliti nacionalnom provedbenom tijelu u zemlji EU-a u kojoj je nastao problem.
Ako je problem nastao u polaznoj zračnoj luci izvan EU-a, a riječ je o zrakoplovnoj kompaniji iz EU-a, pritužbu možete poslati mjerodavnom nacionalnom provedbenom tijelu u zemlji EU-a u koju ste putovali.
Izgubljena ili oštećena prijavljena prtljaga
Ako je prtljaga koju ste predali za prijevoz u tovarnom dijelu zrakoplova izgubljena, oštećena ili kasni, možda imate pravo na naknadu zrakoplovne kompanije do iznosa od otprilike 1 220 EUR. Naknadu sigurno nećete dobiti ako je šteta uzrokovana postojećim nedostatkom na samoj prtljazi.
Ako je prijevoznik odgovoran za nastalu štetu na ručnoj prtljazi i osobnim stvarima koje ste unijeli u zrakolov, dužan je platiti odštetu.
Pritužbu morate podnijeti u roku od 7 dana od primitka prtljage, ili 21 dan ako je prtljaga dostavljena sa zakašnjenjem). Ako želite poduzeti druge pravne mjere, morate to učiniti u roku od 2 godine od primitka prtljage.
Uključuje li vaša prtljaga skupe predmete, možda postoji mogućnost da uz dodatni trošak ugovorite iznos naknade veći od 1.220 eura. Za to je potrebno zrakoplovnoj kompaniji podnijeti posebnu izjavu, najkasnije pri prijavi i predaji prtljage.
Rezervacije putem interneta
Pri rezervaciji leta putem interneta, ukupna cijena karte, uključujući sve obvezne elemente poput poreza i pristojbi, mora biti vidljiva od samog početka, tako da možete usporediti cijene različitih zrakoplovnih kompanija i donijeti informiranu odluku.
Uz konačnu cijenu moraju biti prikazane i sljedeće informacije: cijena leta, porezi, pristojbe u zračnim lukama, ostale naknade te dodatne naknade ili pristojbe (primjerice za sigurnost ili gorivo).
Sve dodatne usluge moraju biti jasno prikazane i ne smiju se zaračunati bez osobnog pristanka putnika.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati