Osam stvari koje možete svaki dan raditi kako biste povećali šanse za dug život

Osam stvari koje možete svaki dan raditi kako biste povećali šanse za dug život
Foto: 123RF

NITKO nije otkrio tajnu vječnog života, ali znanstvenici su dosad otkrili mnoge jasne, znanstveno potkrijepljene načine koji mogu povećati vaše šanse da doživite sretnu i zdravu starost, piše Business Insider.

Ovo je osam navika koje vam, kako tvrdi znanost, mogu pomoći da živite dulje i kvalitetnije.

Krećite se

Redovita tjelovježba pomaže u održavanju zdravlja srca, a ljudi koji redovito trče, hodaju i općenito se kreću, imaju niži krvni tlak, čak i ako takav oblik fizičke aktivnosti počnu prakticirati u srednjim godinama života.

Jedna studija iz 2018. godine provedena u Teksasu koja je obuhvatila 58 muškaraca i žena u dobi između 48 i 58 godina, utvrdila je da su dvije godine redovitog vježbanja pet dana tjedno rezultirale time da su ljudi postali više fit, imali zdravije srce i smanjili rizik od zatajenja srca.

Ostanak u formi može pomoći u poboljšavanju rada mozga. Osim što drži srce u formi, mnoge studije sugeriraju da je redovito kretanje sjajan način da očuvamo moždane funkcije i pomognemo spriječiti kognitivne poremećaje.

Podizanje utega

Osim što ćete izgraditi mišiće, čini se da bi dizanje utega moglo utjecati i na to koliko ćete živjeti. 

Naime, 2015. godine sveobuhvatna analiza 23 znanstvene studije pokazala je da ljudi koji rade na izgradnji svojih mišića imaju manje šanse da će umrijeti od nekih zdravstvenih problema. U istraživanju su sudjelovali mnogi pacijenti, od oboljelih od raka do osoba sa srčanim bolestima. No bez obzira na druge čimbenike poput toga koliko su imali kilograma i jesu li u formi, koliko alkohola piju, puše li i koliko imaju godina, dobiveni rezultati su vrijedili za sve.

"Nikad nisi prestar da nešto učiniš", rekao je tada Bryant Johnson, osobni trener 86-godišnje sutkinje Vrhovnog suda Ruth Bader Ginsburg.

Jedite svježu hranu koja sadrži fitotvari

Tanjur pun šarenog voća i povrća ne izgleda samo lijepo - sve te boje dolaze iz fitokemikalija bogatih hranjivim tvarima koje smanjuju upalne procese u tijelu i sprječavaju brojne bolesti. Povrće i druge namirnice bogate vlaknima, poput cjelovitih žitarica i orašastih plodova, također pomažu ljudima da dulje ostanu siti.

Osim toga, konzumiranje sirove hrane, voća, povrća i žitarica može rezultirati smanjenim unosom brze i prerađene hrane koja se povezuje s većim rizikom od tumora, pa čak i smrti, ali i manjom konzumacijom životinjskih proteina koji su povezani s većim rizikom od kardiovaskularnih bolesti.

Mediteranska prehrana

Mnoge studije su pokazale da je mediteranska prehrana, koja je tradicionalno bogata ribom, maslinovim uljem, voćem, orašastim plodovima i povrćem, idealna za cjelokupno zdravlje. Ona potiče ljude da jedu puno lisnatog povrća i svježeg voća kao što je bobičasto voće, a studije sugeriraju da su upravo neke od tih namirnica najbolji odabir za očuvanje zdravlja mozga.

Jedno istraživanje iz 2015. godine koje je obuhvatilo 900 ljudi, ukazalo je na to da ljudi koji prakticiraju mediteransku prehranu mogu drastično smanjiti stopu kognitivnog opadanja. Također, u SAD-u je u tijeku još jedno dugoročno proučavanje utjecaja mediteranske prehrane na ljude koje uključuje 600 odraslih osoba starijih od 65 godina, a neki od prvih rezultata očekuju se do 2021. godine.

Uživajte u rješavanju problema

"Iako nitko ne zna zašto točno neki ljudi dožive duboku starost, vjerujemo da je jedan od zajedničkih čimbenika to što su svakodnevno angažirani u zahtjevnim mentalnim vježbama", nedavno je za Guardian objasnila profesorica psihologije Lisa Feldman Barrett.

Drugim riječima, da bi zadržali vitalnost mozga, ljudi ga trebaju svakodnevno "vježbati" i stavljati izazove pred njega.

Uživajte u životu

Britanska studija koja je tijekom nekoliko godina pratila više od 9300 ljudi starijih od 50 godina, utvrdila je da ljudi koji se uglavnom slažu s tvrdnjama poput "uživam u stvarima koje radim", "imam puno energije" i "sretan sam kada se osvrnem na svoj život", imaju "manju vjerojatnost od preranog umiranja nasuprot ljudima koji su te izjave smatrali neistinitima i koji nisu zadovoljni svojim životima".

Družite se s ljudima u čijem društvu uživate i neka vam oni budu prioritet

Jedna 80-godišnja studija koja je obuhvatila više od 250 muškaraca, a započela je tijekom Velike depresije, i to na Harvardu, ukazuje na to da su bliski odnosi važniji za dugotrajnu sreću od bogatstva, inteligencije ili genetike.

"Kvalitetni odnosi ne štite samo naše tijelo već i mozak", izjavio je voditelj istraživanja Robert Waldinger u razgovoru s TED-om.

Do sličnih rezultata su došla i druga istraživanja koja su proučavala međuljudske odnose i njihov utjecaj na zdravlje.

Kvalitetan san

Nedostatak kvalitetnog sna povezan je s većim rizikom od različitih bolesti, prekomjernom tjelesnom težinom, moždanim udarom, pa čak i Alzheimerovom bolešću, piše Business Insider.
 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara