BMW - 75 godina inovacija (1)
IAKO je počeo proizvodnjom zrakoplovnih motora i motocikala, bavarski je proizvođač danas najcjenjeniji po svojim automobilima, od kojih se prvi pojavio na cesti prije tri četvrtine stoljeća. Njime je započela priča o tvrtci koja je uspjela proizvesti neke od najslavnijih automobila svih vremena, poput slavnog modela 507, po mnogima najljepšeg auta ikad
Prepoznatljivi plavo-bijeli BMW znak prvi se puta spominje još 12. svibnja 1894. kad je nastala prva skica, koja je revidirana i patentom zaštićena 31. ožujka 1913. godine. Znak je simbol mobilnosti marke BMW, a plavo-bijelo polje simbolizira avionsku elisu u pokretu.
Avionski motori bili su prvi proizvod marke BMW koji su producirali između 1916 i 1965. kada je proizvodnja prekinuta. Crni krug oko elise simbol je kotača, kao i proizvodnje motocikala i automobila. Jednu od ključnih uloga u proizvodnji posljednjih ima Wartburg, koji je još 1896. u Eisenachu krenuo s proizvodnjom automobila po licenci Decauville.
Model Dixi 3/15, 1929.g. -Automobil s kojim je sve počelo
BMW postaje vlasnik Dixi tvornice u Eisenachu 16. studenog 1928. Ova je tvornica postala poznata zahvaljujući licencnoj proizvodnji uspješnog Austin Sevena, a kojeg su izrađivali u različitim karoserijskim verzijama sa zajedničkim Dixi imenom.
Preuzimanjem tvornice BMW je dobio gotov komercijalni proizvod na koji su prvi puta stavili svoj plavo bijeli znak. Prvi pravi BMW Dixi 3/15 sa proizvodnih traka u Berlinu sišao je 22. ožujka 1929. a sa njim kreće i priča o uspjehu automobila BMW. Zahvaljujući činjenici da je bio samo trećinu skuplji od motocikla s prikolicom, mali automobil ubrzo je zadobio mnogo poklonika.
Uspjeh u jeku krize
BMW je postao automobilski trend što je pokazala i prodaja 2009 automobila u jeku pada burze u New Yorku, u kojoj je tvrtka uspjela postići rekordnu bilancu isplativši svojim dioničarima i dividendu od sedam posto. Već 1930. mali automobil iz Eisenacha BMW dovodi na četvrto mjesto po prodaji automobila u Njemačkoj, a tijekom idućih godina proizvodnja automobila povećava se za 220 posto!
U sjeni uspjeha ležala je činjenica da je BMW morao još uvijek za svaki proizvedeni automobil Austinu otplaćivati licencna prava. Konačno je došlo vrijeme za prvi pravi vlastiti proizvod.
Model 3/20, 1932.g-Prvi "pravi" BMW
Direktor Popp 1. travnja 1932. javnosti predstavlja prvi pravi BMW model 3/20. Razvoj je trajao samo pet mjeseci, s time da je tada bilo moguće i sljedeće - motori su se proizvodili u Münchenu, šasije u Eisenachu, a karoserije Sindelfingenu.
Neobično je jedino što je ovo posljednje izrađivao nitko drugi doli Mercedes Benz!
Mali BMW 3/20 pokretao je četverocilindrični agregat sa 782 ccm i 20 KS, a cijenom je bio dva i pol puta povoljniji od najjeftinijeg proizvoda iz Stuttgarta. Osoba koja je zaslužna za nastanak Bube, Adolf Hitler, zaslužan je i za preokret BMW-ove koncepcije i prelazak na filozofiju koja i danas glasi: "Klasa umjesto masa!".
Naime, Hitler je želio proizvodnju masovnog transportnog sredstva čija cijena nije smjela biti viša od 1000 tadašnjih RM, a to je bila VW Buba. U tom projektu BMW nije mogao konkurirati svojim modelom 3/20 koji je bio prevelik i preskup za mase, te se orijentira na kvalitetne proizvode viših klasa koji će svojom ekskluzivnom cijenom privlačiti i isto takav krug kupaca.
Prvi "bubrezi"
Model 303, 1933.g.-Automobil s kojim počinje filozofija: "Klasa umjesto masa!"
Tako 1933. nastaje BMW 303, praotac duge i uspješne tradicije proizvodnje modela sa šestcilindarskim agregatima. Novi šestcilindarski motor početnog obujma 1.2 litre davao je 30 KS dovoljnih za 90 km/h, a na njemu po prvi puta susrećemo masku hladnjaka u obliku karakterističnih BMW "bubrega".
Iza 303 nastaju modeli 309, 315 i 319. Ovaj niz zasluga je troje uspješnih ljudi-trgovca, planera i managera Franza-Josefa Poppa, konstruktora Fritza Fiedlera i specijalista za motore Rudolfa Schleichera.
Već 15. veljače 1936. na salonu automobila u Berlinu BMW donosi novo iznenađenje, te predstavlja model 326, koji, osim što počinje njegovati sportski stil, donosi povećanu prodaju zato što su konstruktori shvatili da se aerodinamika može inkorporirati u dizajn automobila.
Ovim automobilom BMW je započeo proizvodnju vozila s potpuno čeličnom karoserijom po licenci Ambi-Bud, a bio je dostupan u tri atraktivne karoserijske verzije: kao limuzina i kao kabriolet s dvoja i četvora vrata.
Najskuplji ekskluziv koštao je 6650 RM, što je bilo šest puta skuplje od budućeg Volkswagena. Model 326 sa 15.936 prodanih jedinica ujedno je i najprodavaniji predratni BMW.
Model 328, 1936.g .-Najbrži serijski sportski automobil na svijetu u svojoj klasi
Uz njega predstavljena je i još jedna senzacija s oznakom 328, koji je bio samo dokaz tehničke nadmoći i dostupnog kapitala. Ovaj automobil za BMW je, sa samo 462 proizvedena primjerka, bio samo paradni konj kojim su proizveli najbrži serijski sportski automobil na svijetu u toj klasi. Bio je dvostruko skuplji od modela 326, a najvažniji uspjeh donio je na podizanju imagea marke. Kroz sudjelovanje na 172 nacionalne i internacionalne utrke 328 je do 1940. skupio čak 141 pobjedu! U verziji "Superleggera" težio je svega 780 kg i bio sposoban za brzinu od 220 km/h.
Važnost dizajna
Svjesni važnosti automobilskog dizajna u Münchenu 1937. osnivaju i poseban odjel za dizajn karoserija na čijem je čelu Wilhelm Meyerhuber. Ovaj odjel ubrzo je dobio i naziv "Odjel za umjetničko oblikovanje" i bio je osnova za obrazovanje budućih talentiranih stilista koje je BMW školovao i za druge proizvođače.
Krajem tridesetih BMW je postao jedan od najrenomiranijih proizvođača automobila u Njemačkoj. U svega deset godina izrasli su od manufakture za licencnu proizvodnju malih automobila, u respektabilnu marku s paletom automobila za izabranu klijentelu. Vrhunac predratne proizvodnje je prilagodba marke na prve auto ceste u Njemačkoj.
Na tržište 1939. dolazi posljednji predratni BMW 335 čiji je šestcilindarski agregat sa 90 KS i potpuno sinhronizirani četverobrzinski mjenjač bio dostatan za dugotrajni tempo brzinom od 145 km/h. Ratna proizvodnja bila je koncentrirana na avionske motore, dok je pogone poslije rata demontirala crvena armija, tako da je tvrtka do 1948. bila u potpunom kolapsu, izvukao ih je motocikl R24.
Model 501, 1951.g. - "Barokni anđeo" - nastavak tradicije poslije II. Svjetskog rata
Povratak u prvu automobilsku ligu označio je 1951. predstavljen model 501 poznatiji kao "barokni anđeo", kojem je ispod poklopca motora BMW ugradio dorađeni dvolitarski šesterocilindrični motor iz predratnog 326. U interijeru je 501 nudio raskošan smještaj za 6 osoba te serijski Becker radio uređaj. Ukupno ih je do 1958. izrađeno 9092 primjerka, od čega je za 1870 karoserije izradio Baur, a za ostale je BMW izradio sam zahvaljujući kupnji preša u Americi iz kreditnih sredstava Marshallovog plana.
Ovaj moćni, ali konzervativni automobil nije prema očekivanju punio kasu i bilo je jasno da u pogledu dizajna BMW mora pomoć potražiti u Italiji ili Americi.
Isetta
Model Isseta 250, 1955.g.- Popularno "jaje"
Predstojeća masovna motorizacija Njemačke pred vodstvo tvrtke stavila je težak zadatak. Ekipa inženjera tada je poslana u obilazak različitih automobilskih izložbi u potrazi za malim automobilom koji bi se proizvodio u Münchenu i punio praznu blagajnu tvrtke pred novim kolapsom.
U Torinu su pronašli avangardnu Issetu, proizvod tvrtke Iso iz Milana, koja danas ima status ikone. Sa samo 2,29 metara dužine premostila je kategoriju motocikla i automobila. Prva BMW Isseta predstavljena je u proljeće 1955. i optički je vrlo sličila originalu, ali je BMW izvršio tehnička poboljšanja ugradivši između ostalog modificirani agregat iz motocikla sa 250 ccm i 12 KS. Još 1955. izrađeno ih je preko 13.000 primjeraka, a u vrhuncu slave 1957. iz Münchena ih je sa traka silazilo preko 40.000 primjeraka.
Ubrzo na tržište dolazi i BMW 502 sa podvozjem i karoserijom prethodnika, sa više kroma i novim prvim poslijeratnim V8 agregatom. Nadogradnja je bio i elegantni 503 cabriolet/coupe kojeg je za BMW dizajnirao Graf Goertz. Aluminijska karoserija s dugim poklopcem motora i električnim podizačima stakala djelovala je monstruozno i sa strahopoštovanjem.
Model 503, 1956.g.- Prvi njemački cabrio s električnim sistemom otvaranja krova
BMW 503 cabriolet bio je prvi njemački cabrio s električnim sistemom otvaranja krova. Od svibnja 1956. do ožujka 1960. proizvedeno je svega 273 coupea i 139 cabrioleta.
507 i obitelj Quandt
Model 507, 1959.g. - Legendarni roadster, jedan od najljepših automobila svih vremena
Sredinom pedesetih BMW se vraća i sportskoj tradiciji uz pomoć dizajna Graf von Goertza i modela 507, čiji V8 sa 150 KS postaje mjerilo sportskih karakteristika toga vremena. Bio je skup i ekskluzivan, jednostavno prelijep, mnogi i danas smatraju da je to jedan od najljepših automobila svih vremena, ako ne i najljepši. No prije svega bio namijenjen američkom tržištu sa kojeg je odaziv bio katastrofalan i naposljetku je produkcija stala na svega 254 automobila.
Te 1959. BMW je suočen sa još jednom financijskom krizom koja je rezultirala traženjem financijskog partnera. Na stolu su bile dvije ponude. Prva od Daimler-Benza AG, a kao drugo rješenje bilo je preuzimanje većinskog kapitala od strane Herberta Quandta. Dioničari su izabrali Quandta donijevši time i povijesnu odluku kojom će BMW izrasti u globalnog igrača na automobilskoj sceni.
Goran Vuzem
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati