Hommage Pavi Urbanu i Dubrovniku: "Rat-art - 20 godina poslije" podržali brojni poznati

Foto: Press fotografije s događanja; Posljednje fotografije koje je u Dubrovniku snimio Pavo Urban

NA 20. godišnjicu divljačkog napada na Dubrovnik od strane srpsko-crnogorski agresora, jučer je u Zagrebačkom kazalištu mladih predstavljen projekt "Rat-art - 20 godina poslije", kojim se obilježava dvadeseta obljetnica smrti legendarnog dubrovačkog fotografa Pave Urbana (1968-1991). Riječ o hommageu Pavi Urbanu i njegovom gradu. Ovaj kulturni događaj podržala su brojna imena iz hrvatskog društvenog života, među kojima i Mara Bratoš, Judita Franković, Lana Biondić, Ana Maras, Perica Martinović, Sanja Pilić, Mislav Čavajda, Borut Mihalić, Nenad Korkut, Božidar Alić i brojni drugi.

Tijekom kratke umjetničke karijere, Pavo Urban se istaknuo nizom fotografija različitog stilskog, žanrovskog i tematskog spektra (aktovi, kazališna fotografija, arhitektura, prizori iz dubrovačke svakodnevice), ali je široj javnosti ostao najpoznatiji po snimkama ratnih događanja na dubrovačkom području, u kojima se na dojmljiv način isprepliću dokumentaristička neposrednost i umjetnički doživljaj. Taj dio opusa kojeg je nazvao "Rat-art", Urban je zaključio s 12 fotografija granatiranja i razaranja stare dubrovačke gradske jezgre, nastalih u rano jutro 6. prosinca 1991. Posljednja od njih ujedno je i zadnji umjetnički rad Pave Urbana - snimajući tu fotografiju pao je smrtno pogođen gelerom granate koja je eksplodirala između Orlandova stupa i crkve Sv. Vlaha, simbola dubrovačke samostalnosti i slobode.

Projekt "Rat-art - dvadeset godina poslije" započeo je prezentacijom ratnih snimaka Pave Urbana, o čijim je simboličkim, umjetničkim i dokumentarističkim konotacijama govorio ravnatelj Umjetničke galerije Dubrovnik, Antun Maračić. Publici su kroz kombinaciju foto projekcija i glumačke interpretacije po prvi put predstavljeni i fragmenti ratnog dnevnika Pave Urbana, kojeg je u obliku pisma neposredno pred smrt poslao svojoj tadašnjoj djevojci, a danas poznatoj fotografkinji Mari Bratoš, koja se tada nalazila na školovanju u Americi. U taj neobični i dojmljivi dokument, u kojem se isprepliću svjedočanstva o ratnim događanjima te duhovite opservacije i portreti ljudi iz njegova okružja, Urban je ugradio i neobičnu anticipaciju hrvatske budućnosti, ali i svoje vlastite sudbine.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara