"Indiana Jones i kraljevstvo lubanja": Staromodno efikasna zabava
MALO je koji film bio očekivan s toliko mnogo nade, ali i straha kao četvrti po redu nastavak filmske sage o Indiani Jonesu. Riječ je bila ne samo o jednoj od komercijalno najuspješnijih franšiza Hollywooda 1980-ih, nego i oličenju svega najboljeg što može proizvesti američka filmska industrija, odnosno njeni suvereni – producentsko-režiserski dvojac Lucas-Spielberg. Na taj film se moralo čekati devetnaest godina, pa su mnogi na temelju duge pauze pretpostavljali da veliki holivudski čarobnjaci spremaju nešto zbilja posebno. S druge strane su Lucasovi prequeli "Ratova zvijezda" upozorili što se događa kada stare majstore nakon višedesetljetne pauze napusti inspiracija.
Nakon gotovo dva desetljeća Indiana Jones – jedna od najvećih ikona popularne kulture s kraja 20. stoljeća - je u Cannesu konačno imao svoje novo ukazanje na velikom platnu. Rezultati, barem na prvi pogled, nisu bili nešto posebno – kritika se podijelila, a publika je nakon u financijskom smislu više nego pristojnog otvaranja za tjedan dana prednost ipak prepustila "Seksu i gradu".
Dva desetljeća u kojima je ostario tumač naslovne uloge Harrison Ford su razlog zbog kojeg je radnja četvrtog filma iz 1930-ih godina prebačena u 1957. godinu. S obzirom da bjesni hladni rat, pustolovni profesor arheologije Henry "Indiana" Jones se mora suprotstaviti Sovjetima, odnosno elitnom vojno-obavještajnom timu kojeg vodi dr. Irina Spalko (Blanchett), stručnjak za parapsihologiju. Sovjeti se nastoje dočepati kristalne lubanje – artefakta vanzemaljskog podrijetla koji krije tajnu apsolutnog znanja i koji bi trebao dati neopisive moći onome tko ga vrati u drevni grad u peruanskoj džungli. Indiani Jonesu će u nastojanju da spriječi zle komuniste u ovladavanju svijetom pomoći mladi i otresiti moto-mehaničar Mutt (LaBeouf), koji se teško miri s time da mu ostarjeli pustolov predstavlja nekakav autoritet.
Za razliku od Lucasa, koji je u prequelu "Rata zvijezda" režiserske palice dohvatio nakon više od dva desetljeća pauze, Spielberg je stalno bio u poslu i u novom "Indiani Jonesu" se itekako može prepoznati iskusna ruka autora koji je stvorio suvremeni koncept "blockbustera". Iako je tehnologija specijalnih efekata bitno napredovala, u filmu nema ni traga CGI-ja, ni pomodnih MTV-jevskih montažnih rezova te "Kraljevstvo lubanja" po svom stilu izgleda kao vrhunski proizvod 1980-ih. Spielbergu u ostvarenju te iluzije pomaže i njegov stalni suradnik John Williams vješto reciklirajući glazbenu temu Indiane Jonesa - jednu od najprepoznatljivijih u povijesti filma.
Radnja teče brzo i tečno, a omjer akcije i humora je uravnotežen u najvećem dijelu filma. Tu su dakako i brojne povijesne, kulturološke i filmofilske reference na Ameriku 1950-ih, zahvaljujući kojima je Spielberg uspio napraviti Indianu Jonesa sličnog, a istovremeno različitog od prethodna tri ukazanja. "Kraljevstvo lubanja" odaje počast špijunskim trilerima , SF-hororima i omladinskim dramama i drugim B-filmovima 1950-ih na isti način na koji je Indiana Jones 1980-ih odavao počast filmskim serijalima 1930-ih.
Ipak, najveći Spielbergov adut je Harrison Ford. Usprkos svojih 66 godina, Ford se više nego dobro nosi s fizički ne baš tako nezahtjevnom ulogom, ali i ne krije svoju starost, pa je tako inzistirao da lik Indiane Jonesa u ovom filmu bude sijed. Ako je suditi po "Kraljevstvu lubanje", Ford se još uvijek može nazivati akcijskom zvijezdom.
To se, s druge strane, i ne bi moglo reći za Shiu LeBeoufa, čiji je ulazak prije svega bio svojevrsni generacijski ustupak tinejdžerima koji posljednjih godina čine srž američke kino-publike i koji su dugo vremena bili zaslužni za infantilizaciju holivudskih blockbustera. Njegov Mutt funkcionira manje kao lik – koji bi po nekima trebao biti Indianin nasljednik ako se franšiza nastavi – a više kao kolekcija tinejdžerskih stereotipova iz 1950-ih.
Sa stereotipovima se, pak, daleko bolje nosi Cate Blanchett u ulozi opake, ali fascinantne sovjetske špijunke – slične Rosi Klebb u klasičnoj bondijadi "Iz Rusije s ljubavlju". Ostali glumci, pak, nisu imali sreće sa scenarijem Davida Koeppa – to uključuje nakon prvog filma uglavnom zaboravljenu Karen Allen čiji lik Marion Ravenwood protagonisti vuku po džungli kao vreću kamenja te daroviti Britanac John Hurt čiji lik, pak, većinu filma bleji u kameru kao tele u šarena vrata.
Mnogim gledateljima će od svega toga najiritantnija biti završna scena filma, koja se doima primjerenijom meksičkoj telenoveli nego punokrvnom holivudskom blockbusteru. Spielbergu bi se, s druge strane, daleko više trebalo zamjeriti to što je neke od najefektnijih scena filma potrošio na samom početku filma.
Ipak, kada se sve zbroji i oduzme, "Indiana Jones i Kraljevstvo lubanja" zaslužuje više nego prolaznu ocjenu. Riječ je o ostvarenju dostojnom svoje franšize kao i svojih autora – u njemu će uživati i stari fanovi i oni mladi. Jedinu nelagodu izaziva pomisao na novi nastavak, koji će se možda predugo čekati, a Lucasa i Spielberga bi pri tome – što je vjerojatnije – mogla izdati sreća.
uloge: Harrison Ford, Shia LaBeouf, Cate Blanchett, Karen Allen, John Hurt, Ray Winstone
režija: Steven Spielberg
proizvodnja: Paramount, SAD, 2008.
trajanje: 123 '
OCJENA: 7/10
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati