Kada će pametni telefoni napokon imati baterije koje nisu smeće?

Kada će pametni telefoni napokon imati baterije koje nisu smeće?
Foto: Press

U POSLJEDNJIH 20 godina, naši mobilni uređaji postali su nešto bez čega više gotovo da i ne možemo zamisliti život. U posljednjih desetak godina, prevalili su dalek put od "onog uređaja s kojeg zovemo, šaljemo SMS-ove i igramo Zmiju" do univerzalnih uređaja koji objedinjuju više manje sve elektročničke naprave koje su nam potrebne.

Ipak, postoji jedna stvar koja djeluje, ne samo kao da nije napredovala već nazadovala. Naravno, riječ je o baterijama, a ovisno o uređaju koji imate i koliko ga koristite, napustiti kuću na dulje od jednog dana i ne ponijeti punjač je nešto što nam izaziva tjeskobu.

Naravno, svima nam je jasno da snažniji uređaji podrazumijevaju i veću potrošnju, ali ponekad se čini kao da smo već odavno trebali imati baterije koje mogu podnijeti dva-tri dana aktivnog rada.

U čemu je problem?

Kao prvo, tu su kemijski procesi i izazovi povezani s komercijalizacijom novih dizajna baterija. Kao što piše Wired, postalo je izuzetno teško, čak i u slučaju eksperimenata koji obećaju, da pronađu izlaz iz laboratorija i nađu se u uređajima koje imamo.

No, dobra vijest je da ljudi pokušavaju, a istraživanja provedena u posljednjih nekoliko godina pokazala su raznorazne načine na koji litijske baterije (kakve su u uređaju koji imate) postaju kvalitetnije, ali i sigurnije za korištenje. Nažalost, ove tehnologije još uvijek nisu dostupne prosječnom korisniku, ali ne možemo dočekati dan da se napokon pojave.

Kompleksna priča

A baterije su daleko kompleksnija priča nego što mnogi misle. Neki će reći "nek' bude deblja, ali nek' traje" i vjeruju da tu priča staje, ali naravno, to nije ni blizu istine.

Većina prijenosnih uređaja koristi litij ionske baterije jer litij ion smatra se jednom od najlakših i najučinkovitijih tvari, a prednost ovakve vrste baterije je vrlo velika gustoća energije koja je skoro dvostruko veća od obične NiMH baterije, ali postoiji problem - ograničenost. Uz sve to, ponekad su i opasne jer ako nešto pođe po krivu sa separatorima, a elektrode dođu u kontakt jedna s drugom, baterija se počinje zagrijavati, a tekući elektroliti su jako zapaljivi. Zbog toga ponekad čitamo priče o baterijama koje su eksplodirale.

Alternativni materijali

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Trenutno se radi na nekim rješenjima i pojavljuju se alternativni materijali koji povećavaju učinkovitost i termalnu stabilnost baterija. Primjerice, silikonske nanočestice koriste se umjesto uobičajenog ugljičnog grafita ili se pak koriste čvrsti elektroliti umjesto tekućih.

Tehnički podaci na stranu, Gene Berdichevsky, izvršni direktor kompanije Sila Nanotehnologies, poručuje da će se njihova prva baterija na tržištu pojaviti početkom iduće godine. Kad se pojavi, očekuju da će pokazati 20-postotno poboljšanje u odnosu na tradicionalne litij-ionske baterije.

Na istom su zadatku i kompanije kao što su Argonne, Sandia i Lawrence Berkeley National Labs, a Berdichevsky tvrdi da njihovo istraživanje razlikuje po tome što vjeruju da su riješili problem "ekspanzije" karakterističan za silikon koji ima tendenciju rasti i tako postepeno uništavati bateriju svakim punjenjem.

A ovaj problem je nešto na čemu kompanija radi već sedam godina jer razviti kvalitetnu bateriju znači izbjeći situaciju u kojoj poboljšate jednu stvar na štetu druge.

Kad možemo očekivati "revoluciju"?

Tu su još i litij-metalne baterije koje su nakon niza problema koja se izazvale kasnih osamdesetih, povučene iz upotrebe. No, stara tehnologija i nova rješenja dovela su do situacije u kojima doživljavaju novi procvat, a u auto industriji u njih polažu velike nade jer ako sve pođe po planu, do 2022. mogle bi poboljšati baterije za 50 posto.

No, problemi s takvim baterijama i dalje postoje, a neki smatraju da bi se mogli načekati prije nego se pojave na tržištu.

Tu su i tzv. "solid-state baterije" ili baterija s krutim elektrolitom koje nude mnoge prednosti u odnosu na sadašnje litij-ionske baterije. Ukratko, podnose više temperature pa to podrazumijeva i veći kapacitet.

Nažalost, ni te baterije neće skoro na tržište. Toyota je prošle godine priznala da imaju problem s takvim baterijama, a istog su mišljenja i u Nissanu.

Sve u svemu, budućnost barem narednih nekoliko godina ne djeluje sjajno, ali dobro je znati da znanstvenici naporno rade na tome da to promijene. Do onda, ostaje nam da čekamo. I ne zaboravljamo punjače.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara