Krvna slika vozila u Hrvata

Krvna slika vozila u Hrvata

PREMA posljednjem istraživanju voznog parka u Hrvatskoj, našim prometnicama vozi oko dva milijuna vozila s hrvatskim registarskim pločicama, a prosječna starost veća im je od 10 godina. Na cestama je najviše Volkswagena, a čak dva od tri hrvatska vlasnika voze automobil pogonjen benzinskim motorom.

Nerijetko se može čuti kako se hrvatski vozni park posljednjih godina dobrano pomladio, a prodaja novih automobila premašila sva očekivanja.

To je tek djelomično točno, i to samo iz stanovišta činjenice da loša kupovna moć hrvatskih građana ne dopušta značajniji rast hrvatskog tržišta novih automobila. Također, vozni park se donekle pomladio, ali je još uvijek među najstarijima u Europi.

Hrvatska je dočekala 2008.godinu s ukupno 1.985.064 vozila, odnosno 4,3 posto više u odnosu na godinu prije. Sličan trend godišnjeg prirasta zabilježen je i kod osobnih vozila (+3,7 posto), koja sa 1.482.902 primjeraka čine  74,7 posto od ukupnog voznog parka svih vozila.

Volkswagen: "Narodna kola"
 
U domeni osobnih vozila najpopularniji je Volkswagen, koji sa 241.045 vozila drži udio od 16,3  posto u voznom parku. Slijedi Opel sa 205.749 vozila (13,3 posto), a Renault je treći sa 151.209 vozila (10,20 posto).

Među prvih deset najzastupljenijih automobilskih marki još su: Fiat, Ford, Škoda, Peugeot, Zastava, Citroen i Mercedes.

Upravo tako, među Hrvatima su Mercedesi jako popularni, posebno oni starijih godišta, koji usprkos godinama i relativno visokoj cijeni odlično kotiraju novijim rivalima. A što se tiče Zastave, ona će u Hrvatskoj izumrijeti, osim ako se ne desi nešto revolucionarno poput preporoda kompanije, ravnog onog u slučaju Dacije.

Još prije deset godina Zastava je bila najčešće vozilo na našim cestama i to sa 229.236 vozila što je u tom trenutku bio udio od 23 posto voznog parka. Ove godine je sa 63.640 komada zabilježila udio od 4,29 posto, dok je samo prije godinu dana bilo registrirano 75.673 Zastava.

Pridodamo li svemu prosječnu starost Zastavinih vozila od 20 godina i 9 mjeseci, jasno je kako će srpska marka uskoro postati oldtimerski raritet. Također, postavlja se pitanje gdje se danas nalazi tih 165.596 neregistriranih Zastava, odnosno kako su i gdje iste zbrinute.

Vozni park stariji od 10 godina

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prosječna starost voznog parka osobnih vozila je 10 godina i 3 mjeseca što nas svrstava u donji dio tablice starosti voznog parka među europskim zemljama (EU27+1). Da stvar bude gora, još uvijek je preko 28 posto voznog parka osobnih vozila starije od petnaest godina.

Istovremeno tek je jedna četvrtina voznog parka mlađa od pet godina, odnosno svaki drugi automobil stariji je od 10 godina. 

Kao što smo već rekli, prosječno su najstarija vozila Zastave, a slijedi ih Mercedes (14 godina i 7 mjeseci). Među automobilima s udjelom većim od 0,2% od ukupnog voznog parka, prosječno su "najmlađa" vozila Dacie s 2 godine i 3 mjeseca, a slijede Toyote s 4 godine i 10 mjeseci, Chevrolet-Daewoo sa 6 godina i 1 mjesecom i Hyundai sa 6 godina i 2 mjeseca.

Zanimljiv je i podatak kako u voznom parku osobnih vozila dva od tri automobila koriste benzin kao pogonsko gorivo (67,1%), dok dizel koristi svako treće osobno vozilo (32,9%).

Kakva nam je budućnost?

Nesumnjivo, starost voznog parka u Hrvatskoj definitivno će se smanjivati, no pravo je pitanje kojim tempom. Izuzmemo li čimbenik gotovo utopijskog ulaska u EU, kao glavni utjecaj na prodaju novih vozila generirat će se brojni drugi utjecaji, od cijene goriva i porezne politike, do stupnja gospodarskog razvoja i same mogućnosti da se Hrvatska jače angažira u automobilskoj industriji.

U svakom slučaju, vozni park će se u budućnosti značajno izmijeniti. Zastava će definitivno iščeznuti, a gotovo jednaka sudbina očekuje (stare) Mercedese. Dokle god je Nive, Lada će živjeti među Hrvatima, a ne pojavi li se agilniji zastupnik, Daihatsu će sa štedljivim Charadeom nestati s hrvatskih cesta.

S druge strane, automobili s Dalekog istoka bilježe značajan rast popularnosti, a realno je očekivati da će kad tad Hrvatsku, kao i ostatak svijeta, preplaviti jeftini kineski automobil. Do tada će glavnu riječ voditi modeli zapadno-europskih proizvođača, posebno VW-a i Opela, a na ljestvici će se zasigurno podizati i nekad omražene marke poput Dacije.

Sudeći po cijenama goriva, velika je vjerojatnost da će benzinci svoju prednost povećati naspram dizelaša. Njima na ruku ide i činjenica kako je potrošnja benzinskih motora posljednjih godina drastično smanjena.

Izvor podataka: Promocija Plus

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara